Download de presentatie
1
Hoe werkt een rekenmachine?
Uit welke hardware-componenten bestaat een rekenmachine? Welke instructies kan de machine uitvoeren? Practicum met de rekenmachinesimulator
2
Hoe werkt een rekenmachine?
Uit welke hardware-componenten bestaat een rekenmachine? Welke instructies kan de machine uitvoeren? Practicum met de rekenmachinesimulator
3
Rekenmachine: vier hoofdcomponenten:
Program Counter Instruction Memory Registers Arithmetic Logic Unit (ALU)
4
Architectuur van de rekenmachine 4 hoofdcomponenten:
5
Architectuur van de rekenmachine 4 hoofdcomponenten:
De Arithmetic Logic Unit is het rekenorgaan van de machine
6
ALU S Operator Functie + Y = A + B 1 B doorlaten Y = B
7
Architectuur van de rekenmachine 4 hoofdcomponenten:
In de registers worden de (tussen)resultaten opgeslagen
8
Registers 1010110110111000 Hoeveel bits is het adres?
15 14 13 12 11 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 16 data uitgangen (16 bits) ( register)adres Hoeveel bits is het adres? Hoeveel bits is dit geheugen?
9
Registers 1010110110111000 Hoeveel bits is het adres? 4 bits
15 14 13 12 11 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 16 data uitgangen (16 bits) ( register)adres Hoeveel bits is het adres? 4 bits Hoeveel bits is dit geheugen? 16 * 16 = 256 bits
10
Datapad ALU
11
Architectuur van de rekenmachine 4 hoofdcomponenten:
In het IM is het programma opgeslagen in machinetaal Op iedere geheugenplaats staat één instructie
12
Instruction Memory 13 bits Hoeveel instructies kunnen we in dit geheugen opslaan? Hoeveel bits is dit geheugen?
13
216 = 65.536 instructies 216 x 13 = 65.536 x 13 = 851.868 bits
Instruction Memory 13 bits 216 = instructies 216 x 13 = x 13 = bits
14
Architectuur van de rekenmachine 4 hoofdcomponenten:
De PC houdt bij welke instructie wordt uitgevoerd
15
Instructiepad: Program Counter en Instruction memory
13 bits
16
Hoe werkt een rekenmachine?
Uit welke hardware-componenten bestaat een rekenmachine? Welke instructies kan de machine uitvoeren? Practicum met de rekenmachinesimulator
17
Terug naar de ALU S Operator Functie + Y = A + B 1 B doorlaten Y = B
18
Instructies Rekenkundige instructie: ADD (optellen) Datatransfer:
COPY (Register Register)
19
Assembly Language Syntax: ADD rd, rs, rt Voorbeeld: ADD $7, $5, $6
Betekenis: register 7 = register 5 + register 6
20
Variabelen zijn adressen van registers !
c = a + b rd = rs + rt ADD $7, $5, $6 register 7 = register 5 + register 6 Variabelen zijn adressen van registers !
21
Rekenmachine
22
Rekenmachine ADD $7, $6, $5 = 20
23
Rekenmachine ADD $7, $6, $5 = 20
24
Hoe werkt een rekenmachine?
Uit welke hardware-componenten bestaat een rekenmachine? Welke instructies kan de machine uitvoeren? Practicum met de rekenmachinesimulator
25
Practicum met de SIM-PL rekenmachine
Maak opdrachten hoofdstuk 3.4.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.