De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20093 augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: www.gfk.nl bij “GfK Publicaties”

Verwante presentaties


Presentatie over: "GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20093 augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: www.gfk.nl bij “GfK Publicaties”"— Transcript van de presentatie:

1 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20093 augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: www.gfk.nl bij “GfK Publicaties” onder “Supermarktkengetallen” of gfk4me (Library/ GfK Publications) ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt zich de omzet per kassabon?’

2 2 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20093 augustus 2014 Supermarktbestedingen blijven op peil. Consument legt meer bezoeken af, maar geeft per bezoek minder uit.  De supermarktomzet in april 2009 (week 14-18) was € 3,07 miljard. Dit is 8.0% hoger dan de omzet in de vergelijkbare maand vorig jaar.  De omzetstijging is mede veroorzaakt door de verschoven Paasdagen. Pasen viel vorig jaar in maart en dit jaar in april. Indien we hier rekening mee houden en de maanden maart/ april tezamen nemen, zien we de volgende ontwikkeling:  Opvallend is dat de omzetgroei in maart/ april van 3.5% niet wordt gerealiseerd door een stijging van de waarde van de kassabon (daalt zelfs in maart/ april van € 22.17 in 2008 naar € 21.96 in 2009), maar door een forse toename van het aantal winkelbezoeken.

3 3 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20093 augustus 2014 Zondagomzet in supermarkten groeit gestaag. Jongere huishoudens en 3 grote steden zijn de trendsetters; Doordeweeks minder druk in supermarkt.  Van de totale supermarktomzet wordt nu 0.82% op zondag gerealiseerd.  Supermarkten behalen steeds meer omzet op zondag. De zondagomzet is sinds 2006 bijna verdubbeld; van € 125 miljoen in 2006 naar € 248 miljoen in het voortschrijdend jaar MAT Q1 2009 (week 14-2008 t/m week 13 2009). Dit ondanks het ontbreken van de Paasverkopen in dit voortschrijdend jaar. De Paasverkopen vielen in week 12-2008 en week 15-2009 (zie sheet 10).  De groei wordt niet gerealiseerd door veel nieuwe kopers op de zondag, maar vooral doordat de bestaande zondagkopers vaker komen en per bezoek steeds meer gaan besteden (zie sheet 11).  Een groot gedeelte van de zondagomzet wordt in de middag gerealiseerd. In de praktijk is dit tussen 16u en 18u.  Opvallend is de verschuiving van de midweekse verkopen (woensdag t/m vrijdag) naar het begin van de week (iets rustiger in de winkel of effect van de promoties die meestal op maandag starten?)  Vooral jonge huishoudens en huishoudens in de 3 grote steden besteden een groot gedeelte van de supermarkteuro op zondag. Ouderen en huishoudens in het noorden van het land doen dit beduidend minder.  Vooral de winkelformules met een sterke positie in de 3 grote steden (Dirk/ Bas/ AH) behalen een omzetaandeel op zondag dat boven het landelijk gemiddelde ligt.

4 4 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20093 augustus 2014 GfK Kengetallen Supermarktomzet weekbasis 2008 - 2009 Opmerking: de schuingedrukte (blauwe) getallen betreffen voorlopige cijfers. In de supermarktomzet is naast de huishoudelijke GfK omzet uit Consumerscan het belang van de niet huishoudelijke omzet ingeschat (zoals aankopen door bedrijven in supermarkten, persoonlijke aankopen).

5 5 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20093 augustus 2014 2003 2004 2005 2006 - 2.4% + 0.2% + 4.3% + 0.1% + 0.2% + 3.9% Historie supermarktomzetten (€) Historie bedrag per kassabon (€) Ontwikkeling in de tijd Jaarbasis 2007 + 4.0% + 2.7% 2008 + 6.2% 2003 2004 2005 2006 2007 2008 + 4.4%

6 6 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20093 augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Maandbasis

7 7 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20093 augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Omzet per week (totaal assortiment) Groei ten opzichte van dezelfde week in 2008

8 8 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20093 augustus 2014 GfK Supermarkt kengetallen Aantal kassabonnen per week Groei ten opzichte van dezelfde week in 2008

9 9 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20093 augustus 2014 GfK Supermarkt kengetallen: Omzet per kassabon per week Groei ten opzichte van dezelfde week in 2008

10 10 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20093 augustus 2014 Weekendomzet (za/zo) in supermarkten redelijk stabiel, maar de zondagomzet blijft stijgen. Begin van de week (maandag en dinsdag) wint omzetaandeel terwijl de midweekverkopen (woensdag t/m vrijdag) achter blijven. 22.3 23.3 23.4 22.0 55.7 23.8 52.8

11 11 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20093 augustus 2014 Iets meer klanten op zondag in de supermarkten, die vaker komen en meer besteden.

12 12 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20093 augustus 2014 Het aandeel van de zondagochtendomzet in supermarkten daalt. Tussen 12u en 18u wordt driekwart van de omzet gerealiseerd. In de praktijk is dit meestal tussen 16u en 18u.

13 13 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20093 augustus 2014 Tweeverdieners - 2 persoons huishouden - geen kinderen - Beiden werken fulltime (  25 uur per week) Jonge Alleenstaande - 1 persoons huishouden - geen kinderen - Jonger dan 40 jaar HH met kinderen, beperkt inkomen -  2 personen in huishouden - Huishouden met kinderen (incl. 18+) - Netto inkomen < € 2300,- Welgestelde HH met kinderen -  2 personen in huishouden - Huishouden met kinderen (incl. 18+) - Netto inkomen > € 2300,- Alleenstaande (40-65 jaar) - 1 persoonshuishouden - Geen kinderen - 40 – 65 jaar Kostwinner (2p) - 2 persoons huishouden - Geen kinderen - Max. 1 persoon werkt fulltime Gepensioneerden, beperkt inkomen - 1 of 2 personen in huishouden - Hoofdkostwinner gepensioneerd /VUT - Netto inkomen < € 1700,- Welgestelde gepensioneerden - 1 of 2 personen in huishouden - Hoofdkostwinner gepensioneerd /VUT - Netto inkomen > € 1700,- >> GfK-Life-Cycle << Huishoudensverdeling binnen Nederland

14 14 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20093 augustus 2014 Vooral “jongere huishoudens” maken in toenemende mate gebruik van de zondagopening van supermarkten. Een jonge alleenstaande geeft 2.4% van zijn supermarkteuro op zondag uit.

15 15 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20093 augustus 2014 District IAgglomeraties van: Amsterdam Rotterdam Den Haag District IIRest van: Noord – Holland Zuid – Holland Utrecht District IIIGroningen Friesland Drenthe District IVOverijssel Gelderland Flevoland District VZeeland Noord Brabant Limburg >> Districten <<

16 16 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20093 augustus 2014 Vooral in de 3 grote steden maken huishoudens gebruik van de zondagsopening van supermarkten.

17 17 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20093 augustus 2014 Detailconsult, Albert Heijn, Spar, Dekamarkt, Hoogvliet en C1000 scoren boven het landelijk gemiddelde m.b.t. het omzetaandeel van de zondag (sterke relatie met districten).


Download ppt "GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20093 augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: www.gfk.nl bij “GfK Publicaties”"

Verwante presentaties


Ads door Google