De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

EML en IMS Learning Design Colin Tattersall Onderwijstechnologish expertisecentrum Open Universiteit Nederland.

Verwante presentaties


Presentatie over: "EML en IMS Learning Design Colin Tattersall Onderwijstechnologish expertisecentrum Open Universiteit Nederland."— Transcript van de presentatie:

1 EML en IMS Learning Design Colin Tattersall Onderwijstechnologish expertisecentrum Open Universiteit Nederland

2 Overzicht ­Wie ben ik? ­Leertechnologie standaarden en IMS ­Relatie tussen EML & IMS Learning Design ­Waarom is IMS-LD belangrijk? ­IMS-LD in een vogelvlucht ­Hergebruik in IMS-LD ­Samenvatting

3 Colin Tattersall ­Brits, Informaticus; ­Achtergrond: help systemen, XML-gebaseerde authoring/content management systemen; ­Bij OUNL sinds 1 Nov. 2002 ­Onderwijstechnologish expertisecentrum (OTEC): ­100+ mensen ­Missie: zowel nationaal als internationaal, een toonaangevende partij op het gebied van de ontwikkeling en innovatie van het onderwijs.

4 Overzicht ­Wie ben ik? ­Leertechnologie standaarden en IMS ­Relatie tussen EML & IMS Learning Design ­Waarom is IMS-LD belangrijk? ­IMS-LD in een vogelvlucht ­Hergebruik in IMS-LD ­Samenvatting

5 IMS Global Learning Consortium, Inc. ­In 1997 opgericht, twee doelen: ­“ Defining the technical specifications for interoperability of applications and services in distributed learning” ­“Supporting the incorporation of the IMS specifications into products and services worldwide” ­Denk aan: uitwisselbaarheid van inhoud, maar ook inkoop van stukken software ­OUNL is contributing member (stem recht) ­Ook Apple, Blackboard, Microsoft, WebCT, Cisco, Sun, Texas Instruments, …+/- 50 ­www.imsglobal.orgwww.imsglobal.org

6 Overzicht ­Wie ben ik? ­Leertechnologie standaarden en IMS ­Relatie tussen EML & IMS Learning Design ­Waarom is IMS-LD belangrijk? ­IMS-LD in een vogelvlucht ­Hergebruik in IMS-LD ­Samenvatting

7 EML and Learning Design ­Educational Modelling Language (EML) ­Door OUNL eind jaren negentig ontwikkeld ­Beschikbaar gesteld: december 2000 ­Opgenomen in standardisatieproces, vormt basis voor …. ­IMS Learning Design v1.0 Final Specification ­Approved: 10 februari 2003

8 Overzicht ­Wie ben ik? ­Leertechnologie standaarden en IMS ­Relatie tussen EML & IMS Learning Design ­Waarom is IMS-LD belangrijk? ­IMS-LD in een vogelvlucht ­Hergebruik in IMS-LD ­Samenvatting

9 Mijn eerste stappen in e-learning ­Microsoft’s LRN 3.0 Toolkit ge-download; ­IMS Content Packaging ­IMS Meta-data ­Alle voorbeeld “content packages” ge-download; ­Things were looking good ….

10

11

12

13

14

15 Things were looking good, maar … ­Sommige inhoud interessant maar elk voorbeeld was eigenlijk een klein variant van de vorige; ­Leerproces = het consumeren van inhoud ­Ondersteuning lijkt op “page-turning” ­Leidt het gebruik van de IMS specifications naar dit type e-learning?

16 Focus op de ‘learning’ in e-learning ­Denk aan leersituaties waarin er geen leerobjecten zijn. ­Denk aan leersituaties waarin een groep studenten aan het oplossen van een probleem samenwerkt. ­Waar zijn de leraren/begeleiders/ …? ­Van learning objects naar learning activities: Learning Design ­Modelling the performance of individual and group learning activities designed to attain learning objectives and, in the process, making use of learning objects.

17 Overzicht ­Wie ben ik? ­Leertechnologie standaarden en IMS ­Relatie tussen EML & IMS Learning Design ­Waarom is IMS-LD belangrijk? ­IMS-LD in een vogelvlucht ­Hergebruik in IMS-LD ­Samenvatting

18 Hoe maak je een IMS-LD leerervaring? 1.Modeleer een leerproces in de IMS-LD ‘taal’ 2.Speel dit model af in een IMS-LD-aware speler; ­Lijkt op het proces van het beschrijven van inhoud met HTML en het interpreteren hiervan door een browser

19 IMS-LD concepts ­People act in different roles ­working towards certain objectives ­by performing learning and/or support activities ­within an environment, consisting of learning objects and services used in the performance of the activities. ­Lijkt op een toneelstuk ….

20 play Act 1Act 2Act 3Act 4Act 5 Role-part 1 Role-part 2 Role-part 4 Role-part 5 Role Activity Environment Learning objects Learning services Activity- Description

21 Wie doet wat, wanneer?

22 Maar wat zien studenten en docenten? ­Het modeleren van een leerproces is één ding, een leerervaring is iets anders; ­Hierbij een paar screenshots van de EML player versie 2 …

23

24

25 Terugkijken op IMS-LD concepten ­People act in different roles ­Studenten en begeleider ­working towards certain objectives ­Het begrijpen van leertechnologie standaarden ­by performing learning and/or support activities ­Vragen beantwoorden, bediscussiëren, lezen, … ­within an environment, consisting of learning objects and services used in the performance of the activities. ­Discussieforum, stof over standaarden, …

26 Andere EML/IMS LD aspecten ­Mediumneutraliteit ­Make once, publish many ­Personalisering ­intake questionnaire => eerst aandacht voor een gerelateerd onderwerp dan pas het kernonderwerp ­Aangeven van interessegebied => opzetten van groepen rondom deze gebieden ­En nog meer: notificaties, time-limits, sequencing van alternatieven, ….

27 Overzicht ­Wie ben ik? ­Leertechnologie standaarden en IMS ­Relatie tussen EML & IMS Learning Design ­Waarom is IMS-LD belangrijk? ­IMS-LD in een vogelvlucht ­Hergebruik in IMS-LD ­Samenvatting

28 Hergebruik en IMS-LD ­IMS LD maakt een scheiding tussen leerobjecten/diensten en het onderwijsmodel. ­Een learning design kan in verschillende gebieden toegepast worden: ­PGL in psychologie, informatica, sociologie, … ­Een leerobject kan in verschillende learning designs gebruikt worden ­Een kaart van Noord Korea: geprogrammeerde instructie, PGL, Role-playing exercise

29 Overzicht ­Wie ben ik? ­Leertechnologie standaarden en IMS ­Relatie tussen EML & IMS Learning Design ­Waarom is IMS-LD belangrijk? ­IMS-LD in een vogelvlucht ­Hergebruik in IMS-LD ­Samenvatting

30 Samenvatting: EML/IMS Learning Design ­Er is nu een IMS specificatie op het gebied van pedagogie ­Hierdoor komen leren en het leerproces op de agenda van leveranciers te staan; ­‘Standaard’ om verder te gaan dan ‘lone-learners reading from screens’ naar het orkestreren van individu en groeps leeractiviteiten gericht op het bereiken van leerobjectieven


Download ppt "EML en IMS Learning Design Colin Tattersall Onderwijstechnologish expertisecentrum Open Universiteit Nederland."

Verwante presentaties


Ads door Google