Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdJoris Wauters Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Logo : Stapsgewijze verfijning Les Wouter Rogiers
2
Logo : Inleiding De bedoeling van deze les is om een probleem op te splitsen in deelproblemen Deze deelproblemen coderen in hulpprocedures. Deze hulpprocedures gebruiken in een hoofdprocedure. Wat is de link met java? Met wat kunnen we hulpprocedures vergelijken?? Stapsgewijze benadering van het tekenen van een huis
3
Logo : Stapsgewijze verfijning Bij het opsplitsen van deelproblemen krijgen we een boomstructuur waarbij een kind een deelprobleem is van de ouderprobleem Oefening : maak boom voor tekenen van vierhoek
4
Logo : Stapsgewijze verfijning TO VIERKANT :LENGTE REPEAT 4[ FD :LENGTE RT 90] END
5
Logo : Stapsgewijze verfijning TO LIJN :LENGTE :HOEK FD :LENGTE RT :HOEK END TO VIERKANT :LENGTE REPEAT 4[LIJN :LENGTE 90] END
6
Logo : Stapsgewijze verfijning De procedure : Veelhoek TO VEELHOEK :LENGTE :HOEK :AANTAL REPEAT :AANTAL[LIJN :LENGTE :HOEK] END Oproepen gebeurt door VEELHOEK 50 90 4 VEELHOEK 100 120 3
7
1ste oefening Herschrijf deze procedure zodat enkel de lengte en het aantal moet worden meegegeven
8
Logo : voidprocedures Gebruik van subroutine void methode zonder parameters TO PROCEDURE HULPPROCEDURE END TO HULPPROCEDURE FD 50 END
9
Logo : voidprocedures met parameters TO PROCEDURE :LENGTE HULPPROCEDURE :LENGTE END TO HULPPROCEDURE :LENGTE FD :LENGTE END
10
Logo : voidprocedures met parameters TO VIERKANT : LENGTE :AANTAL REPEAT :AANTAL[LIJN :LENGTE] END TO LIJN :LENGTE FD :LENGTE RT 90 END
11
Logo : methoden met behoud van informatie TO PROCEDURE HULPPROCEDURE END TO HULPPROCEDURE MAKE "LENGTE 100 END
12
Logo : methoden met behoud van informatie TO MAKEVAR :LENGTE1 MAKE "LENGTE sqrt ((:LENGTE1 * :LENGTE1)/2) END TO PROCEDURE :LENGTE1 MAKEVAR :LENGTE1 END
13
Logo : methoden met behoud van informatie Voer deze procedure uit, wat is veranderd in de editor? Verander in hulpprocedure 100 door 150 en voer de methode terug uit. Wat is er nu veranderd in editor?
14
Logo : methoden met behoud van informatie Oefening… Maak een huis waarbij je een driehoek op een vierkant staat. Eerst boomstructuur maken Voor het dak : gebruik stelling van Pythagoras
15
Logo : methoden met behoud van informatie Oef. herschrijf de procedure huis zodat je ook een raampje in het vierkant kan tekenen. + maak boom En ook een deur…
16
HULPPROCEDURES Maak gebruik van volgende procedures : TO VEELHOEK :LENGTE :AANTAL REPEAT :AANTAL[LIJN :LENGTE 360/:AANTAL] END
17
HULPPROCEDURES TO POSITIE :XPOS :YPOS penup SETXY :XPOS :YPOS pendown END
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.