Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdMarcella Visser Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20093 augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: www.gfk.nl bij “GfK Publicaties” onder “Supermarktkengetallen” of gfk4me (Library/ GfK Publications) ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt zich de omzet per kassabon?’
2
2 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20093 augustus 2014 Omzet: In het eerste kwartaal van 2009 (week 1 t/m 13) is de totale supermarktomzet met 2.3% gestegen van 7,35 miljard (q1 2008) naar 7,52 miljard (q1 2009). Indien rekening wordt gehouden met de verschoven Paasdagen (2008 in q1 en in 2009 in q2), dan is de omzetgroei van de supermarkten 3.7%. De consument bezoekt gedurende 2009 meer verschillende supermarkten (meer promotiegevoelig). Dit is zichtbaar in de stijging van het aantal kassabonnen en een daling van het besteed bedrag per supermarktbezoek. In maart 2009 is de waarde van de kassabon gedaald onder het niveau van maart 2008. Supermarktomzet blijft licht groeien. Omzet per kassabon en klantentrouw staan echter onder druk. Paaspiek verwacht. Nederlandse huishoudens steeds positiever over EKO.
3
3 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20093 augustus 2014 Pasen: Voor de Paasweek 2009 (week 15) wordt een omzet Paaspiek van € 712 miljoen verwacht, mede vanwege het uitgebreide luxe eigen merken assortiment in de supermarkten en het samen thuis vieren. In 2008 is de Paasomzet, mede door een forse uitbreiding van het assortiment (met name luxe eigen merken) fors gestegen. De omzet was met € 710 miljoen 12% hoger dan Pasen 2007. Voor dit jaar wordt een lichte omzetgroei verwacht, mede omdat de Paasdagen meer thuis gevierd worden (minder vakantie/ horeca). Vooral de ontbijt/ brunchproducten zoals Paasbrood, voorgebakken brood, salades, maar ook verwenproducten als ijsdesserts, chocolade, nootjes, toastjes en kruidenboter worden met Pasen veel verkocht. EKO: Alhoewel de helft van de Nederlandse huishoudens nog neutraal staat t.o.v. EKO stijgt het aantal huishoudens dat een positieve houding heeft t.o.v. EKO jaarlijks. De stijging in 2009 was echter iets minder fors dan in 2008 (“Al Gore-effect”). Vooral de alleenstaanden en de welgestelde ouderen staan relatief positief t.o.v. EKO. Huishoudens met kinderen (prijsgevoeliger) zijn minder vaak EKO fan. De huishoudens in de Randstad (met name 3 grote steden) zijn vaker EKO fans, terwijl de huishoudens in het zuiden minder positief over EKO zijn. De vaste klanten van Dirk/ Bas/ Digros, Super de Boer en Albert Heijn staan het meest positief tegenover EKO. De vaste klanten van Aldi minder.
4
4 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20093 augustus 2014 GfK Kengetallen Supermarktomzet weekbasis 2008 - 2009 Opmerking: de schuingedrukte (blauwe) getallen betreffen voorlopige cijfers. In de supermarktomzet is naast de huishoudelijke GfK omzet uit Consumerscan het belang van de niet huishoudelijke omzet ingeschat (zoals aankopen door bedrijven in supermarkten, persoonlijke aankopen.
5
5 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20093 augustus 2014 2003 2004 2005 2006 - 2.4% + 0.2% + 4.3% + 0.1% + 0.2% + 3.9% Historie supermarktomzetten (€) Historie bedrag per kassabon (€) Ontwikkeling in de tijd Jaarbasis 2007 + 4.0% + 2.7% 2008 + 6.2% 2003 2004 2005 2006 2007 2008 + 4.4%
6
6 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20093 augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Maandbasis
7
7 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20093 augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Omzet per week (totaal assortiment) Groei ten opzichte van dezelfde week in 2008
8
8 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20093 augustus 2014 GfK Supermarkt kengetallen Aantal kassabonnen per week Groei ten opzichte van dezelfde week in 2008
9
9 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20093 augustus 2014 GfK Supermarkt kengetallen: Omzet per kassabon per week Groei ten opzichte van dezelfde week in 2008
10
10 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20093 augustus 2014 Alhoewel de helft van de Nederlandse huishoudens nog neutraal staat t.o.v. EKO, daalt het aantal huishoudens dat negatief is en stijgt het aantal positieve huishoudens. Stijging was in 2008 forser (‘Al Gore-effect’). Bron: GfK ConsumerScan, N=6000 Welke uitspraak is meest van toepassing? Positief: fan: koopt vrijwel altijd biologische producten. positief:houdt bij het kopen rekening of let er sterk op dat producten biologisch geproduceerd zijn. Neutraal: houdt geen rekening of zou rekening moeten houden met het feit dat producten biologisch geproduceerd zijn. Negatief:koopt eerder niet dan wel biologisch geproduceerde producten. ‘Al Gore-effect’
11
11 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20093 augustus 2014 Tweeverdieners - 2 persoons huishouden - geen kinderen - Beiden werken fulltime ( 25 uur per week) Jonge Alleenstaande - 1 persoons huishouden - geen kinderen - Jonger dan 40 jaar HH met kinderen, beperkt inkomen - 2 personen in huishouden - Huishouden met kinderen (incl. 18+) - Netto inkomen < € 2300,- Welgestelde HH met kinderen - 2 personen in huishouden - Huishouden met kinderen (incl. 18+) - Netto inkomen > € 2300,- Alleenstaande (40-65 jaar) - 1 persoonshuishouden - Geen kinderen - 40 – 65 jaar Kostwinner (2p) - 2 persoons huishouden - Geen kinderen - Max. 1 persoon werkt fulltime Gepensioneerden, beperkt inkomen - 1 of 2 personen in huishouden - Hoofdkostwinner gepensioneerd /VUT - Netto inkomen < € 1700,- Welgestelde gepensioneerden - 1 of 2 personen in huishouden - Hoofdkostwinner gepensioneerd /VUT - Netto inkomen > € 1700,- >> GfK-Life-Cycle << Huishoudensverdeling binnen Nederland
12
12 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20093 augustus 2014 De huishoudens met kinderen (met name beperkt inkomen) zijn minder vaak EKO fan. Vooral de alleenstaanden en de welgestelde ouderen kennen naar verhouding veel EKO fans. Bron: GfK ConsumerScan, N=6000
13
13 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20093 augustus 2014 District III Noord District IV Oost District V Zuid District II West District I 3 Grote steden (Den-Haag, Amsterdam, Rotterdam) Districten in Nederland (districtsindeling volgens GfK)
14
14 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20093 augustus 2014 Vooral in de Randstad (met name 3 grote steden) zijn relatief veel EKO fans. In het zuiden van het land zijn de huishoudens het minst EKO positief. Bron: GfK ConsumerScan, N=6000
15
15 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20093 augustus 2014 Vooral de vaste klanten van Dirk/ Bas/ Digros, Super de Boer en Albert Heijn staan positief tegenover EKO. De vaste Aldi klant minder. Bron: GfK ConsumerScan, N=6000
16
Vooruitblik Pasen
17
17 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20093 augustus 2014 Paasomzet supermarkten: week 13 2002:569 miljoen week 16 2003:574 miljoen week 15 2004:599 miljoen week 12 2005:587 miljoen week 15 2006:621 miljoen week 14 2007:634 miljoen week 12 2008:710 miljoen week 15 2009: 712 miljoen (prognose) Omzetstijging Pasen minder extreem dan vorig jaar. Wellicht wel nieuwe Paaspiek.
18
18 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20093 augustus 2014 Prognose Top 15 categorieën tijdens de Paasweek (week 15 2009) (gebaseerd op week 12 2008 t.o.v. gemiddelde week in MAT Q3 2008) De verwachting is dat binnen totaal Nederland in de Paasweek van 2009 aan gevuld brood circa 2.72x méér wordt uitgegeven dan in een gemiddelde week in 2009. (gemiddelde week = 100%, Paasweek = 372%).
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.