Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdJozef Smets Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Identiteit CMDMEC01-2 les 2 Mail: p.m.terstroet@hr.nlp.m.terstroet@hr.nl Startpagina – vakgroep media en creativiteit- docentenpagina Pia Terstroet – module Identiteit (Wiki: http://startpagina.cmd.hro.nl)http://startpagina.cmd.hro.nl vakgroep: Media en creativiteit jaar 1 VT, modulewijzer Docentpagina: alle slides van de afgelopen les + huiswerk volgende les onder mijn naam Aanwezig: dinsdag en woensdag postvakjes Wijnhaven 107 - 5 e etage
2
Huiswerk voor vandaag Bestuderen modulewijzer, formuleer evt. vragen Vooronderzoek 2.1 – duo-onderzoek identiteit algemeen (mindmap) Onderzoek eigen identiteit behandel de facetten zoals genoemd op pag. 8. en verwerk in een zeer uitgebreide mindmap. Vooronderzoek 2.3 – mogelijkheden verschillende media (tenminste 4 media en van elk minimaal drie voor- en nadelen benoemen ), je mag ook met een eigen voorstel komen, verwerk je bevindingen in PowerPointpresentatie (onderzoek 2.2 komt te vervallen). Wat wil je deze module specifiek leren? Zou een argument kunnen zijn om voor een bepaald medium te kiezen. Beginnen met dummy Meenemen: laptop, opnameapparatuur en fototoestel. Je gaat foto’s maken en met de foto’s aan de slag in de les
3
Vandaag Vragen modulewijzer Toelichten verschil tussen concept en idee Toelichting opdracht 2.4 Creatieve onderzoeksmethode Purse Diary Werken in les aan Purse Diary Toelichting huiswerk volgende week
4
concept idee
5
Wat is een concept? Achter ieder ontwerp (idee, product, uitwerking) gaat een concept schuil. Een concept beschrijft de waarde van een ontwerp of product. Een concept geeft betekenis aan een ontwerp of product
6
citroen
10
ZUUR Het concept (algemene kenmerken) van citroen
11
Algemeen (concept) en Specifiek (idee) Specifieke kenmerken: Gelden alleen voor deze citroen: Beetje puntig Groen plekje Bruin plekje Algemene kenmerken: Gelden voor alle citroenen Rond Geel zuur
12
concept De Algemene Kenmerken geven betekenis aan een idee of product
13
Kunnen de algemene kenmerken van het concept citroen: rond, geel en zuur ook aan een ander idee betekenis geven? ?
16
citroenjenever
17
opdracht Ideeën genereren
18
opdracht idee Ideeën genereren
19
opdracht idee Ideeën genereren Ideeen selecteren
20
opdracht idee Ideeën genereren Ideeen selecteren concept
21
opdracht idee Ideeën genereren Ideeen selecteren concept idee Ideeën genereren
22
opdracht idee Ideeën genereren Ideeen selecteren concept idee Ideeën genereren Ideeen selecteren
23
opdracht idee Ideeën genereren Ideeën selecteren concept idee Ideeën genereren Ideeën selecteren uitwerking
24
Conclusie Een concept beschrijft een ontwerp, product of idee op betekenisniveau. Uit één concept kunnen meerdere ideeën gegenereerd worden. Hiervan kunnen we gebruik maken in een creatief proces.
25
Het concept van Bennetton?
28
Het concept van Dove?
31
Onderzoeksmethode Purse Diary Overzichtsfoto Fotoset Laddering Interview Statementcards
32
1.Overzichtsfoto met tas en ALLES wat er in zit
33
1. Overzichtsfoto Van de tas met inhoud Één beeld waarop je alle spullen ziet en waarbij je hebt aangegeven wat wat is Probeer er een mooi helder beeld van te maken (voorbeeld heeft nog teveel geroezemoes: verwarming, stoel,iets aan wand)
34
2. Foto Set
35
3.Fotoset Elk los attribuut apart zo esthetisch mogelijk fotograferen, hiermee ga je het laddering interview houden. Maak de foto’s zo sec mogelijk, het gaat om het voorwerp, niets mag afleiden, zij dienen als basis voor je interview.
36
4.Laddering interview Diepte interview om erachter te komen wat de diepere waarde is achter een attribuut, een motivatie, een beweegreden. Laddering voer je uit door directe vragen te stellen aan de taseigenaar, gebaseerd op de ‘waarom’-vraag, blijf doorvragen waarom, waarom, waarom zodat je uiteindelijk op een abstracter niveau, de diepere waarde uitkomt. Laddering legt een relatie tussen concrete attributen en waarden: datgene dat mensen belangrijk vinden. Eindwaarden zijn waarden die mensen belangrijk vinden in hun leven, zoals geluk, vriendschap en liefde. Elk attribuut bespreken! Neem het interview op.
37
Voorbeeld statementcard Voorwerp? Koptelefoon Waarom belangrijk? Goede geluidskwaliteit Betekenis? Ik kan dan goed ontspannen! Eindewaarde? Ik voel me goed en houd van het leven Ga in je interview op zoek naar de meest betekenisvolle voorwerpen, schrijf die uitspraken waaruit je een eindwaarde voor de taseigenaar kunt concluderen, volledig en letterlijk uit
39
5.Statementcards (6 in totaal)
40
Statementcards Je maakt 6 statementcards van de 6 attributen waarvan jij denkt dat ze het meeste zeggen over de taseigenaar. De statementcards geven inzicht in de eindwaarden (human values) van de taseigenaar. Statementcards volgens format in kleur vormgeven (modulewijzer pag. 11) Mailen aan taseigenaar die de conclusies verwerkt in zijn/haar eigen mindmap
41
Huiswerk voor na de vakantie Opdracht 2.4 Creatieve onderzoeksmethode purse diary afmaken: statement cards volgens format! (zie pag. 11 modulewijzer) en mailen naar de taseigenaar. Beantwoord de vragenlijst over je persoonlijke missie en verwerk ook deze uitkomsten in je grote mindmap. Vooronderzoek wordt in de les overlegd en beoordeeld als voldoende, onvoldoende of goed. Het bestaat uit: 2.1 identiteit algemeen begrip identiteit (in les, duo) eigen identiteit – testen internet, uitkomsten kwaliteitenspel, conclusie persoonlijke missie, uitkomsten van jouw eigen purse diary, gemaild door je collega, 4 andere facetten (zie modulewijzer) een of meerdere creatieve technieken om je creativiteit te prikkelen. Dit alles komt in één grote mindmap. 2.3 Onderzoek ten minste 4 verschillende media, zet je bevindingen in PowerPoint, ga bij je onderzoek van je eigen persoonlijke voor- en nadelen uit zie modulewijzer.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.