Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdFilip Abbink Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Raadsinformatieavond 3 december Regionaal Tramnetwerk
2
Advies aan AB-BRU is een tussenstap Wat ging er aan vooraf OV Ambitiedocument maart 2008 Beleidsnota OV+++ Wat volgt er nog Diverse onderzoeken Regionaal Tramnetwerk op onderdelen bijstellen Tracé(s) vaststellen Ontwerp en Realisatie
3
Regionaal tramnetwerk Raadsinformatieavond 3 december Robert van Leusden (Goudappel Coffeng)
4
Waarom een tramnetwerk? Capaciteitsprobleem Autonome groei OV 2002-2020 in regio +23% (excl. effect kilometerheffing) Groei op HOV-corridors 50-100% Lijn 12 en binnenstadsas zitten nu al aan maximum Verdergaande stedelijke verdichting (NV Ontwikkelingsvisie) vraagt om schaalsprong OV Groei aantal bussen in OV-terminal van 390 (2009) naar tenminste 450 (2020) +15% OV-terminal kan dit niet verwerken (simulatie)
5
Waarom een tramnetwerk? Schaalsprong Tram biedt per rit 2 - 2,5x zoveel capaciteit Tram is in de praktijk robuuster en betrouwbaarder Tram is alternatief voor auto en bus Impuls voor ruimtelijk-economische ontwikkelingen ruggengraat/kapstok voor nieuwe ontwikkelingen hoogwaardige inpassing en uitstraling op omgeving
7
Tram op Utrechtse schaal? Vergelijking met andere West-Europese steden Stadlandinw stadinw./km²inw agglom.studenten# lijnennetlengte (km) Bordeaux F 250.000 5.100 981.00070.000 340 MannheimD308.0002.100825.00038.0001173 GeneveCH187.00011.700812.00015.000521 AlicanteSP332.0001.600757.00030.000498 Nantes F 282.000 4.300 751.00033.000 341 BaselCH167.0007.400751.00011.0001298 MurciaSP434.000500743.00030.00012 KarlsruheD286.0001.700712.00024.000868 Utrecht 2025NL330.0003.400700.00065.0004à665-70 FlorenceI368.0003.500697.0006.00018 Utrecht 2009NL300.0003.100650.00060.000121 Straatsburg F 277.000 3.500 634.00049.000 539 GentB235.0001.500595.00030.000430 Grenoble F 158.000 8.700 542.00023.000 435 Montpellier F 252.000 4.400 533.00049.000 234 AugsburgD263.0001.800629.00018.000439 new
9
TramlijnVervoerwaardeFrequentie* Tram om de Zuid25.000-35.00012-18 x/u Tram Binnenstadsas27.000-39.00012-18 x/u Tram naar Zeist11.000-16.00010-12 x/u (alleen zitten) Tram Leidsche Rijn19.000-27.00010-14 x/u Tram Nieuwegein/IJsselstein31.000-34.00014-16 x/u Tram Zuilen/Overvecht12.000-18.0006-10 x/u Aantal reizigers per (tram)lijn in 2020 * Indien trams 45 m lang zijn >25.000 reizigers te veel voor dubbelgelede bussen >15.000 kansrijk voor tram
10
Rail als drager OV-systeem Keuze voor rail als drager gemaakt in OV Ambitiedocument (maart 2008) Randstadspoor van/naar/tussen omliggende plaatsen en tot ver in de regio Tram naar omliggende plaatsen en naar economische kerngebieden zonder Randstadspoor Tram brengt reizigers naar OV-terminal en binnenstad
11
Rail als drager OV-systeem
12
Doorkoppeling tramverbindingen (transversale lijnen) Vervoerkundig 20-30% reizigers moet in binnenstad zijn: doorkoppeling trams uit N’gein en Leidsche Rijn (west) naar binnenstad (oost) In toenemende mate willen reizigers uit Oost naar economische kerngebieden langs A12 en A2 (west) 60-70% reizigers moet in OV-terminal zijn (radiaal) Inpasbaarheid Ruimtebeslag in OVT: bij voorkeur geen eindigende trams Exploitatie Doorkoppeling goedkoper in exploitatie
13
binnenstad Doorkoppeling tramverbindingen (transversale lijnen) A2 A12 OVT Oost Leidsche Rijn Nieuwegein
14
Knooppunten in het netwerk Langs tramlijnen gaan we knooppunten maken van tram met trein, tram met bus, tram met auto én OV met RO Door bestemmingen langs tramlijnen te organiseren, kan iedereen comfortabel en met zo weinig mogelijk overstappen naar zijn bestemming Belangrijkste knooppunten: Uithof (P+R), Westraven, Nieuwegein Centrum, Driebergen-Zeist, Papendorp/ Hooggelegen (P+R)
15
Tangenten Economische kerngebieden liggen grotendeels langs ring Bereikbaarheid kerngebieden vraagt om tangenten Bestaande tangentiële stromen te klein voor tram 2009-2025 stimulans tangenten als bus Na 2025 mogelijk uitbouw tangenten naar tram
16
Tangenten en knooppunten
17
Samenhang tram en bus HOV-buslijnen worden vertramd Regionale buslijnen worden deels vertramd, takken deels aan in knooppunten op tram, integreren deels met stadslijnen, maar blijven ook deels in stand Stadsbuslijnen (blijven) zorgen voor ontsluiting wijken
18
Samenhang bus en tram Voor vertramming Na vertramming
19
Stappenplan Zwaarste buslijnen als eerste vertrammen Vertramming OVT – Uithof meest urgente vraagstuk Medio 2010 tracébesluit OdZ Medio 2011 go/no go (mits financiering rond)
20
20 Tramnetwerk regio Utrecht Raadsinformatieavond 03.12.2009
21
21 Ruimtelijke structuur
22
22 Tramnetwerk vs. ruimtelijke structuur Aansluiting op Structuurvisie Utrecht! Verknoping met stations en P+R! Ontsluiting kerngebieden! Bijdrage aan heldere structuur! Aansluiting op ontwikkelingen! Effect op stationsgebied en binnenstad! Invulling van knooppunten!
23
23 Inpassing
24
24 Beoordeling inpassing tramverbindingen 1.Materieel is geen SUNIJ lijn! 2.Ruimte in stedelijk weefsel en profielen? 3.Doorgangen in het groen? 4.Doortrekken mogelijk? 5.Passage van vaarroutes? 6.Voorstellen voor tracés later!
25
25 OV-Terminal gebrek aan ruimte
26
26 Doorkoppeling tram in OV-Terminal 1.Onderzoek naar vervoerkundig gewenste doorkoppelingen 2.Afwegen stedenbouwkundige structuur (huidig en toekomstig) 3.Afwegen hoofdverkeerstructuur 4.Vaststellen (on)mogelijkheden 5.Mogelijke bijstelling koppelingen
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.