De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Inleefweek Tordale.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Inleefweek Tordale."— Transcript van de presentatie:

1 Inleefweek Tordale

2 Inleefweek Toepassen aangeleerde vaardigheden
Betrokkenheid bij een opdracht Houden aan afspraken Omgaan met opmerkingen Doorzetten Initiatief nemen tempo Orde en netheid Samenwerken met anderen Respect Veiligheid Stiptheid Sociaal gedrag

3 Inleefweek Tordale Visie Fase 1: vaardigheden aanleren en inoefenen
Fase 2: toepassen vaardigheden Streefdoel: Inleefweek toepassen van aangeleerde vaardigheden in Tordale (zo zelfstandig mogelijk).

4 ASV en BGV Fase 2: projecten (openbaar vervoer, de bank, winkelen, huishoudkunde, koken, …) Praktische opdrachten waarbij sociale vaardigheden heel belangrijk zijn. Eerste twee jaar fase 2 toepassen Laatste jaar uitwerken

5 Hoe beginnen we eraan? September: eerste vergadering met alle betrokken leraars. Vastzetten data Plannen van vergaderingen Voorstellen inleefweek aan nieuwe leraars Budget vastleggen Leerlingenlijst opstellen van leerlingen die meegaan of in aanmerking komen Bespreken van resultaten enquête

6 Datum Einde van het schooljaar (meestal in mei)
Voordeel: afsluit van schoolloopbaan Nadeel: leerlingen soms al aan het werk We kiezen bewust voor 4 dagen maandag gewone opgestart dinsdag tem vrijdag: inleefweek

7 vergaderingen drie grote vergaderingen per schooljaar (leerlingen zijn hierbij niet aanwezig). Daarnaast komen werkgroepen zoveel als nodig samen (minstens 1 maal per 2 maanden) Tijdens de lessen AVS krijgen de leerlingen de kans om verslagen te maken, dingen op te zoeken,…

8 startvergadering Opstellen dagschema’s voor de leraars
Vervoerschema’s opstellen Vervangingen doorgeven en afspreken met collega’s Verwittigen leefgroepen en ondersteuningsdiensten Doorgeven data Samenstellen werkgroepen Vastleggen infomoment voor de leerlingen

9 budget Leerlingen betalen per dag 10 euro
Leerlingen en leraars verzorgen een spaghettiavond om geld in te zamelen School springt bij waar nodig…

10 Schema’s Principe: iedere leraar kan mee op inleefweek
Schema’s vervangingen Schema’s vervoer

11 locatie Huiselijke sfeer Betaalbaar Bereikbaar met openbaar vervoer
Dichtbij winkels Ruime keuken Aparte slaapruimte jongens/ meisjes Voldoende sanitaire

12 evaluatie Na de inleefweek volgt er per leerling een individueel gesprek. Leerlingen krijgen aandenken Laatste jaars stellen hun inleefweek voor aan de voorlaatste jaars

13 Programma Programma wordt volledig ingevuld door de leerlingen.
Iedere dag bepaalde taken Groepsmomenten Vrije tijd Keuzemomenten Alle activiteiten worden door leraars begeleid

14 auti Leerlingen met specifieke behoeften worden extra ondersteund en begeleid vooraf. Er wordt zoveel als mogelijk rekening gehouden met de speciale noden van iedere leerling.

15 werkgroepen Er zijn 7 werkgroepen.
Per werkgroep zijn minstens 2 begeleidende leraars. De werkgroepen komen regelmatig samen en maken minstens 3 verslagen Leerlingen moeten initiatief nemen en zoveel mogelijk zelfstandig handelen Zowel leraars ASV als BGV

16 Verdeling groepen Activiteit leraars leerlingen Organisatie+bugdet
Mr. Bram en mr.Stefaan Neil en Frederik-Jan Dagschema + communicatie Mr. Jochen en juf. Nadia Lien en Charline Boodschappen+ koken Mr. Steven en juf. Dina en juf. Trees en juf. Fabienne Saskia en Annelies en Kevin en Frederik-Jan en Diego vervoer Mr. Stefaan en mr. Jochen Lien, Nick en Björn Onderhoud Juf. Tine en Juf.Elijah en juf. Carmen Tatjana en Jolanda en Kevin Activiteiten Juf. Ine, Mr. Bram, Mr. Steven, Mr. Danny en Juf. Tamara Adiljan, Neil, Jessica, Tatjana en Jens Sponsorgeld inzamelen Mr. Stefaan en Mr. Danny Jens, Jessica, Diego en Jolanda

17 Organisatie en budget Vastleggen budget Werkgroepverslagen bijhouden
Afspraken controleren Werkgroepen bij elkaar brengen Overleg met directeur Draaiboek bijhouden

18 Dagschema en communicatie
Opstellen dagschema’s Brieven opstellen Verspreiden brieven Leefgroepen contacteren Ouders verwittigen Werkschema’s opstellen

19 Boodschappen en koken Maaltijden kiezen Menu opstellen
Boodschappenlijstjes opstellen Inkopen doen

20 vervoer Vervoersplan opstellen Vervoersmiddelen vooraf vastleggen
Tickets kopen Voertuigen reserveren Plannetjes opzoeken Verplaatsingstijd inschatten

21 onderhoud Onderhoudsproducten voorzien Poetsmateriaal voorzien
Schema onderhoud opmaken en doorgeven aan werkgroep communicatie Vooraf opzoeken wat er allemaal aanwezig is en wat nog moet meegebracht worden

22 activiteiten Per dag 1 groepsactiviteit
Leerlingen bepalen zelf hoe we de dag invullen Vrije tijd Telefoneren Reserveren Individuele activiteiten

23 Sponsorgeld verzamelen
Spaghettiavond Werkgroep bereidt dit voor Iedereen helpt hieraan mee de avond zelf Leerlingen moeten die avond zoveel mogelijk zelf doen

24 groepsmomenten Leerlingen komen soms samen om info aan elkaar uit te wisselen of om groepsafspraken te maken. Op die momenten wordt er ook nuttige informatie meegegeven met de leerlingen.

25 draaiboek Er worden verslagen opgemaakt
In het draaiboek worden alle afspraken ingevoegd in de loop van het schooljaar. Het draaiboek staat op docento en is steeds voor alle leraars bereikbaar.

26 medicatie Per leerling wordt een medische fiche opgesteld door de verpleegkundigen van school en MPI. Medicatie wordt vooraf klaargemaakt per dag (zit in enveloppe)

27 Infomoment ouders leefgroep
In het begin van het schooljaar krijgen ze een brief Spaghettiavond is ook ons infomoment voor de ouders en leefgroepen Programmaboekje

28 Inleefweek 2009 Presentatie inleefweek vorig schooljaar


Download ppt "Inleefweek Tordale."

Verwante presentaties


Ads door Google