Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
UiTpassen en cultuurkaarten
Een introductie
2
UiTpassen en cultuurkaarten
Kortingpassen, geschenkcheques, vrijkaarten, probeerbonnen, abonnementsformules, strippenkaarten, triootjes, “ga eens vreemd” bon…
3
Praktijkvoorbeelden Dossier UiTpassen
UiTpas Mechelen Stadspas Amsterdam Cultuurwaardebon Brussel Brussels Card Jacobuscheque Kapellen Cultuurbon Leuven BIG-kaart Antwerpen Kansenpas Aalst Lerarenkaart Cultuurcheques voor studenten Gent CJP-pas voor jongeren Korting voor 55-plussers …
4
Bouwstenen Doelgroep(en) en doelstellingen Partners Functies Personalisatie Geldigheidsduur Voordeel voor de gebruiker Verspreiding Promotie van kaart en aanbod Financiering van het systeem Monitoring en evaluatie
5
Voor wie? Klassiekers: jongeren (CJP), kansengroepen (kansenpas Aalst, stadspas Amsterdam, BIG-kaart Antwerpen), UiTpas Mechelen), gezinnen (Gezinsbondkaart) Speciale doelgroepen: “alle inwoners” (A-kaart Antwerpen), werknemers (Sodexho) , abonnees, late beslissers (last minute ticketing), … Aandachtpunt: ‘Exclusief’ voor één groep vs. ‘inclusief’
6
Wat wil je bereiken? De zaal vol krijgen? Bestaande “gebruikers”:
vaker laten participeren andere dingen laten proeven aansporen om nieuwe gebruikers mee te brengen Nieuw(e) publiek(sgroepen) de kans geven om kennis te maken met iets Uitbreiding aantal mensen van bestaande doelgroepen Nieuwe doelgroepen die je nog nooit benaderd hebt Bestaande gebruikers VAKER / ANDERS: bv. last minute korting Arsène50, Amsterdams Uitburo… Bestaande / nieuwe: bv. Triootjes CC Belgica, gezinskortingen… NIEUW PULIEK: bv. studentencheques Gent, CJP,
7
Allerlei drempels Informatiedrempel: bv. Stadspas Amsterdam, UiTpas Mechelen… Sociale drempel: bv kansenpas Aalst Fysieke drempels: bv. Kom-Pas
8
Wie is betrokken bij de totstandkoming?
Partners Wie is betrokken bij de totstandkoming? Opdrachtgever(s) Inhoudelijke partners = de verstrekkers van korting Technische partners Promotionele partners Sponsors en subsidiënten Inhoudelijke partijen / opdrachtgevers Hebben opdrachtgevers dezelfde doelen? Zijn de doelen combineerbaar? “Content”partners = de verstrekkers van korting What’s in it for them? Hoe overtuig je ze? Goede mix van aanbod? Op maat van doelgroep(en)?
9
Wat moet de kaart doen? Functies Identificatie
Bewijs van recht op korting: leeftijd, inkomen… Bewijs van lidmaatschap Leidraad naar specifiek aanbod Spaarkaart Betaalkaart CRM-systeem (klantengegevens bijhouden) Mogelijke knelpunten Hoe meer functies, hoe complexer en duurder meestal Spaarkaart / specifiek aanbod: bv. HUBO Betaalkaart: bv. Sport- en cultuurpas Ede CRM-systeem: bv. Delhaize Plus
10
Vorm Hoe ziet de kaart eruit? Papieren cheque of chequeboekje
Eenvoudige plastic of kartonnen kaart Pas met barcode Pas met magneetstrip Contactloze magneetkaart Pas met chip Nieuw: near field communication (NFC/RFID tag) > kan toegepast worden op pas maar ook op GSM, sleutel- hanger, badge…
11
Toekenning kaart aan specifieke gebruikers?
Personalisatie Toekenning kaart aan specifieke gebruikers? Geen personalisatie (bv. geschenkcheque) Enkel code op kaart voor analyse / onderzoek van gebruik achteraf Strikt persoonlijk: met naam, code, foto… Voor een individu, gezin of groep Waarom is dit belangrijk? Komt niet altijd bij de juiste doelgroep terecht Misbruik vermijden, controlemechanismen Privacy-issues, stigmatisering Geen personalisatie: bv. Cultuurbonnen Leuven Enkel code voor onderzoek: bv. kortingbonnen van supermarkten Voor groep: bv. Triootjes (CC Belgica Dendermonde) Niet altijd bij doelgroep: bv. beginperiode van Cultuurwaardebon Brussel
12
Hoe lang kan de kaart gebruikt worden?
Geldigheidsduur Hoe lang kan de kaart gebruikt worden? Een of enkele dagen Voor (een speciale of) meer activiteiten Voor een seizoen, jaar of academiejaar Voor meerdere jaren Onbeperkt Waarom is dit belangrijk? Gerechtigde voldoet niet meer aan criteria Te lange geldigheidsduur kan leiden tot meer misbruik Of tot uitval van gebruikers > aanwakkeren gebruik is nodig Administratieve consequenties: kaarten vernieuwen, aanvraagprocedures… Een of enkele dagen: Brussels Card X aantal activiteiten: bv. strippenkaart, Ga-eens-vreemdbon regio Kortrijk 1 jaar: CJP, UiTpas Mechelen… Meerdere jaren: UiTpas Hasselt
13
Voordeel voor de gebruiker
Mogelijke voordelen Vaste kortingen: steeds korting op locatie X Tijdelijke acties Volledig gratis / vrijkaarten Punten sparen Derdebetalerssysteem: bv. OCMW betaalt Info en/of diensten op maat: aangepaste selectie, extra begeleiding, exclusieve activiteiten… Waarom is dit belangrijk? Kaart wordt enkel gebruikt indien het voordeel relevant is voor de gebruiker Voordelen moeten in relatie staan tot doelgroepen en doelstellingen
14
Voordeel voor de gebruiker
Vragen bij korting geven Korting geven kost geld! Verschillende kortingen per doelgroep? Korting voor iedereen = korting voor niemand? Gratis = waardeloos? Kortingen harmoniseren? Niet evident, bv. verschil grootte ‘groep’ voor theater vs. musea Commerciële kortingen en sponsordeals (bv. Delhaize Plus, Axion…) Kortingen harmoniseren: bv. Gent
15
Verspreiding Hoe de kaart aanvragen? Bij een verkooppunt / verdeelpunt
Op aanvraag (telefoon, , website…) Via bemiddelaars Al dan niet persoonlijk Al dan niet na controle criteria Al dan niet onmiddellijk beschikbaar Waarom is dit belangrijk? Misbruik vermijden Privacy en stigmatisering Administratieve last voor aanbieder(s) Administratieve last voor gebruiker
16
Promotie van kaart én aanbod
Hoe weet de doelgroep dat de kaart bestaat? Lancerings- en promotiecampagne(s) Gerichte communicatie Via toeleiders Hoe weet je waar je de kaart kunt gebruiken? Communicatie over aanvaardingspunten “Permanente” communicatie over het aanbod via website, magazine, nieuwsbrief… Tijdelijke aanbiedingen om gebruikers te activeren Waarom is dit belangrijk? Aanbod onder de aandacht houden, gebruik aanwakkeren Lanceringscampagne UiTpas Mechelen
17
Financiering van het systeem
Wie betaalt dit alles? Bijdrage van de aanvrager voor de kaart: gratis, symbolisch bedrag, tegen kostprijs, betalend Bijdrage van de partners voor de korting? Nee, volledige retributie door organisator Ja, gedeeltelijke retributie: percentage, vast bedrag… Bijdrage van de partners voor het systeem? Kaartlezers, database, partnerfee… Zijn er andere financieringsbronnen? Subsidies, sponsors… Waarom is dit belangrijk? Financiering totale kostprijs van het systeem Financiële drempel voor gebruiker? Financiële drempel voor aanvaardingspunten? Kost moet opwegen tegen meerwaarde
18
Financiering van het systeem
Prijsfactoren Financiering van de korting Prijs van de kaart incl. vervanging / vernieuwing Uitbouw netwerk van partners Administratieve verwerking Technische onderbouw: database, scanners, kaartlezers, CRM-rapportage… Promotie van kaart en aanbod Personeel
19
Monitoring en evaluatie
Effectiviteit van de aanpak? Doel: meer weten over gebruik en gebruikers met oog op bijsturingen Geen meting? Investering dan weinig zinvol! Kwalitatief: bv. via bevraging Eenvoudig kwantitatief: locatie X kreeg Y gebruikers, bv. meten via retributiesysteem Rijker kwantitatief: database waarin gebruiksinfo wordt opgeslagen (CRM) Alleen de kost waard als je effectief analyses doet: rapportagesysteem nodig Input gebruiken voor acties en bijsturingen
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.