Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdClara Eilander Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20103 augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: www.gfk.nl bij “GfK Publicaties” onder “Supermarktkengetallen” of gfk4me (Library/ GfK Publications) ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt zich de omzet per kassabon?’
2
2 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20103 augustus 2014 Supermarkten zien omzet in november met 2.3% stijgen. Kerstpiek voor premium eigen merken. Zondagomzet blijft fors groeien. Consumentenvertrouwen toont in december nog geen tekenen van herstel. In november 2010 (week 44-47) is de supermarktomzet met 2.3% gestegen van € 2,38 miljard (2009) naar € 2,43 miljard (2010). Enerzijds werden er 0.7% meer kassabonnen uitgegeven, anderzijds steeg de omzet per kassabon met 1.6% van € 21,56 (2009) naar € 21,90 (2010). De positieve omzetontwikkeling in november is vergelijkbaar met de maand oktober (+2.5%). Tot en met november is de supermarktomzet met 0.7% gestegen van € 27,98 miljard (2009) naar € 28,16 miljard (2010). Het premium eigen merk (bv. AH Excellent en Lidl Delicieux) worden vooral rond de feestdagen gekocht. In de Kerstweek van 2009 kocht 1 op de 4 huishoudens een premium eigen merk en lag het omzetaandeel op 2.6% van de totale supermarktomzet. Terwijl de totale supermarktomzet nauwelijks groeit, is de zondagomzet met 24% gegroeid het afgelopen jaar naar € 346 miljoen. Ruim 35% van de huishoudens heeft het afgelopen jaar op zondag aankopen gedaan in de supermarkt. Van de totale supermarktomzet is nu 1.08 % op zondag gerealiseerd, waarvan 76% in de middag. Niet alleen meer huishoudens door boodschappen op zondag, maar ze doen het ook vaker. Opmerkelijk is dat het omzetbelang van vrijdag/ zaterdag al een aantal jaren onder druk staat. Het belang van het begin van de week, mede door veel promotie-aankopen, blijft stijgen. Vooral zondagaankopen door jongeren, alleenstaanden en in de 3 grote steden. Zondagtrip gebruikt voor de sociale contacten? Assortiment op zondag/ in de avond gekocht vertoont weinig verschillen. Enerzijds weinig koffie, thee, ontbijtproducten en vers brood, anderzijds veel maaltijden/ pizza’s (zowel vers als diepvries). Op zondag wordt naar verhouding wel veel wijn gekocht, terwijl in de avond meer bulkproducten (bier/ frisdrank) worden gekocht. Het consumentenvertrouwen toont nog geen tekenen van herstel in december.
3
3 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20103 augustus 2014 GfK Kengetallen Supermarktomzet weekbasis 2009 - 2010 Opmerking: de schuingedrukte (blauwe) getallen betreffen voorlopige cijfers. In de supermarktomzet is naast de huishoudelijke GfK omzet uit Consumerscan het belang van de niet huishoudelijke omzet ingeschat (zoals aankopen door bedrijven in supermarkten, persoonlijke aankopen).
4
4 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20103 augustus 2014 Historie Supermarktomzetten (€) Historie bedrag per kassabon (€) +0.1%+0.2%+3.9%+4.0%+6.2% -2.4%+0.2%+4.3%+2.7%+4.4% Ontwikkeling in de tijd Jaarbasis +3.4% +0.2% * 2009 o.b.v. 53 weken * 31.7 * +5.4% * € 21.91 * +0.3%
5
5 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20103 augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Maandbasis
6
6 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20103 augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Omzet per week (totaal assortiment) Groei ten opzichte van dezelfde week in 2009
7
7 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20103 augustus 2014 GfK Supermarkt kengetallen Aantal kassabonnen per week Groei ten opzichte van dezelfde week in 2009
8
8 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20103 augustus 2014 GfK Supermarkt kengetallen: Omzet per kassabon per week Groei ten opzichte van dezelfde week in 2009
9
9 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20103 augustus 2014 Het premium eigen merk (bv. AH Excellent en Lidl Delicieux) worden vooral rond de feestdagen gekocht. In de Kerstweek van 2009 kocht 1 op de 4 huishoudens een premium eigen merk en lag het omzetaandeel op 2.6% van de totale supermarktomzet. (binnen totaal supermarktomzet) Kerstweek
10
10 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20103 augustus 2014 117 88 147 105 88 59 145 158 Index t.o.v. totaal assortiment 100 Periode 13 2009 (week 49-52 2009) o.b.v. bestedingen (%) Van de totale supermarktbestedingen kwam in december 2009 14.3% van de alleenstaanden, terwijl van de bestedingen aan het premium eigen merk de alleenstaanden 22.1% voor hun rekening namen. Jongeren en de welgestelde ouderen kopen naar verhouding veel premium eigen merken, terwijl huishoudens met kinderen dat minder doen.
11
11 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20103 augustus 2014 Afgelopen jaar hebben huishoudens minder geld uitgegeven aan Sinterklaas, Kerstmis (cadeaus en uit eten) en vuurwerk. Gevolg van economische recessie?
12
12 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20103 augustus 2014 Ruim 35% van de huishoudens heeft het afgelopen jaar op zondag aankopen gedaan in de supermarkt. Van de totale supermarktomzet is nu 1.08 % op zondag gerealiseerd, waarvan 76% in de middag. Niet alleen meer huishoudens door boodschappen op zondag, maar ze doen het ook vaker.
13
13 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20103 augustus 2014 Terwijl de totale supermarktomzet nauwelijks groeit, is de zondagomzet met 24% gegroeid het afgelopen jaar naar € 346 miljoen. Opmerkelijk is dat het omzetbelang van vrijdag/ zaterdag al een aantal jaren onder druk staat. Het belang van het begin van de week, mede door veel promotie-aankopen, blijft stijgen.
14
14 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20103 augustus 2014 Tweeverdieners - 2 persoons huishouden - geen kinderen - Beiden werken fulltime ( 25 uur per week) Jonge Alleenstaande - 1 persoons huishouden - geen kinderen - Jonger dan 40 jaar HH met kinderen, beperkt inkomen - 2 personen in huishouden - Huishouden met kinderen (incl. 18+) - Netto inkomen < € 2300,- Welgestelde HH met kinderen - 2 personen in huishouden - Huishouden met kinderen (incl. 18+) - Netto inkomen > € 2300,- Alleenstaande (40-65 jaar) - 1 persoonshuishouden - Geen kinderen - 40 – 65 jaar Kostwinner (2p) - 2 persoons huishouden - Geen kinderen - Max. 1 persoon werkt fulltime Gepensioneerden, beperkt inkomen - 1 of 2 personen in huishouden - Hoofdkostwinner gepensioneerd /VUT - Netto inkomen < € 1700,- Welgestelde gepensioneerden - 1 of 2 personen in huishouden - Hoofdkostwinner gepensioneerd /VUT - Netto inkomen > € 1700,- >> GfK-Life-Cycle << Huishoudensverdeling binnen Nederland
15
15 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20103 augustus 2014 Vooral jongeren en alleenstaanden maken gebruik van de zondagopening. Zondagmiddagtrip naar de supermarkt voor de sociale contacten?
16
16 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20103 augustus 2014 District III Noord District IV Oost District V Zuid District II West District I 3 Grote steden (Den-Haag, Amsterdam, Rotterdam) Districten in Nederland (districtsindeling volgens GfK)
17
17 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20103 augustus 2014 3 grote steden lopen duidelijk voorop bij zondagaankopen. In alle regio’s groeit het zondagaandeel.
18
18 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20103 augustus 2014 Top 5 retailers omzetaandelen zondag: Vooral de retailers met een sterke positie in de 3 grote steden behalen veel omzet op de zondag.
19
19 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20103 augustus 2014 Avondomzet van de supermarkten staat laatste jaren onder druk. Wellicht genoeg alternatieven, onder andere de zondag.
20
20 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20103 augustus 2014 Assortiment op zondag/ in de avond gekocht vertoont weinig verschillen. Enerzijds weinig koffie, thee, ontbijtproducten en vers brood, anderzijds veel maaltijden/ pizza’s (zowel vers als diepvries). Op zondag wordt naar verhouding wel veel wijn gekocht, terwijl in de avond meer bulkproducten (bier/ frisdrank) worden gekocht.
21
21 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20103 augustus 2014 GfK Consumentenvertrouwen december 2010: Het consumentenvertrouwen toont nog geen tekenen van herstel in december.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.