Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdLien Vink Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Het nieuwe werken Effectiever werken in een stimulerende omgeving
2
WAT IS WERKEN? 2
3
Dit is werken …
4
En dit ook …
5
Maar dit …?
6
Of dit …?
7
Dit toch zeker niet … ?
8
Of toch… ? Als we onze business unit omvormen in een meer klantgerichte front office en de back office functies outsourcen naar externe specialisten, dan kunnen we….
9
DE EVOLUTIE VAN WERK 9
10
De evolutie van werk
15
Waar zijn de arbeiders gebleven?
16
De evolutie van werk Van handwerk naar hoofdwerk: Hoe kun je zien of iemand werkt?
17
DE NIEUWE CONTEXT 17
18
De nieuwe context: technologie “Technologische ontwikkeling lijkt een autonoom proces”
19
De nieuwe context: kenniseconomie McKinsey: in de VS waren 70% van alle nieuw gecreëerde banen in de periode 1998-2004 als ‘tacit’ kenniswerk te omschrijven Op weg naar de kenniseconomie
20
De nieuwe context: Globalisering & duurzaamheid Spitsuur in Bejing
21
De nieuwe context: NextGen & ‘PrevGen’ In 2020: actieven : inactieven = 1: 2 Pensioenleeftijd naar 76?
22
DE VISIE OP HET NIEUWE WERKEN 22
23
Visie op het Huidige Werken Ons lichaam leeft in het informatie/kennis tijdperk, maar ons ‘hoofd’ zit nog in het industriele tijdperk Je gaat naar je werk Fysiek aanwezig zijn: zien en gezien worden Manager stuurt aan; medewerker voert uit Strikte scheiding werk en prive Hard werken belangrijker dan resultaat 23
24
Visie op het Nieuwe Werken Effectiever/productiever werken door beter inspelen op de aard van het werk : ICT: altijd en overal Fysieke werkplek Organisatie ‘Mindset’ van medewerker en manager 24
25
Informatie & communicatie technologie (ICT) 25 Altijd en overal kunnen werken
26
Fysieke werkplek 26 Activiteit gebaseerde werkplek COMmunicatieCONcentratie
27
Organisatie Processen (binnen en buiten) Leiderschap Our Values As A Company, And As Individuals, We Value: Integrity And Honesty Passion For Customers, For Our Partners, And For Technology Openness And Respectfulness Taking On Big Challenges Seeing Them Through Constructive Self-Criticism, Self-Improvement, And Personal Excellence Accountability To Customers, Shareholders, Partners, And Employees For Commitments, Results, And Quality Cultuur
28
Mindset Uitvoergestuurd werken Loslaten en vertrouwen Medewerker wordt ondernemer Manager wordt ondersteuner
29
Samenvattend Altijd en overal kunnen werken ICT maakt dit mogelijk Activiteit gebaseerd werken Communiceren (informeel en formeel) of concentreren Organisatie processen (in- en extern) ipv hierarchie, cultuur: open, vertrouwen, stimulerend, ‘empowerment’ leiderschap: visie uitdragen en overdragen Mentaliteit medewerker = ondernemer Manager = ondersteuner (+ loslaten en vertrouwen) resultaatgericht werken
30
Uitdagingen Mentaliteitsverandering stop het “industrieel denken” Productiviteit kenniswerker slimmer (samen)werken ipv harder en langer Afstemmen, loslaten en vertrouwen ipv ‘command and control’ Duurzaamheid ipv roofbouw mens & omgeving Benutten kwaliteiten NextGen wat kunnen ze? wat willen ze? Benutten kwaliteiten ‘PrevGen’ kennis? wijsheid?
31
Klaar voor het nieuwe werken? Lakmoestest… Vraag 1: “Wie heeft er geen moeite mee om ’s avonds of in het weekend voor uw bedrijf of organisatie aan het werk te zijn?” Vraag 2: “Wie heeft er geen moeite mee om doordeweeks ’s ochtends of ‘s middags te gaan winkelen of sporten?”
32
“Het Nieuwe Werken” komt naar u toe dit najaar! Dagdeel voor leiderschapteams (managers,bestuurders) Vanaf september dikbijl@microsoft.comdikbijl@microsoft.com Programma 1. Visie op het nieuwe werken 2. Aanpak implementatie van het nieuwe werken 3. Discussie: wat betekent dit voor ons? Met gebruik van nieuwe technologie
33
Meer weten? managementboek.nl bol.com sdu.nl
34
34 DISCUSSIE
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.