Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdNathalie Veenstra Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
UiT in print Het UiTnetwerk inspireert
2
De kracht van magazines 1. Op de salontafel op het nachtkastje of op kantoor overal dus maar vooral dichtbij de lezer
3
De kracht van magazines
4
Cultuur en vrije tijd versus printmedia Cultuurbijlagen in kranten Recencies in kranten Cultuurreportages in weekendkranten Recensies in lifestylemagazines Interviews in actuamagazines Gratis regionale pers Publicaties cultuursector
5
Cultuur en vrije tijd versus printmedia: UiTnetwerk
6
Cultuur- en vrijetijdsmagazines: main drivers Informatie: wat is nieuw? wat is hot? UiTmagazine als communicatie-vehikel, zowel op aanbod als beleving, ‘experienced & ‘beginners’ Wat, waar, wanneer Achtergrondinfo ‘Nieuw’ & ‘Aanbevolen’ Tone of voice: betrouwbare expert
7
Cultuur- en vrijetijdsmagazines: main drivers Inspiratie & verlangen: dit is mijn leven, mijn droom UiTmagazine als community-activator: magazine moet de beleving op papier zijn, ‘ zin geven in... ‘ (+ bevestiging & herkenning) De top 10 van … De UiTmaand van … Interviews op onverwachte plek Inspiratie van je buren: inwoners & hun vrije tijd in de kijker Collages van evenementen ‘U was weer geweldig dit weekend’: vb Open Monumentendag, UiTkijker Feel-good factor
8
Cultuur- en vrijetijdsmagazines: main drivers Entertainment: vertel verhalen, vind helden Vrijetijdsbeleving op papier, moment van wegdromen Inspirerende blik in het leven van kunstenaar, vereniging, … Behind the scenes Columns ‘onze man’ reportages Hoofdrolspelers aan het woord Positieve invloed op average reading time!
9
Cultuur- en vrijetijdsmagazines: main drivers Advies & vertrouwen: wees de betrouwbare gids UiTmagazine als advies-platvorm naar cultuur-lovers, staat voor expert know-how Vooruitblik van kenners Keuze van de redactie Weekendplanner: Als je één ding doet dit weekend… Beoordeling bij events: door redactie, door lezers of door experts (kunstenaar, vereniging) Tone-of-voice: betrouwbare gids, kracht van redactionele geloofwaardigheid Deze pagina’s belangrijk voor image-building van je magazine!
10
Cultuur- en vrijetijdsmagazines: main drivers Connectie: being part of it UiTmagazine als werving & (new) bizz-tool: aanzetten tot actie! Expliciete links naar sites voor tickets Uitnodigen om deel te nemen aan wedstrijden, events, workshops Lezers in beeld/op de cover Tips van ‘local heroes’ Lezerservaringen Belevingswedstrijden: fotowedstrijd, UiTverslag wedstrijd Community-gevoel activeren!
11
Ik was erbij…
12
Een goed UiTmagazine: food for thought 1.Algemene Lay-out 2.Cover 3.Tekst 4.Bladspiegel 5.Afbeeldingen 6.Kleurgebruik 7.Marges en witruimte 8.Papierkeuze 9.Formaat 10.Taalgebruik 11.Inhoud 12.Format
13
Algemene lay-out Uitzicht van een magazine -prikkelt de potentiële lezer -correspondeert met inhoud, structuur en titel -lost verwachtingen in
14
Cover -Aandachttrekker -Sfeer: overeenkomstig algemene sfeer -UiTlabel – verbinding met UiT in uw gemeente -Look&feel consequent met profiel magazine -Afbeeldingen: verhouding met titel, tekstelementen -Inhoudelijke link met foto op cover en inhoud -Scope van magazine duidelijk (titel, baseline) -Onderwerpen op de cover: hoe? -Editie, frequentie duidelijk
15
Cover
16
Tekst -lettertype: duidelijk leesbaar -lettertype bepaalt sfeer van inhoud -Belangrijke info in andere lay-out -GEBRUIK VAN HOOFDLETTERS -Scheidende elementen: -tussentitels -koppen -quotes -afbeeldingen
17
Bladspiegel -Bepaalt evenwicht en sfeer -Ondersteunt inhoudelijke structuur -Wat met kolommen: aantal goed gekozen -Paragrafen: evenwichtig
18
UiT in Sint-Niklaas
19
Afbeeldingen -Representatief voor artikels -In verhouding met tekst -Kleur of zwart-wit -Kwaliteit -Copyright -Onderschriften met uitleg
20
Afbeeldingen
21
Kleurgebruik -Hoeveel en welke: in lijn met UiTlabel? -Sfeerbepaling -Contrast -Overlappende kleurvlakken -Gekleurde tekst -Leesbaarheid
22
Kleurgebruik
23
UiT in Ieper
24
Marges en witruimte -Verhogen leesgemak -Luchtige uitstraling -Structuurelement
25
Papierkeuze -Kleur/tint -Licht of zwaar -Kans op scheuren -Zacht of ruw -Absorbeert het kleur -Papierkeuze versus sfeer/karakter magazine: goedkope krant, pocketglossy, duur artistiek magazine
26
Papierkeuze
27
Formaat -Aansluiten bij sfeer en concept van magazine -Gemakkelijk in gebruik -Bewaarbaar
28
Taalgebruik -Duidelijk en correct -Wervend, lezer aanspreken -Spreektaal -Taalniveau (14 jaar) -Bondig -Doelgroep: breed publiek, gezinnen, kinderen -Jargon vermijden (zie ook syllabus workshop copywriting)
29
-Opbouw duidelijk en logisch -Inhoudstafel -Clusters van onderwerpen -Vaste rubrieken -Variatie in redactionele formats -Connectie met de lezer -Titels opvallend en duidelijk Inhoud
30
-Logische opbouw artikels -Lezer aan het woord -Actie-elementen -Contactgegevens -Advertenties? Onderscheiden van redactionele inhoud -Link met andere UiTkanalen -Vlieg Inhoud
31
UiT in Ternat
32
UiT in Kortenberg - Zoeklicht
33
De Nieuwe Antwerpenaar
34
Format Coherentie over de verschillende nummers heen -Vormgeving + inhoudelijke structuur -Genereert herkenbaarheid -Vestigt magazine als merk Complementair met online UiT
35
Format
36
CultuurNet biedt aan: 1.Checklist magazines: www.UiTnetwerk.be 2.Syllabus copywriting: www.UiTnetwerk.be
37
CultuurNet biedt aan: 3.Datarapporten
38
CultuurNet biedt aan: 4.Advies UiTmedewerker: Meeting Voorbeelden UiTnetwerk
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.