Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdTania Vos Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Case 1 Kim en Justine Marketingcommunicatie ván en dóór sport
2
Inleiding K&J als merknaam Waarde in cijfers: –Prijzengeld –Palmares –Wereldranglijst
3
Impact in de media Vrouwentennis opgewaardeerd tot hoofdsport: veel aandacht + prominente plaats Kijkcijferrecords op tv Nieuwsflashes op de radio Geschreven media: sport- en vip-pers
4
Impact op breedtesport Opmerking: niet in exacte cijfers uit te drukken Niettemin enkele indicaties: –Ledenaantal VTV –Jeugdtornooien
5
Commerciële vertaling Media-exposure en aantrekkingskracht bij het publiek vertaalt zich in: –Marketingcommunicatie ván sport: K&J: sleutelhangers, armbandjes, halskettingen, parfum, strips Sportmerken (zie verder) –Marketingcommunicatie dóór K&J: niet-sportmerken (zie verder)
6
Sponsorcontracten met sportmerken Clijsters en Fila International No patch-policy –Nike –Adidas (O.S.) Henin en adidas: vertolkt slogan ‘Impossible is nothing’
7
Sponsorcontracten met niet-sportmerken Siemens Evian Belgacom Sanex
8
Game. Set. Siemens Gevarieerd gamma sponsoractiviteiten Toernooibezoeker ~ zakelijke doelgroep Troeven K&J: –Beloftevolle toekomst –Communautaire balans in evenwicht –Gelijkenissen met beoogde merkimago Integratie in ruimer communicatiebeleid Effect: –Naamsbekendheid –Imago –Op de eigen werkvloer Nadelen –B-to-c-exposure <> b-to-b-merk –Kostprijs –Blessureleed
9
Evian Lancering fles met sportdop Water <> energetische dranken Kim als natuurlijke bron van jeugd Integratie in ruimer communicatiebeleid Nadeel: blessureleed
10
Belgacom Van atletensponsoring naar toernooisponsoring Van sponsoring hoofdsport naar focus op nevensporten
11
Sanex Trouwe sponsor in vrouwentennis: –Internationaal team –Clijsters –Titelsponsor toernooi –Titelsponsor WTA Tour Effecten: –Verkoop: tennistoeschouwers ~ doelgroep Sanex: Begaan met conditie van de huid Vrouwelijk marksegment (<> Antwerp Giants) Tenniskaart ~ landen waar Sanex commerciële belangen behartigt –Imago versterken
12
Vragen ter discussie Imagotransfer via tennissponsoring bij: –B-to-B-merk –B-to-C-merk Drie merken met juiste brand fit voor sponsoring van heren- én damestennis Drie topatleten en drie topatletes met veel exposure en juiste imago voor frisdrankenmerk
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.