Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdJacobus Gerritsen Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Voetbalmarketing Are you being served. KU Leuven, 11 oktober 2012
Voetbalmarketing Are you being served? KU Leuven, 11 oktober © Prof. dr. Wim Lagae
2
Wim Lagae Hoofddocent sportmarketing Lessius Antwerpen
Deeltijd-hoofddocent sportmarketing K.U.Leuven (FaBeR)
3
Terreinverkenning voetbalmarketing
4
Voetbalmarketing MM, HRM & OM waardecreatie en klanttevredenheid
operationele inkomsten toepassing: BVO Lage Landen
5
Atypische dienstensector
‘win’ maximalisatie afhankelijk onvoorspelbare sportieve resultaten: - Europese vleespotten? - Promotie? - Degradatie? kopen/verkopen winter-zomermercato Foto van bekerwinst Westerlo, goal jef delen bekerfinale westerlo-lommel 1-0
6
Atypische dienstensector
entertainmentsector emotionele verbondenheid fans variabiliteit kernproduct ‘wij’ tegen ‘zij’ - hatelijk en agressief clandenken - grimmige omgeving
7
Atypische dienstenbedrijven
fans beheersen het merk regelmatige samenkomst belangrijkste klanten overshooting media-aandacht/populaire sport relatief hoge salarissen ‘productiemensen’
8
Atypische dienstenbedrijven
liga organiseert competitie ingewikkeld netwerk stakeholders afhankelijkheid vrijwilligers voetbalstadion
9
FC Utopia United
10
K1. CEO voetbalmarketing
Positionering en strategie Plaats Prijs Product Promotie Proces Personeel Perceptie van kwaliteit K1 bovenaan
11
K1. CEO voetbalmarketing
Overleg met Raad van Bestuur: RvB: aanvullende competenties Graduele groei op elke inkomstencomponent Exploitatiewinst
12
K1. CEO voetbalmarketing
Budget: 1) Minimum budget dienstenmarketing (% inkomsten) 2) Maximumplafond sportieve loonmassa
13
K2. Human Resources manager
“Eerst personeel, dan klant!” Front office/back office personeel Training dienstenmarketing Transfers dienstenmarketing
14
K3. Venue manager Audit servicescape: - Kern (absoluut nodig)
- Hygiënische factoren = basisverwachting - Differentiërende elementen (Dis)satisfiers? Schikken?; foto vies toilet voetbalstadion
15
K3. Venue manager Economisch duurzaam? Sociaal duurzaam?
Bezettingsgraad Bezettingsdagen Sociaal duurzaam? Ecologisch duurzaam?
16
K4. Operations manager ALLE wachtrijen in kaart brengen
Crowd management: Signage Segmenteer en entertain wachten (Zelf)bediening
17
K5. Branding Missie USP/ESP Huisstijl Keuzes maken
Sportief-maatschappelijke invulling
18
K6. Sportmarketingcommunicatie
Voetbalsponsoring verkopen Partnerships Ontwikkelen/verdiepen/verhaal vertellen Activatiescorekaart Club: activeer mee Sportmkc = topsport Underpromise, overdeliver! Multisponsoromgeving!
19
K7. Crossmediale communicatie
Social media vs klassieke media PR coaching spelers en sportieve staf Management publiciteit Ondersteunen partners Foto video Hoefkens
20
K8. CSR CSR = meer dan voetbal Maatschappelijke verankering Integratie
Veiligheidsproblematiek Voorbeeld gehandicaptentribune
21
K9. CRM CRM: segmenten detecteren en loyaliseren! - Business seats
- Seizoenkaart - Tickets - Catering Eten/drinken in business seat
22
K10. Merchandising Aanbod Outsourcing? Distributie: - offline/online
- fanshop/shop in shop/mobiele shop/… Illustratie Playstation als voorbeeld van een merchandisingmachine
23
K11. Stakeholders Complex netwerk Liga: tvrechten, competitieformat
Vrijwilligers Community, fans en politie: veiligheid Inzetten op jeugdacademie! Foto brandje Standard
24
K12. FanXp FANBELEVINGSDRAAIBOEK? vóór? tijdens wedstrijd?
tijdens rust? na?
25
K12. FanXp Effectieve speeltijd? Public viewing
Inzetten op vriendelijke randevenementen Tege az
26
Are you being served? FC Utopia United - FC Realo: 2-1 of 5-0?
27
Bovenaan:
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.