Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdSimon ter Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Psychologische controle Waarom maken leerkrachten er wel eens gebruik van?
2
PC: Omschrijving Subtiel druk leggen op leerlingen : - schuldinductie - ontgoocheling uiten - voorwaardelijke erkenning - angstinductie - vernedering
3
PC: Gevolgen DESASTREUS! - welzijn - leren - motivatie
4
PC: Voorkomen “Ik laat duidelijk merken dat ik me persoonlijk gekwetst voel als mijn leerlingen niet voldoen aan mijn verwachtingen.” 43% “Ik maak dat mijn leerlingen zich schuldig voelen als ze mij ontgoocheld hebben.” 31%
5
PC: Waarom? (1) PC = druk leggen op lln. druk ervaren van bovenaf van binnenuitvan onderaf directeur, zichzelf leerlingen collega’s, ouders
6
PC: Waarom? (2) van bovenaf van binnenuitvan onderaf directeur, zichzelf leerlingen collega’s, ouders perfectionisme gecontroleerde motivatie adaptiefmaladaptief
7
PC: Waarom? (3) van bovenaf van binnenuit van onderaf PC maladaptief perfectionisme gecontroleerde motivatie
8
PC: Waarom? (4) van bovenaf van binnenuit van onderaf PCburnout
9
PC: Waarom? (5) participanten 317 leerkrachten A.S.O. Responsrate = 65% 21-61 jaar 40% bachelors - 60% masters
10
PC: Waarom? (6) resultaten
11
PC: Waarom? (7) resultaten
12
PC: Samenvatting (1) Druk van binnenuit (maladaptief perfectionisme) is gerelateerd aan het gebruik van psychologische controle; gedeeltelijk door het ontwikkelen van burnout.
13
Samenvatting (2) Druk van bovenaf is gerelateerd aan het gebruik van psychologische controle door het ontwikkelen van burnout.
14
Samenvatting (3) Druk van onderaf (gecontroleerde motivatie van de leerlingen) is niet gerelateerd aan het gebruik van psychologische controle.
15
E-mail Eline.Sierens@psy.kuleuven.be
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.