Download de presentatie
GepubliceerdFrieda Vink Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Upd@te Hoger Onderwijs 5 maart 2009
‘Ter Nethe’ Katholieke scholengemeenschap Berlaar - Heist-op-den-Berg maakt werk van studie- en beroepskeuze Hoger Onderwijs 5 maart 2009
2
‘Ter Nethe’ maakt werk van studie- en beroepskeuze
Deelname SOHO-proefproject Elke school SOHO-coördinator(en) Samenwerking SOHO-coördinatoren en CLB: - uitwisseling know-how bevordert keuzebekwaamheidsproces - gezamenlijke acties - communicatie vanuit één visie
3
Upd@te Hoger onderwijs Sprekers ‘Ter Nethe’
CODI dhr. Fons Nuyens Secretaris mevr. Annick Van Asch
4
Keuzesessie SOHO-project ‘Ter Nethe’
1. Scholengemeenschap ‘Ter Nethe’ 2. Historiek SOHO-werkgroep 3. Ons SOHO-project 4. De sterkte van het project 5. Te bewaken
5
1. Scholengemeenschap ‘Ter Nethe’
1.2. studiegebieden 1.3. leerlingenaantallen 1.4. organigram
6
‘Ter Nethe’ 1.1. Scholen HHvM – Berlaar HHS – Heist-op-den-Berg
Instituut Heilig Hart van Maria HHS – Heist-op-den-Berg Heilig-Hartscholen SL – Heist-op-den-Berg Sint-Lambertusinstituut
7
‘Ter Nethe’ 1.2. studiegebieden
HHvM HHS SL ASO X Auto Bouw Chemie Handel Hout Mechanica / elektriciteit Personenzorg Sport
8
‘Ter Nethe’ 1.3. leerlingenaantallen
9
‘Ter Nethe’ 1.4. organigram
10
Keuzesessie SOHO-project ‘Ter Nethe’
1. Scholengemeenschap ‘Ter Nethe’ 2. Historiek SOHO-werkgroep 3. Ons SOHO-project 4. De sterkte van het project 5. Te bewaken
11
2. Historiek SOHO-werkgroep
2.1. pré – SOHO 2.2. pilootproject 2.3. huidig concept
12
SOHO-werkgroep 2.1. pré - SOHO
1) losse activiteiten 2) schooleigen werking 3) leerlingen 6de jaar
13
SOHO-werkgroep 2.2. pilootproject
van tot contract i.v.m. middelen (uren en budget) contract i.v.m. werkwijze ontwikkelen keuzebegeleidingtraject formaliseren keuzebegeleidingproces afsluiten samenwerkingsverbanden overlegorgaan niveau SG
14
SOHO-werkgroep 2.3. huidig concept
1) gestructureerd traject 2) schooleigen ingevuld 3) alle leerlingen (accent 3de graad)
15
Keuzesessie SOHO-project ‘Ter Nethe’
1. Scholengemeenschap ‘Ter Nethe’ 2. Historiek SOHO-werkgroep 3. Ons SOHO-project 4. De sterkte van het project 5. Te bewaken
16
3. Ons SOHO-project 3.1. IM en directie 3.2. SOHO-coördinatoren + CLB
3.3. lerarenkorps 3.4. leerlingen 3.5. ouders
17
SOHO-project 3.1. IM en directie
Uitwerken visie Wat gemeenschappelijk kan, wordt gemeenschappelijk gedaan! Onderhandelen bijzondere bepalingen
18
SOHO-project 3.2. SOHO-coördinatoren en CLB
1) Vergaderingen op niveau SG - aanbrengen materiaal - acties plannen uitwerken evalueren - contacten Departement Hoger onderwijs Regio overleg
19
SOHO-project 3.2. SOHO-coördinatoren en CLB
2) Permanente informatiestroom
20
SOHO-project 3.3. lerarenkorps
Infosessies op niveau SG SOHO-gebeuren hervorming Hoger onderwijs keuzeproces bij leerlingen * naar overgang volgende graad * naar Hoger onderwijs Ondersteuning van klassenraden
21
SOHO-project 3.4. leerlingen
Eenzelfde strategie in alle scholen van de scholengemeenschap 1) begeleiden 2) aansporen 3) logistieke ondersteuning
22
SOHO-project 3.4. leerlingen
1) begeleiden * gezamenlijke start / informatienamiddag * methode: Op stap * infobeurs op school: gelijktijdig * samen naar SID-IN * klassenraden: advies aan leerlingen
23
SOHO-project 3.4. leerlingen
2) aansporen * late beslissers
24
SOHO-project 3.4. leerlingen
3) logistieke ondersteuning * infomomenten Hoger onderwijs * informerende websites * permanente infostand in het SOHO-lokaal
25
Eenzelfde strategie in alle scholen van de scholengemeenschap
SOHO-project ouders Eenzelfde strategie in alle scholen van de scholengemeenschap 1) ouderavonden 2) bijzondere aandacht op infobeurzen
26
Keuzesessie SOHO-project ‘Ter Nethe’
1. Scholengemeenschap ‘Ter Nethe’ 2. Historiek SOHO-werkgroep 3. Ons SOHO-project 4. De sterkte van het project 5. Te bewaken
27
4. De sterkte van het project
4.1. Middelen vanuit SG 4.2. Draaiboek voor activiteiten 4.3. Partner voor Hoger onderwijs 4.4. Van pré over piloot naar SWP 4.5. Over de grens van de school
28
Sterkte SOHO-project 4.1. Middelen vanuit SG
Uren-leraar Vergader technisch
29
Sterkte SOHO-project 4.2. Draaiboek voor activiteiten
30
Sterkte SOHO-project 4.3. Partner voor Hoger onderwijs
Start to study Associatie K.U.Leuven Het onderwijs in evolutie Katholieke Hogeschool Mechelen
31
Sterkte SOHO-project 4.4. Van pré over piloot naar SWP
enkeling groep los gestructureerd éénmalig traject
32
Sterkte SOHO-project 4.5. Over de grens van de school
De SG is beter gekend Hechtere samenwerking tussen de scholen
33
Keuzesessie SOHO-project ‘Ter Nethe’
1. Scholengemeenschap ‘Ter Nethe’ 2. Historiek SOHO-werkgroep 3. Ons SOHO-project 4. De sterkte van het project 5. Te bewaken
34
5. Te bewaken …. 5.1. SOHO-project blijvend positief duiden
5.2. Permanente aandacht voor de structurele formalisering 5.3. Tijdig denken aan opvolging 5.4. Ingroeiperiode SOHO-coördinatoren 5.5. ……….
35
‘Ter Nethe’ maakt werk van studie- en beroepskeuze
Vragen
36
Wie zijn wij ? Katholieke scholengemeenschap ‘Ter Nethe’
ADRES: Biekorfstraat 10 – 2220 Heist-op-den-Berg TELEFOON: CODI: dhr. Fons Nuyens Secretaris: mevr. Annick Van Asch Leden SOHO-werkgroep: Ann Tuymans(HHvM), Bernadette De Cat(HHS), Geert Verschoren(HHS), Griet Beirinckx(CLB), Jan Janssens(CLB), Kathleen Vermeulen(SL), Louis Van den Meutter(HHS)
37
Dank voor je aandacht! Upd@te Hoger onderwijs 5 maart 2009
Katholieke Scholengemeenschap ‘Ter Nethe’
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.