De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Silverman “Vaardig communiceren in de gezondheidszorg, een evidence based benadering”, 2006 “Skills for communicating with patients” 2005 Silverman, Kurtz.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Silverman “Vaardig communiceren in de gezondheidszorg, een evidence based benadering”, 2006 “Skills for communicating with patients” 2005 Silverman, Kurtz."— Transcript van de presentatie:

1 Silverman “Vaardig communiceren in de gezondheidszorg, een evidence based benadering”, 2006 “Skills for communicating with patients” 2005 Silverman, Kurtz en Draper Chris Rietmeijer, mei 2009

2 Het consult volgens Silverman
Begin van het consult Informatie inwinnen Lichamelijk onderzoek Uitleg en planning Beëindiging van het consult Relatie opbouwen Structuur bieden

3 Uitzenden én ontvangen
het héle consult

4 Twee Modellen communicatiemodel. traditionele anamnese model

5 Eén model ziekte (gezichtspunt arts), klacht (gezichtspunt van de patiënt) en context. Het héle consult

6 Fase: Begin van het consult
Niet nieuw: Onderscheid vraagverheldering en anamnese Wél nieuw: beschrijft in detail de benodigde vaardigheden hierbij. Dit geeft veel praktische handvatten voor de aios.

7 Fase: Informatie inwinnen
Nieuw: ziekte-klacht-context-model ook tijdens de biomedische anamnese in eerste instantie open vragen (óók hier) betrekken van visie en beleving van de patiënt meer en betere informatie versterkt de hulpverleningsrelatie. Gesloten vragen zijn ook waardevol

8 Fase: Uitleg en Advies. Nieuw: Meest illustratief voor Silverman:
Hierover nu meer ter voorbereiding oefening hiervan

9 Uitleg en Advies

10 Uitleg en Advies Divers onderzoek: “Meer informatie heeft gunstige
uitwerking op het beloop van de ziekte.” (“Als de anaesthesist voor de operatie uitlegt hoe de pijn na de operatie bestreden gaat worden is er niet alleen minder pijnstillende medicatie nodig, maar kan de patient ook eerder naar huis.” Egbert ea, 1964)

11 Uitleg en advies Ley, 1980: “Patiënten onthouden maar de helft.”

12 Uitleg en advies Divers onderzoek:
80% heeft behoefte aan veel informatie 20% niet

13 Uitleg en advies Tucket ea, 1985:
“Patiënten onthouden informatie veel beter als deze aansluit op hun beleving en ideeën.” DAAR DUS NAAR VRAGEN!!!!!

14 Uitleg en advies Gezamenlijke besluitvorming leidt tot:
Meer tevredenheid Minder bezorgdheid Betere “coping” Betere medicatie-inname Betere bloeddruk Betere HbA1c

15 Stelling Het gaat er niet om wat theoretisch het beste advies is,
het gaat erom met welk advies de patiënt iets kan.

16 Tegenwerpingen van de patiënt zijn waardevolle informatie voor de arts
Stelling Tegenwerpingen van de patiënt zijn waardevolle informatie voor de arts

17 Gezamenlijke besluitvorming = het toverwoord
Start met samenvatting van bevindingen tot nu toe, en formuleer een werkdiagnose Vraag naar ideeën/belevingen bij patiënt Aansluiting? Nee? Exploreer! Ja? Verder! Stap voor stap vertellen en vragen

18 Gezamenlijke besluitvorming
VS

19 Frisbee De arts: Gebruikt korte zinnen
Gebruikt eenvoudige bewoordingen  Vraagt wat de patiënt al weet  Vraagt hoeveel de patiënt wil weten  Maakt gebruik van herhalingen

20 Frisbee (vervolg) De arts:
Vraagt de patiënt te herhalen wat hij gehoord heeft Vraagt de patiënt naar diens ideeën Merkt non verbale signalen op en laat dat merken Bekrachtigt vragen en tegenwerpingen van de patiënt: “Blij dat u dat zegt/vraagt”

21 Gezamenlijke besluitvorming
VS


Download ppt "Silverman “Vaardig communiceren in de gezondheidszorg, een evidence based benadering”, 2006 “Skills for communicating with patients” 2005 Silverman, Kurtz."

Verwante presentaties


Ads door Google