Download de presentatie
1
Welkom! Media & Creativiteit Les 3
2
Wat is er in het nieuws?
3
Filmpje
4
Weekoverzicht Les week Onderwerpen
Voorbereiding voor volgende bijeenkomst 1 Kennismaking met creativiteit en het creatieve proces Breed beeld mediaterrein Toelichting op de module Bestuderen modulewijzer Aanschaffen en gebruik Dummy Maken opdracht 2A 2 Inleveren opdracht 2A Creatief denken en proces Gebruik dummy Voorbereiden volgende les 3 Trainen creatieve technieken: startfase en divergerende fase Gebruik Dummy 4 Trainen creatieve technieken: vooronderstellingen 5 Trainen creatieve technieken: ideale situatie 6 Trainen creatieve technieken: Convergerende fase (mindmap) Tussentijds feedback vooronderzoek 7 Tijdens de les opdracht 2B Vooronderzoek 2B inleveren Meenemen gebruiksaanwijzing en benodigheden 8 Uitvoeren gebruiksaanwijzing anderen 9 Inleveren opdracht 1 en 2 Voorbereiden herkansingsopdracht 10 Chaosweek
5
Dummy Beeldtaal Uitleg startfase Uitleg divergerende fase
MEDMEC - Q1- LES 3 Dummy Beeldtaal Uitleg startfase Uitleg divergerende fase
6
Dummy 2 random dummypresentatie's van klasgenoten
Laat zien wat je in je dummy hebt gezet Leg uit waarom je dit in je dummy hebt gezet Opdracht voor volgende week Spit deze week de krant door en knip alle foto's uit die je opvallen. Beschrijf waarom ze je opvallen, wat je van de foto vindt en waarom je dit vindt. Schrijf alle ideeen die je krijgt voor medmec op in je dummy
7
Beeldtaal
8
Het Creatieve proces Het creatieve proces bestaat uit 3 fasen
Startfase (analyseren, onderzoeken) Divergerende fase (brainstormen, ideeen genereren) Convergerende fase (Oordelen, kiezen, uitwerken) In welke vorm kun je dit weergeven?
9
Divergeren en convergeren
Start ideeën genereren Divergeren Veel ideeën genereren Einde ideeën genereren Start selectie fase convergeren Convergeren Ideeën selecteren Einde selectie fase
10
Fase 1 - Startfase De startfase is de fase waarin de vraag geanalyseerd wordt Is het onderwerp helder? Stellen we de juiste vraag? Beschikken we over de relevante gegevens? Hebben we voldoende achtergrondinformatie? Wie is de probleemeigenaar? Beschikken we over voldoende tijd?
11
Startfase - Abstractieladder
Door de abstractieladder schakelen we in abstractieniveau rond een specifiek probleem Regels voor de abstractieladder Klimmend vragen we om 'waarom'? Dalen vragen we om 'hoe'? Alles wordt geformuleerd in HKW? Bevordert nieuwe perspectieven Extra ideeën Verruimt je blik Zoomt in Oefening: Wachtrij kassa
12
Oefening Maak een abstractieladder: Wachtrijen bij kassa’s
14
Startfase - Startformulering
Aan de hand van analyse in startfase stellen we een startformulering op. Formuleer het doel in 1 zin – Wat wil je oplossen? Formuleer het doel niet te breed of te algemeen. Houd focus! Vermeld de probleemeigenaar in de formulering Wie is dat bij jullie? Formuleer het doel uitdagend en aantrekkelijk
15
Startfase - Associatiebrainstorm
Associeer rond de belangrijke woorden uit een startformulering om gelijke de breedte in te gaan Hoe Kunnen We de klanttevredenheid verhogen met betrekking tot wachten bij de kassa
16
Huiswerk Lees Creativiteit Hoe? Zo! Hoofdstuk 4 & 5
Pas de abstractieladder toe op je handleiding Ga minimaal 4 stappen naar boven en 4 stappen naar onderen Bedenk per stap minimaal 10 oplossingen Beschrijf je ervaringen in je procesverslag
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.