Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdSonja Beckers Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools
VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT Mail: Aanwezig: di/wo/do/vr Lokaal: PH.01.10 Elske Revelman de Vries
2
Huiswerk was: Gebruik je dummy! Neem deze presentatie zelf door
Lees hst 1 en 2 van het boek Creativiteit, Hoe? Zo! (blz. 9 t/m 57) Brainstorm en maak een longlist over de persoon die de gebruiksaanwijzing gaat doen (neem mee) Brainstorm en maak een longlist over de handeling die je gaat verbeelden (neem mee)
3
Dummy (2 x 5 min.) Duo’s Laat elkaar je dummy zien
Geef feedback over de kwantiteit, kwaliteit, diversiteit en originaliteit
4
Opdracht 1, Dummy Kwantiteit Minimaal 30 items
Kwaliteit Er is gebruikgemaakt van betrouwbare bronnen. De dummy geeft blijk van een kritische blik met inhoudelijk commentaar. Diversiteit Minimaal vijf verschillende soorten bronnen zijn aangesproken over minimaal; vier verschillende onderwerpen. (nieuwe media, kunst, techniek, marketing, typografie, gadgets ,enz.) Originaliteit Specifieke, persoonlijke, vakgerelateerde interesses zijn aanwezig. Er is sprake van verrassende vondsten die een ander niet heeft.
5
Understandig Comics The Invisible Art’ Scott Mc Cloud Wat is de hoofdlijn en waar gaat het over?
6
Understandig Comics The Invisible Art’ Scott Mc Cloud Wat is de hoofdlijn en waar gaat het over? letter = staat vast plaatje = variabele betekenissen, buigzaam woord = abstract
7
realistisch - iconisch objectief - subjectief specifiek - universeel
complex - simpel realistisch iconisch objectief subjectief specifiek universeel
8
Je kan niet voorkomen dat je hier een hoofd in ziet.
Kortom, reduceer beeld tot de kern om datgene te communiceren waar jij het over hebben wil, maar teveel reductie gaat weer ten koste van de betekenis.
9
Creativiteit, Hoe? Zo! blz. 9 t/m 57
Vertel mij wat je hebt gelezen!
10
waarnemingsoefening
11
Het creatief proces Divergerende technieken
Associëren Dissociëren/Resociëren Initiators Mindmapping Luiaard / Herschikken Moeilijker / Ideaal Transfer / herdefiniëren Associatief luisteren Denkrichting omdraaien Uitstapjes Directe analogieën Vooronderstellingen Start formulering Gewenste Oplossing
12
Uitstel van oordeel Meest gehoorde oordeel Ja, maar ...
13
superheld Sprookje Film Stripverhaal Terug naar je jeugd
Hoe ziet ie er uit Wat kan die Hoe beweegt ie Hoe lost jou held een probleem op? Pag 137
14
vooronderstellingen Cruciale termen
Daarna vooronderstellingen zoeken die met deze woorden of hun context verbonden zijn Zie blz. 109 opdrachten oefenen
15
superheld Sprookje Film Stripverhaal Terug naar je jeugd
Hoe ziet ie er uit Wat kan die Hoe beweegt ie Hoe lost jou held een probleem op? Pag 137
16
Mindmap co-creatie 16
17
Mindmaps tips:http://www.2reflect.nl/mindmapping.htm
Smartdraw Freemind X mind
18
interessante filmpjes
Nederland filmpje met uitleg over mindmaps Engels filmpje met uitleg over mindmaps TED film Ken Brown, schools kill creativity:
19
Deze les Kiezen van je handeling en gebruiker
20
Twee longlists Ga combinaties maken (10 min.)
Een handeling uit de ene lijst combineren met een persoon uit de andere lijst. Probeer combinaties te maken die niet direct voor de hand liggen. Je kan de lijst ook ruilen met je buurman…
21
Twee longlists Van longlist naar shortlist (convergeren)
Geef argumenten waarom je een idee van de longlist in de shortlist wil hebben (20 min.)
22
Maak een keuze Selecteer (een) interessante combinatie(s)
Gebruik de creatieve techniek abstractieladder om het idee nog verder te ontwikkelen. (Hoe Kunnen We) Laat jezelf verrassen (15 min.)
23
Probleemabstractieladder blz 277
24
Inleveren huiswerk vooronderzoek
Les week Onderwerpen Voorbereiding voor volgende bijeenkomst 1 Kennismaking met creativiteit en het creatieve proces, divergeren en convergeren (hoorcollege) Toelichting op de module en de opdrachten (in de les) Start vooronderzoek (in de les) Bestuderen modulewijzer Aanschaffen en gebruik (digitale) Dummy Verzamelen van 30 pictogrammen en 10 gebruiksaanwijzingen. Neem mee naar les 2! Aanschaffen boek Creativiteit. Hoe? Zo! 2 Werken aan het vooronderzoek. Presentatie over pictogrammen (optioneel docent). Gebruik dummy Afmaken vooronderzoek. Neem mee naar les 3. 3 Inleveren huiswerk vooronderzoek Trainen in een creatieve techniek toegepast op opdracht 3, de gebruiksaanwijzing (bijv. genereren van ideeën; longlist-shortlist, superhero) Begrippen convergeren en divergeren herhalen (bijv. met behulp van Mister Bean die divergente oplossingen heeft voor een convergent probleem) Gebruik Dummy 4 Trainen in een creatieve techniek toegepast op opdracht 3, de gebruiksaanwijzing (bijv. selectie van ideeën; A4 methode, abstractieladder) 5 Uitwerken van één idee voor je gebruiksaanwijzing. 6 Afronden opdracht 3, gebruiksaanwijzing. Voorbereiden test! Let op neem alles mee! 7 Uitvoeren en testen in de les (let op verwerk resultaat in je vlieger). Maken van de vlieger (opdracht 4, reflectie). Verwerk de conclusies van je test in je gebruiksaanwijzing (opdracht 3). 8 Inlveren opdracht 3! Beoordelingsgesprek (toelichten dummy en opdracht 4, reflectie) 9 Voorbereiden herkansingsopdracht 10 Chaosweek
25
opdracht 3 (gebruiksaanwijzing)
Ongewone/bijzondere handeling (complex) Maak een gebruiksaanwijzing Bedenk een toepassing Geen tekst Humor!
26
Huiswerk Doorlezen: Hoofdstuk 3 en blz. 81, 82 en 83 en blz. 276 en 277 5 items in je dummy erbij Maak een flow chart van de handeling, zo uitgebreid mogelijk! Maak naar aanleiding van de flowchart een storyboard
27
Flow chart
28
storyboard
29
Succes met het huiswerk maken! Be(ar) creative!
Inspiratie nodig? Klik op de link!
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.