De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20093 augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: www.gfk.nl bij “GfK Publicaties”

Verwante presentaties


Presentatie over: "GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20093 augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: www.gfk.nl bij “GfK Publicaties”"— Transcript van de presentatie:

1 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20093 augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: www.gfk.nl bij “GfK Publicaties” onder “Supermarktkengetallen” of gfk4me (Library/ GfK Publications) ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt zich de omzet per kassabon?’

2 2 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20093 augustus 2014 Omzetgroei supermarkten vlakt af. Belang van prijs neemt toe. Traditionele speciaalzaak verliest terrein. Warenhuizen scoren. De supermarktomzet in februari 2009 (week 6 t/m 9) is gestegen met 2.2% van € 2,23 miljard in 2008 naar € 2,28 miljard in 2009. In vergelijking met januari 2009 vlakt de omzetgroei af. Dit wordt met name veroorzaakt doordat de consument per bezoek minder afrekent. Het besteed bedrag per bezoek in januari 2009 was € 22,08 en in februari 2009 € 21,69. In vergelijking met februari 2008 steeg de waarde van de kassabon nog licht (+0.8%). Consument hecht bij de keuze van een supermarkt meer belang aan prijs. Dit argument steeg in januari 2009 van plaats 5 naar plaats 4 ten koste van netheid winkel. Goede kwaliteit, goede versafdeling en ruime keuze nemen de eerste 3 plaatsen in. De voetbalplaatjes van Albert Heijn trekken nog steeds extra huishoudens met kinderen, echter de hype is wel over het hoogtepunt heen. In de derde en vierde week van de actie (week 6/7) trok Albert Heijn de meeste extra klanten. Waarschijnlijk hebben een groot aantal verzamelaars het album vol.

3 3 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20093 augustus 2014 Ondanks dat het hoofdkantoor van Albert Heijn in Zaandam staat is AZ (Alkmaar-Zaanstreek) niet oververtegenwoordigd als favoriete voetbalclub onder de vaste AH klanten: vooral Ajax, maar ook Feyenoord kennen veel fans onder de Albert Heijn klanten. De speciaalzaken in food hebben in het jaar 2008 minder klanten getrokken. Vooral de traditionele versspeciaalzaken (bakker, bloemenwinkel, slijter, slager en groentewinkel) verliezen evenals de markt klandizie. Bovendien is het klantenprofiel van deze speciaalzaken sterk vergrijsd. Jongeren en vooral huishoudens met kinderen kiezen vaak voor de supermarkt. Opmerkelijk is de klantenwinst voor de food-afdelingen van de warenhuizen. Al 3 jaar op rij weten zij klanten te winnen. Evenals de reformzaken behalen zij naar verhouding veel omzet bij de jonge alleenstaanden. De klantenkring van de viswinkel, kaasspeciaalzaak, boer/ teler, groothandel en reformzaak stabiliseert in 2008. Omzetgroei supermarkten vlakt af. Belang van prijs neemt toe. Traditionele speciaalzaak verliest terrein. Warenhuizen scoren.

4 4 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20093 augustus 2014 GfK Kengetallen Supermarktomzet weekbasis 2008 - 2009 Opmerking: de schuingedrukte (blauwe) getallen betreffen voorlopige cijfers. In de supermarktomzet is naast de huishoudelijke GfK omzet uit Consumerscan het belang van de niet huishoudelijke omzet ingeschat (zoals aankopen door bedrijven in supermarkten, persoonlijke aankopen.

5 5 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20093 augustus 2014 2003 2004 2005 2006 - 2.4% + 0.2% + 4.3% + 0.1% + 0.2% + 3.9% Historie supermarktomzetten (€) Historie bedrag per kassabon (€) Ontwikkeling in de tijd Jaarbasis 2007 + 4.0% + 2.7% 2008 + 6.2% 2003 2004 2005 2006 2007 2008 + 4.4%

6 6 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20093 augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Maandbasis

7 7 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20093 augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Omzet per week (totaal assortiment) Groei ten opzichte van dezelfde week in 2008

8 8 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20093 augustus 2014 GfK Supermarkt kengetallen Aantal kassabonnen per week Groei ten opzichte van dezelfde week in 2008

9 9 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20093 augustus 2014 GfK Supermarkt kengetallen: Omzet per kassabon per week Groei ten opzichte van dezelfde week in 2008

10 10 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20093 augustus 2014 Keuzemotivatiebarometer 2009- Supermarkten Lage prijzen en aantrekkelijke aanbiedingen minder belangrijk sinds 2006. In 2009 omslag, meer belang voor lage prijzen (van plaats 5 naar plaats 4).

11 11 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20093 augustus 2014 AH Smurfenactie 2008 * Voorlopige cijfers

12 12 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20093 augustus 2014 Conform verwachting: Nederland kiest voor de grote 3.

13 13 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20093 augustus 2014 Ajax bijna bij alle formules de favoriet (m.u.v. Jumbo). Feyenoord ook in trek bij Albert Heijn klanten.

14 14 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20093 augustus 2014 Warenhuizen trekken steeds meer klanten voor aankopen van voeding. De traditionele versspeciaalzaak (bakker, slager, groentewinkel) verliest, evenals de markt, klandizie.

15 15 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20093 augustus 2014 Tweeverdieners - 2 persoons huishouden - geen kinderen - Beiden werken fulltime (  25 uur per week) Jonge Alleenstaande - 1 persoons huishouden - geen kinderen - Jonger dan 40 jaar HH met kinderen, beperkt inkomen -  2 personen in huishouden - Huishouden met kinderen (incl. 18+) - Netto inkomen < € 2300,- Welgestelde HH met kinderen -  2 personen in huishouden - Huishouden met kinderen (incl. 18+) - Netto inkomen > € 2300,- Alleenstaande (40-65 jaar) - 1 persoonshuishouden - Geen kinderen - 40 – 65 jaar Kostwinner (2p) - 2 persoons huishouden - Geen kinderen - Max. 1 persoon werkt fulltime Gepensioneerden, beperkt inkomen - 1 of 2 personen in huishouden - Hoofdkostwinner gepensioneerd /VUT - Netto inkomen < € 1700,- Welgestelde gepensioneerden - 1 of 2 personen in huishouden - Hoofdkostwinner gepensioneerd /VUT - Netto inkomen > € 1700,- >> GfK-Life-Cycle <<

16 16 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20093 augustus 2014 In vergelijking met de supermarkten behalen de speciaalzaken weinig omzet bij de jongeren en de huishoudens met kinderen. Jonge alleenstaande 7.0 Bakker Op de markt 6.824.220.6 10.97.1 11.811.6 100 NL Supermarkten Warenhuizen Groentewinkel Bloemenwinkel Viswinkel Groothandel Slager Slijterijen Tuincentra Boer/ kweker/ teler Kaasspeciaalzaak 100 Reformzaken Tweeverdieners HHMK, beperkt HHMK, welgesteld Kostwinner (2p) Oudere alleenstaande Gepensioneerd, beperkt Gepensioneerd, welgesteld 3.1 2.4 8.2 1.6 3.8 6.2 3.4 4.9 3.0 1.2 3.4 4.3 19.9 5.3 2.3 5.6 5.5 6.3 3.8 3.7 6.2 6.1 5.5 10.2 5.3 4.5 o.b.v. bestedingen, jaar 2008 21.4 18.3 17.4 18.2 12.2 10.3 10.0 12.8 9.7 14.5 17.6 17.0 15.1 17.9 14.2 13.0 16.2 15.3 12.4 11.6 13.5 11.7 16.0 20.9 14.8 13.2 12.1 13.8 12.7 15.1 12.5 14.5 13.1 16.7 13.6 15.6 17.5 15.4 10.9 6.0 4.9 10.9 4.9 7.3 8.8 13.3 10.5 9.2 7.3 6.7 4.9 14.5 15.6 22.1 17.2 18.2 19.5 14.6 18.6 14.5 17.0 15.5 8.5 12.9 11.2 18.6 22.0 14.9 20.3 23.2 29.4 26.3 20.9 29.6 24.5 15.1 25.2 10.7


Download ppt "GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20093 augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: www.gfk.nl bij “GfK Publicaties”"

Verwante presentaties


Ads door Google