De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

SLM College 2 Discussie outsourcing Service design.

Verwante presentaties


Presentatie over: "SLM College 2 Discussie outsourcing Service design."— Transcript van de presentatie:

1 SLM College 2 Discussie outsourcing Service design

2 Outsourcing Henry Burden’s Wheel

3 Outsourcing

4

5

6 ….. en hoe zit dat dan met ICT?

7 SLA-componenten beschikbaarheid Beschikbaarheid Integriteit Exclusiviteit Responstijden = kwaliteitskenmerken

8 SLA-componenten beschikbaarheid Beschikbaarheid: De mate waarin de dienst op de juiste momenten beschikbaar is voor de beoogde gebruikers ….op de juiste momenten…. = overeengekomen openstellingstijden Servicedegradatie Meetgrootheden Beschikbaarheidspercentage MTBF MTTR

9 SLA-componenten beschikbaarheid Maak opgaven 4.2 en 4.3Tijd: 15 minuten Opgave 4.7 In sommige gevallen doen fabrikanten van ICT-componenten een opgave van de beschikbaarheid van een bepaalde component. Zou men dat het beste kunnen doen in termen van MTBF, MTTR of het beschikbaarheidspercentage?

10 SLA-componenten beschikbaarheid Beschikbaarheid: De mate waarin de dienst op de juiste momenten beschikbaar is voor de beoogde gebruikers Meetgrootheden Beschikbaarheidspercentage MTBF MTTR Bedreigingen Incidenten Calamiteiten

11 Integriteit in hoeverre een ICT-dienst: - de juistheid en volledigheid van het transport, de opslag en/of de verwerking van gegevens waarborgt en/of - de juistheid en volledigheid van informatie waarborgt. SLA-componenten integriteit

12 informatie gegevens

13 SLA-componenten integriteit Opgave 5.1 Geef een voorbeeld van een invoerfout die door een databasemanagementsysteem opgemerkt kan worden. Opgave 5.5 “Als elke geheugenschijf gemirrord wordt, is het niet meer noodzakelijk gegevens te back-uppen”

14 SLA-componenten exclusiviteit Exclusiviteit in hoeverre de ICT-dienst er zorg voor draagt dat gegevens tijdens transport, opslag, verwerking en presentatie niet ingezien kunnen worden door onbevoegden. = vertrouwelijkheid

15 SLA-componenten exclusiviteit Maatregelen Opgave 6.3 Veronderstel dat iemand het RSA-algoritme toepast met publieke sleutel =187. Welke waarde heeft de private sleutel? Opgave 6.4 Opgave 6.5

16 Service design

17 Inhoud van een service specificatie Naam van de klantdienst. De geldigheidsduur van de specificaties De gebruikersgroep en de klant. Service level requirements (= de wensen van de klant) Openstellingstijden van de klantdienst. De gebruiksvolumina. Eventuele bewaartermijnen

18 Service specificatie

19 Service specsheet = combinatie servicespecificaties + categorie hoofdbasisdienst + vraagspecificatie

20 Specificatie van een basisdienst

21 Definitie tijdsblokken

22 Risicoanalyse Zie figuur blz 137

23

24 Cap.planning

25 Vragen?


Download ppt "SLM College 2 Discussie outsourcing Service design."

Verwante presentaties


Ads door Google