Download de presentatie
1
Logopedische aspecten
STOS DVD Logopedische aspecten
2
dysfasie De centraal auditieve verwerkingsstoornis Het taalbegrijpen
De taalproductie
3
De centraal auditieve verwerkingsstoornis
Luisterhouding Gestoorde auditieve waarneming Gestoorde fonologische ontwikkeling
4
luisterhouding De figuur-achtergrondwaarneming
De auditieve aandacht en concentratie
5
Gestoorde auditieve waarneming
Wisselende akoestische variaties (sequencing) Auditieve discriminatie, analyse, synthese Tragere verwerkingstijd Gestoorde feedback Zwak auditief geheugen
6
Gestoorde fonologische ontwikkeling
7
Therapeutische consequenties
Auditieve training met visuele ondersteuning (Rondom Klanken en Rondom Woorden) De luistergerichtheid stimuleren Eigen spreeksnelheid vertragen Eigen taalaanbod reduceren Stimuleren van de auditieve feedback
8
vervolg Lichte versterkingsapparatuur Geheugentraining
functioneel-pragmatisch
9
taalbegrijpen Beperkte woordenschat
Begrijpen van relaties tussen woorden Begrijpen van functiewoordjes Begrijpen van figuurlijke taal en humor Begrijpen van abstractere woorden
10
taalproductie Arme woordenschat Woordvindingsstoornis
Uitspraakproblemen door fonologische stoornis Dysgrammatisch Rommelig, chaotisch, van de hak op de tak Liaison des idées
11
vervolg Wisselend/inconsequent Onbewust beter dan bewust
Gestoorde inwendige spraak
12
Therapeutische consequenties taal
Geen woorden met woorden uitleggen Een pragmatische therapie Werken met sleutelzinnen Werken met praatballonnen Semantische clustering
13
een filmpje
14
STOS Hypo-akoesie Taalbegrijpen Taalproductie STOS versus DYSFASIE
15
Hypo-akoesie Auditieve basisfuncties vallen uit
Minder problemen met sequencing Geen stoornis in de auditieve feedback
16
Taalbegrijpen en taalproductie
Taalbegrijpen beter dan taalproductie Consequent Woordvindingsproblemen minder uitgesproken Kortere zinnen, duidelijke taalleeftijd te bepalen Minder ernstig, minder hardnekkig
17
Alles op een rij Gestoorde ontwikkeling Type 7 lagere school
STOS Gestoorde ontwikkeling Type 7 kleuterschool Vooruitgang merkbaar Hypo-akoesie Consequent Bewuste taal beter dan onbewuste taal DYSFASIE Gestoorde ontwikkeling Type 7 lagere school Hardnekkig Centraal auditieve verwerkingsstoornis Inconsequent Onbewuste taal beter dan bewuste taal
18
Therapeutisch consequenties
stos Een taalbad Reflecteren helpt Thematisch werken Doelgerichte training - Auditieve zwakte compenseren via visuele ondersteuning dysfasie Gereduceerd taalaanbod Reflecteren helpt niet Niet in thema’s werken Een globaaltherapie Een functioneel-pragmatische benadering Auditieve zwakte compenseren via visuele ondersteuning
19
vervolg Lichte versterkingsapparatuur
Auditieve training via specifieke oefeningen Traag praten met voldoende pauzes Lichte versterkingsapparatuur Geen auditieve training an sich Traag praten met voldoende pauzes
20
Verbale dyspraxie Centraal auditieve verwerkingsstoornis
Neurologische basis Stoornis in de motorische programmatie Imiteren lukt niet, nazeggen lukt niet Zoekgedrag Inconsequent foutenpatroon Assimilatiefouten Coördinatieproblemen ademhaling/stem: stotteren Gescandeerde spraak Moeite met intonatie en melodie Praten eerder traag Hardnekkig en ernstig
21
Alles op een rij spraakstoornis Consequent foutenpatroon Fonologisch
Lengte van de uiting is niet zo belangrijk verbale dyspraxie Inconsequent foutenpatroon Fonetisch Meer fouten bij langere uitingen
22
Therapeutische consequenties
spraakstoornis Klassieke therapie Fonologisch opgebouwde therapie verbale dyspraxie Mondmotorische training Fonetisch opgebouwde therapie dyspraxieprogramma
23
einde dank u voor de aandacht Françoise Cours
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.