De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20093 augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: www.gfk.nl bij “GfK Publicaties”

Verwante presentaties


Presentatie over: "GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20093 augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: www.gfk.nl bij “GfK Publicaties”"— Transcript van de presentatie:

1 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20093 augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: www.gfk.nl bij “GfK Publicaties” onder “Supermarktkengetallen” of gfk4me (Library/ GfK Publications) ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt zich de omzet per kassabon?’

2 2 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20093 augustus 2014 In de eerste 10 maanden van 2009 is de omzet gestegen van € 25,2 miljard in 2008 naar € 26,2 miljard in 2009, oftewel een stijging van 3.9%. De omzetgroei komt voor een groot gedeelte op conto van het toegenomen winkelbezoek van de consument (+3.8%). De omzet per kassabon is in 2009 (€21,67) vrijwel gelijk aan 2008 (€21,66). De omzetstijging in oktober bedroeg slechts 1.4% (laagste groei dit jaar), van € 2,90 miljard in oktober 2008 naar € 2,95 miljard in oktober 2009. Door de lage inflatie en de toegenomen promotiedruk lag de omzet per kassabon in oktober 1.7% lager dan vorig jaar, namelijk van € 21,65 (2008) naar € 21,29 (2009). Oktober: laagste omzetgroei supermarkten dit jaar. Groei Kerst/ Oud-Nieuw omzet van 3% verwacht. Kerstpiek met name voor vers op woensdag 23/12. Kerstman in het noorden van het land geen schijn van kans tegen Sinterklaas. Steeds minder vaak echte kerstboom in huis. Zelf oliebollen/ appelbeignets bakken verliest aan populariteit.

3 3 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20093 augustus 2014 December 2009 De laatste 3 weken van 2009 (weken 51, 52, 53) zal de supermarktomzet met ca. 3% stijgen van € 1,88 miljard (2008) naar € 1,93 miljard (2009). Huishoudens zullen Kerst dit jaar vaker gezamenlijk thuis vieren in plaats van uit eten cq. op wintersport te gaan. Vooral de traditionele kerstproducten (wild, kerstbrood, ijstaarten, toastjes, garnalen) zullen veel worden verkocht. De drukste dag zal de één na laatste verkoopdag 23/12 worden; daar veel huishoudens het risico niet durven te nemen om de laatste dag ‘mis te grijpen’. In de week voor Kerst wordt er naar verhouding veel vers verkocht. Ook het afgelopen jaar zijn er extra vragen gesteld over de festiviteiten in december. In bijgaand artikel, dat in december 2009 verschijnt in de GfK Jaargids 2010, blijkt o.a. dat: - de Kerstman geen schijn van kans heeft tegen Sinterklaas in het noorden van het land. - er steeds minder echte kerstbomen (naaldbomen) in de Nederlandse huiskamers staan. - zelf oliebollen/ appelbeignets bakken aan populariteit verliest.

4 4 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20093 augustus 2014 Groei Kerstomzet verwacht van 3%; van € 1,88 miljard (2008) naar € 1,93 miljard (2009). De kerstaankopen laten sinds 2005 een forse groei zien. Kerstomzet van 2000-2005 was vrij stabiel met omzet van ca € 580 miljoen. Kerstomzetten (x miljoenen)1 e /2 e kerstdagLaatste 3 weken (x miljard) wk 51 2000€598.3zondag/maandag wk 51 2001€587.3dinsdag/woensdag wk 51 2002€575.5woensdag/donderdag€1,5668 wk 51 2003€556.7donderdag/vrijdag€1,5728 wk 52 2004€576.5zaterdag/zondag€1,5811 wk 51 2005€656.5zondag/maandag€1,6452 wk 51 2006€737.6maandag/dinsdag€1,7609 wk 51 2007 €744.3dinsdag/woensdag€1,8237 wk 52 2008€651.8donderdag/ vrijdag€1,8752 PROGNOSE weken 51/ 52/ 53-2009 vrijdag/ zaterdag€1,930 In de laatste 2 weken van december zullen de traditionele december assortimentsgroepen weer goed verkopen, zoals wild, kerstbrood, buitenlandse kaas en schaal- en schelpdieren. In vergelijking met vorig jaar zijn kaarsen/ gloeilampen en diepvries bakkerijproducten nieuw in de top 15. (zie volgende sheet).

5 5 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20093 augustus 2014 9.65 1.66 1.94 1065 266 294 KERSTPROGNOSE 2009 1.65265 Wild* IJsdesserts Gevuld brood (o.a. krenten, vruchten, gember, suiker) Aantal x dat meer wordt uitgegeven Aantal x dat meer wordt uitgegeven Index Onderleggers (o.a. snackbodems) 1 1 2 2 3 3 4 4 Categorieën 1.29229 Schaal-en schelpdieren 5 5 1.29 0.97 1.00 229 197 200 0.86186 Voorgebakken brood Geel- en witvetten anders (o.a. frituurvet, kruidenboter) Kaarsen/ gloeilampen Salades maaltijd (o.a. huzarensalade, slaatjes) 6 6 7 7 8 8 9 9 0.81181 Overige zuivel (o.a. slagroom, zure room) 10 0.75 0.77 175 177 0.71171 Oliën (o.a. zonnebloem, olijfolie, visolie) Nootjes Buitenlandse kaas 11 12 13 0.70170 Diepvries bakkerijproducten (o.a. gebak, bladerdeeg) 14 0.69169 Overige alcoholische dranken (o.a. gedestilleerd, premix) 15 Top 15 categorieën tijdens de Kerstweken (gebaseerd op weken 51+52 2008 t.o.v. gemiddelde week in 2008) * Lees: De verwachting is dat binnen totaal Nederland in de Kerstweken van 2009 aan wild circa 9.65x méér wordt uitgegeven dan in een gemiddelde week in 2009 (gemiddelde week = 100%, Kerstweken = 1065%).

6 6 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20093 augustus 2014 NB: basis bestedingen (%) Kerst 2008: Naarmate Kerst nadert stijgt het vers belang. Omzetpiek 23/ 12 mede door risicoreductie voor out of stock. € 13.6 € 157.7 € 144.7 € 107.1 € 85.0 € 72.0 € 68.1 Waarvan: vers 45.3% krw 47.1% Waarvan: vers 46.8% krw 45.9% Waarvan: vers 45.1% krw 47.8% Waarvan: vers 43.5% krw 49.0% Waarvan: vers 43.9% krw 48.4% Waarvan: vers 44.2% krw 48.5% Waarvan: vers 45.6% krw 47.1% € 5.2 € 136.9 € 35.2 € 148.0 € 187.1 € 140.1 Waarvan: vers 43.8% krw 48.0% Waarvan: vers 45.5% krw 47.5% Waarvan: vers 44.7% krw 47.7% Waarvan: vers 52.6% krw 41.0% Waarvan: vers 51.1% krw 41.7% Waarvan: vers 48.7% krw 43.9% 5.4% Maandag 15/12 Dinsdag 16/12 Woensdag 17/12 Donderdag 18/12 Vrijdag 19/12 Zaterdag 20/12 Zondag 21/12 Maandag 22/12 Dinsdag 23/12 Woensdag 24/12 Donderdag 25/12 Vrijdag 26/12 Zaterdag 27/12 Zondag 28/12

7 7 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20093 augustus 2014 GfK Kengetallen Supermarktomzet weekbasis 2008 - 2009 Opmerking: de schuingedrukte (blauwe) getallen betreffen voorlopige cijfers. In de supermarktomzet is naast de huishoudelijke GfK omzet uit Consumerscan het belang van de niet huishoudelijke omzet ingeschat (zoals aankopen door bedrijven in supermarkten, persoonlijke aankopen).

8 8 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20093 augustus 2014 Historie Supermarktomzetten (€) Historie bedrag per kassabon (€) +0.1%+0.2%+3.9%+4.0%+6.2% -2.4%+0.2%+4.3%+2.7%+4.4% Ontwikkeling in de tijd Jaarbasis

9 9 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20093 augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Maandbasis

10 10 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20093 augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Omzet per week (totaal assortiment) Groei ten opzichte van dezelfde week in 2008

11 11 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20093 augustus 2014 GfK Supermarkt kengetallen Aantal kassabonnen per week Groei ten opzichte van dezelfde week in 2008

12 12 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20093 augustus 2014 GfK Supermarkt kengetallen: Omzet per kassabon per week Groei ten opzichte van dezelfde week in 2008


Download ppt "GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20093 augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: www.gfk.nl bij “GfK Publicaties”"

Verwante presentaties


Ads door Google