De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Algoritmiek Object-georiënteerd Programmeren

Verwante presentaties


Presentatie over: "Algoritmiek Object-georiënteerd Programmeren"— Transcript van de presentatie:

1 Algoritmiek Object-georiënteerd Programmeren
Klassen en objecten; constructoren en methoden; integers: notaties. Hoorcollege 3 - Ma. 18 sept. 2006 L.M. Bosveld-de Smet

2 Te behandelen onderwerpen
Object-georiënteerd Programmeren Klassen en Objecten Constructoren en Methoden Integers Rekenen met Two’s Complement Notation Excess Notation Floating-point Notation (week 4)

3 Wat is een object?

4 Beschrijving kenmerken blikje
Drank: pepsi Hoeveelheid: 250 ml Temperatuur: 6 0C

5 Wat kun je ermee?

6 Wat kun je ermee?

7 Beschrijving operaties uitvoerbaar door of op blikje
Openen Leegdrinken Leeggieten Koelen Weggooien Ontploffen

8 Beschrijving van alle blikjes i.h.a
Algemene kenmerken en operaties Klasse Instantievariabelen Instantiemethoden

9 Klasse en object

10 Voorbeeld Telonderzoek in diverse wijken van een stad
Consumentenonderzoek in winkels Verkeersonderzoek

11 Java: klasse Teller class Teller { . }

12 Tellerstructuur: toestand en gedrag
class Teller { int aantal; void verhoog () { } void zetTerug () { int geefWaarde () { Instance variable Beschrijving van het gegeven dat elk object met deze structuur bevat Methods Beschrijving van het gedrag dat elk object met deze structuur heeft

13 Objecten van type Teller
Teller teller1, teller2; int i, j; double k; char c; data type + lijst variabelen door Java al gedefinieerde datatypen Primitieve datatypen

14 Declaratie en initialisatie primitieve variabelen
int i ; i i i = 0 ;

15 Specifieke methoden: constructoren
class Teller { int aantal; Teller () { aantal = 0; } Teller (int beginWaarde) { aantal = beginWaarde; void verhoog () { void zetTerug () { int geefWaarde () { Specifieke methoden: constructoren

16 Declaratie en initialisatie objectvariabelen: 2 staps
Teller teller1; teller1 ??? teller1 = new Teller () ; aantal Tellerobject

17 Declaratie en initialisatie objectvariabelen: shortcut
Teller teller1 = new Teller () ; Tellerobject teller1 aantal

18 objectvariabelen: NULL waarde
teller1 = null ; Tellerobject teller1 aantal

19 Teller teller2 = new Teller (100) ;
Nog een teller Teller teller2 = new Teller (100) ; Tellerobject teller2 100 aantal

20 Let op toekenningen!!! teller1 teller2 100 teller1 = teller2 ;

21 Verdere kenmerken van OOP
Inheritance = overerving Polymorphism = veelvormigheid Encapsulation = inkapseling

22 Inkapseling class Teller { private int aantal; public Teller () {
} public Teller (int beginWaarde) { aantal = beginWaarde; public void verhoog () { public void zetTerug () { public int geefWaarde () { niet bereikbaar vanuit andere programma-eenheden wel bereikbaar vanuit andere programma-eenheden

23 Klasse Teller: definitie
class Teller { private int aantal; public Teller () { aantal = 0; } public Teller (int beginWaarde) { aantal = beginWaarde; public void verhoog () { aantal = aantal + 1; public void zetTerug () { public int geefWaarde () { return aantal;

24 Meerdere klassen class Teller { private int aantal; public Teller () {
} public Teller (int beginWaarde) { aantal = beginWaarde; public void verhoog () { aantal = aantal + 1; public void zetTerug () { public int geefWaarde () { return aantal; class TellerStanden { public static void main (String[] args) { //creëer 2 tellers Teller t1 = new Teller (); Teller t2 = new Teller (25); //print de tellerstanden System.out.println (t1.geefWaarde ()); System.out.println (t2.geefWaarde ()); //reset t2 t2.zetTerug (); //verhoog t1 drie keer, t2 twee keer t1.verhoog (); t2.verhoog (); }

25 Datatypen int double, float boolean char
double, float getallen met komma: ‘floating point notatie’, bijv. 560e-1 boolean true, false char ‘a’, ‘A’, ‘8’, ‘%’, ‘ ’

26 Voorbeelden int i = 2; j = 4; double k = 1.0; i = i * j;
i = k / 2; k = i / 4; i =+ 2;

27 Binaire optelling

28 Binaire breuken 101.101 1 x 1/8 = 1/8 0 x ¼ = 0 1 x ½ = ½ 1 x 1 = 1
5 5/8

29 Weergaven van integers
Two’s complement notatie Excess notatie

30 Two’s complement notatie
bitpatroon 011 010 001 000 111 110 101 100 sign bit weergegeven waarde 3 2 1 -1 -2 -3 -4

31 Excess four notatie bitpatroon weergegeven waarde 111 3 110 2 101 1
100 011 010 001 000 sign bit weergegeven waarde 3 2 1 -1 -2 -3 -4


Download ppt "Algoritmiek Object-georiënteerd Programmeren"

Verwante presentaties


Ads door Google