De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Voetbalmarketing Are you being served. KU Leuven, 11 oktober 2012

Verwante presentaties


Presentatie over: "Voetbalmarketing Are you being served. KU Leuven, 11 oktober 2012"— Transcript van de presentatie:

1 Voetbalmarketing Are you being served. KU Leuven, 11 oktober 2012
Voetbalmarketing Are you being served? KU Leuven, 11 oktober © Prof. dr. Wim Lagae

2 Wim Lagae Hoofddocent sportmarketing Lessius Antwerpen
Deeltijd-hoofddocent sportmarketing K.U.Leuven (FaBeR)

3 Terreinverkenning voetbalmarketing

4 Voetbalmarketing MM, HRM & OM waardecreatie en klanttevredenheid
operationele inkomsten toepassing: BVO Lage Landen

5 Atypische dienstensector
‘win’ maximalisatie afhankelijk onvoorspelbare sportieve resultaten: - Europese vleespotten? - Promotie? - Degradatie? kopen/verkopen winter-zomermercato Foto van bekerwinst Westerlo, goal jef delen bekerfinale westerlo-lommel 1-0

6 Atypische dienstensector
entertainmentsector emotionele verbondenheid fans variabiliteit kernproduct ‘wij’ tegen ‘zij’ - hatelijk en agressief clandenken - grimmige omgeving

7 Atypische dienstenbedrijven
fans beheersen het merk regelmatige samenkomst belangrijkste klanten overshooting media-aandacht/populaire sport relatief hoge salarissen ‘productiemensen’

8 Atypische dienstenbedrijven
liga organiseert competitie ingewikkeld netwerk stakeholders afhankelijkheid vrijwilligers voetbalstadion

9 FC Utopia United

10 K1. CEO voetbalmarketing
Positionering en strategie Plaats Prijs Product Promotie Proces Personeel Perceptie van kwaliteit K1 bovenaan

11 K1. CEO voetbalmarketing
Overleg met Raad van Bestuur: RvB: aanvullende competenties Graduele groei op elke inkomstencomponent Exploitatiewinst

12 K1. CEO voetbalmarketing
Budget: 1) Minimum budget dienstenmarketing (% inkomsten) 2) Maximumplafond sportieve loonmassa

13 K2. Human Resources manager
“Eerst personeel, dan klant!” Front office/back office personeel Training dienstenmarketing Transfers dienstenmarketing

14 K3. Venue manager Audit servicescape: - Kern (absoluut nodig)
- Hygiënische factoren = basisverwachting - Differentiërende elementen (Dis)satisfiers? Schikken?; foto vies toilet voetbalstadion

15 K3. Venue manager Economisch duurzaam? Sociaal duurzaam?
Bezettingsgraad Bezettingsdagen Sociaal duurzaam? Ecologisch duurzaam?

16 K4. Operations manager ALLE wachtrijen in kaart brengen
Crowd management: Signage Segmenteer en entertain wachten (Zelf)bediening

17 K5. Branding Missie USP/ESP Huisstijl Keuzes maken
Sportief-maatschappelijke invulling

18 K6. Sportmarketingcommunicatie
Voetbalsponsoring verkopen Partnerships Ontwikkelen/verdiepen/verhaal vertellen Activatiescorekaart Club: activeer mee Sportmkc = topsport Underpromise, overdeliver! Multisponsoromgeving!

19 K7. Crossmediale communicatie
Social media vs klassieke media PR coaching spelers en sportieve staf Management publiciteit Ondersteunen partners Foto video Hoefkens

20 K8. CSR CSR = meer dan voetbal Maatschappelijke verankering Integratie
Veiligheidsproblematiek Voorbeeld gehandicaptentribune

21 K9. CRM CRM: segmenten detecteren en loyaliseren! - Business seats
- Seizoenkaart - Tickets - Catering Eten/drinken in business seat

22 K10. Merchandising Aanbod Outsourcing? Distributie: - offline/online
- fanshop/shop in shop/mobiele shop/… Illustratie Playstation als voorbeeld van een merchandisingmachine

23 K11. Stakeholders Complex netwerk Liga: tvrechten, competitieformat
Vrijwilligers Community, fans en politie: veiligheid Inzetten op jeugdacademie! Foto brandje Standard

24 K12. FanXp FANBELEVINGSDRAAIBOEK? vóór? tijdens wedstrijd?
tijdens rust? na?

25 K12. FanXp Effectieve speeltijd? Public viewing
Inzetten op vriendelijke randevenementen Tege az

26 Are you being served? FC Utopia United - FC Realo: 2-1 of 5-0?

27 Bovenaan:


Download ppt "Voetbalmarketing Are you being served. KU Leuven, 11 oktober 2012"

Verwante presentaties


Ads door Google