Download de presentatie
1
R&D Team Argos-Shimano
Tom´s Tech Talk Wielersymposium 2013 Tom Davids R&D Team Argos-Shimano
2
Inhoud Inleiding Aerodynamica Wielerbaan test Windtunnel test
Materiaal Wielen & banden
3
Inleiding Innovaties in de wielersport
Meer dan alleen trainingsuren maken Expert Team Technische ontwikkelingen Shimano Felt Pearl Izumi Uvex Vittoria
4
Aerodynamica Inleiding Aerodynamica Wielerbaan test Windtunnel test
Materiaal Wielen & banden
5
Aerodynamica Luchtweerstand grootste weerstand
90% gebruik je voor het overwinnen van de luchtweerstand (fiets : lijf = 1:4) 10% rol- en wrijvingsweerstand
6
Aerodynamica Er zijn twee types aerodynamische weerstand: 1: Wrijving van de luchtmoleculen 2: Energieverlies door onderdruk en wervelingen in het zog
7
Aerodynamica 72% laatst 69% 3e 70% 2e 100% kop
8
Aerodynamica In een kopgroep van twee heeft de tweede renner tussen de 30 en 35% voordeel. Ook de renner op kop heeft tot 2,5% voordeel van de renner in zijn wiel vanwege het kleiner worden van de zuigende werking Zorg dus dat je zo lang mogelijk bij elkaar blijft!
9
Aerodynamica Inleiding Aerodynamica Wielerbaan test Windtunnel test
Materiaal Wielen & banden
10
Wielerbaan test
11
Wielerbaan test Basis positie, uitersten worden gemeten.
Binnen deze uitersten wordt de meest Aerodynamische positie gezocht.
12
Wielerbaan test Doel: Binnen uitersten meest aerodynamische positie
Hoe: 2 ronden met constante snelheid - 41 km/h 43 km/h 47 km/h Wattage wordt gemeten met Srm powermeter Hoeveel energie is er nodig een constante snelheid vol te houden
13
Aerodynamica Inleiding Aerodynamica Wielerbaan test Windtunnel test
Materiaal Wielen & banden
14
Windtunnel test Voordelen t.o.v. wielerbaan: Nadeel: Nauwkeuriger
Zijwind simuleren Nadeel: Kosten (€800 per uur)
17
Beta (degrees) 5.0 10.0 15.0 Baseline Lower aero bar 2cm 37 45 17 -17 Ski band aero bar 47 41 51 50 Sharp hands 70 88 99 83 Seconden winst bij 48 km/h
18
Windtunnel test kleding
Pearl Izumi 1z suit 17watt bij 48km/h Overschoenen niet altijd sneller
19
Windtunnel test Sprinthelm
Winst van 6 watt bij 48 km/h. Weinig koeling.
21
Materiaal Inleiding Aerodynamica Wielerbaan test Windtunnel test
Wielen & banden
22
Wielen & banden Velghoogte Aerodynamisch Stijfheid Velgbreedte
Door parabolische vorm meer aerodynamisch Sluit beter aan op brede band -> minder lucht- en rolweerstand
23
Wielen & banden Rolweerstand
Verschil in weerstand door: Ontwerp Soepel of stug Druk Binnenband Breedte Brede band bij zelfde druk heeft minder weerstand
24
Bedankt voor uw aandacht!
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.