Download de presentatie
GepubliceerdErna Brouwer Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Musicale Acustica en Sonologie Prof. Dr. Marc Leman
2
Praktische gegevens Cursusmateriaal:
3
Structuur van cursus Theorie: Akoestische grondslagen Sonologie
Trillingen faser-model Geluidsvoortplanting Sonologie Fysische parameters van muziek Spectraal-analyse
4
Structuur van cursus Praktijk: Omgaan met fasers
Geluidsanalyse en -synthese in Matlab Geluidsanalyse en -synthese in Pure Data Toepassing met muziek en sensoren Toepassingsprogramma’s: Cool Edit, AnaloogBox, Praat, Sndan, Toolboxen
5
Waarom deze cursus Grondslag van muziek is geluid
Muziekanalyse (extraheren van kenmerken uit klank) Muzieksynthese (compositie, sound design) Grondslag voor verdere studies: Muziekpsychologie (Masters) Ethnomusicologie (Masters) Systematische muziekwetenschap (Masters)
6
Doel van deze cursus Theoretisch inzicht bijbrengen in het materiaal waaruit muziek bestaat Praktische oefeningen in omgaan met computer en geluid/muziek Maken van een toepassing rond muziek en beweging
7
Historisch Pythagoras: 580-496 Onderzoek naar toonverhoudingen
Belang van wiskunde Harmonie der sferen Grondslag van de geluidsleer
8
Historisch Mersenne: 1588-1648 Traité d'harmonie universelle (1627)
Descartes: Compendium Musicae (1618) -> Isaak Beekman Belang van experimenten en wiskunde Muziek kan worden geanalyseerd en rationeel verklaard Geluid is beweging ipv substantie Beschrijft deeltonen van een tooncomplex Opvattingen over consonantie/dissonantie Ars combinandi automatische generatie van muziek
9
Historisch Huygens: 1629-1695 Rameau: 1683-1764 Helmholtz: 1824 –1894
Lord Rayleigh:
10
Onderzoeksdomeinen Indeling: Acoustical Society of America
Architecturale Toegepaste Wetenschappen Ruiscontrole Fysische acustica Spraak en gehoor Onder water Medische Bio Structurele Muzikale
11
Relatie met musicologie
Acustica van muziekinstrumenten Tonometrie Modelering “physical modelling” Psychoacustica en Muziekpsychologie Waarneming, interpretatie, emotionele beleving Muziek en technologie Interactieve multimedia Modelleren van muziekperceptie Muziekzoekmachines
12
Praktische schikkingen
Theorie: donderdag 17u00-18u30 Praktijk: maandag 8u30-10u00
13
Les 1:
14
Trillingen Enkelvoudige Vrije Trilling Demping Superpositie Resonantie
Beschrijving van de EVT via parameters: Periode, Frequentie, Hoektoename, Amplitude, Fase Demping Superpositie Resonantie Modulatie
15
Trillingen: inleiding
Elastische vormveranderingen Uitrekking, samendrukking, torsie, buiging, trilling Uitwendige krachten
16
Periodische beweging Etienne Jules Marey ( )
17
Vleugelbewegingen
18
Eigenschappen van de EVT
meest eenvoudige trilling symmetrische beweging rond een evenwichtspositie periodisch verbonden met een cirkelbeweging geïdealiseerd geval Demo: spring and wave
19
Analytische beschrijving van de enkelvoudige trilling
Sin = a/r Cos = b/r Als r = 1 sin = a cos = b b
20
Sinus en cosinus b
21
Periode en Frequentie P = periode, de tijd die een punt op de cirkel nodig heeft om : één rotatie uit te voeren één cyclus af te leggen één volledige trilling uit te voeren Eenheid: s/p f =frequentie, het aantal periodes of trillingen per seconde Eenheid: p/s Verband tussen P en f f = 1/P
22
Periode en frequentie: sinustoon
Sinustoon van 440 Hz Karel Goeyvaerts: nr 4, 1953 K.H. Stockhausen: Studie II, 1953
23
Electroakoestische muziekproductie aan het IPEM
Productie wereldwijd (Berlin-catalogue, Hein & Seelig, 1996) IPEM productie
24
Toename van de hoek de hoekverandering:
toename van de hoek over de duurtijd T (t = 0 T)
25
Toename van de hoek (2) Op en neer gaande beweging van de trilling
Maximale uitwijking als y(t) = 1 Maximale uitwijking als de hoek = /2
26
Amplitude Uitwijking van de trilling A is maximaal als sin (2ft) = 1
27
Een voorbeeld in Matlab
28
Fase verplaatsing van een golfvorm in de tijd gemeten als een hoek
toename van de hoek: (t) = 2ft + o de trilling wordt als volgt beschreven: y(t) = Asin (t) y(t) = Asin(2ft + o)
29
Faserelaties tussen trillingen
Demo: SHM/Phase Faserelaties
30
Demping y(t) = e-kt Asin(2ft) wrijving amplitude neemt geleidelijk af
periode blijft constant amplitudeverval y(t) = e-kt Asin(2ft) spring and wave b=0.1
31
Demping: grafisch Dalende exponentiële curve
Vrije enkelvoudige trilling Gedempte trilling
32
Les 2
33
Superpositie I: Optelling van 2 signalen met dezelfde frequentie
Het resultaat is een signaal met dezelfde frequentie
34
Superpositie II: optelling van signalen met verschillende frequentie
Bij sinusoïdale signalen kan dit aanleiding geven tot periodieke amplitude variaties, genaamd zwevingen of beats beats
35
Voorbeeld van beats
36
Hoe superpositie voorstellen vanuit generatief oogpunt?
Grafisch Mathematisch
37
Grafisch: het faser-model
38
Het faser-concept phasor demo Phasor (3-Dimensional)
39
Complexe getallen Elegante manier om signalen te noteren
Gemakkelijk om signaal als roterende vectoren (fasers) voor te stellen
40
Basiskennis complexe getallen
41
Voorstelling van complexe getallen
Im j*1.3 1,3+1.3j -1.3+j j 1,3+j Re -1 = j*j 1 1.3 -j = j*j*j
42
Rekenen met complexe getallen
Optellen: (2 + j3) + (4+j5) = 6 + j8 Vermenigvuldigen: (2 + j3) * (4 + j5) = 2*4 + j10 + j = -7 + j22
43
Faser model Im j 1 Re -1(=j2) -j (= j3)
44
Amplitude Im r Re
45
Positieve en negatieve frequenties
Im ??? Re ??
46
j is draai-operator Im j 1 Re -1 -j
47
j is draai-operator Im j 1 Re -1 -j
48
Positieve en negatieve frequenties
Im Re (complex geconjugeerde)
49
Complexe getallen Model voor cosinus Opdracht:
- Teken het grafisch faser-model voor de imaginaire sinus
50
Cosinus en sinus uitgedrukt als fasers
51
Opdracht
52
De mooiste formule (Euler)
Toon aan dat dit inderdaad het geval is
53
Spelen met fasers Fasers optellen: Fasers vermenigvuldigen:
Conventie: om de tijd voor te stellen zullen we afspreken:
54
Toepassing: fasers met dezelfde frequentie optellen
55
Toepassing: fasors met verschillende frequentie optellen geeft beats
Gegeven: En reken uit:
56
Toepassing: fasers vermenigvuldigen
57
Van complex naar reëel Opgelet: Merk op dat j weg is.
58
Van reëel naar complex (analytisch signaal)
Hilbert transformatie: alle frequenties worden 90° verschoven tegenwijzerzin
59
Les 3
60
Resonantie Inwerking uitwendige kracht:
impuls periodiek willekeurig Verschil in trillingsfrequentie voorwerp en uitwendige kracht groot: demping klein: zwevingen geen verschil: resonantie maximaal
61
Muziekinstrumenten bestaan uit:
generator: voert energie toe onder de vorm van impuls of periodieke trilling resonator: trillingsgevoelig object of luchtruim
62
Generator en Resonator: schema
input output
63
Impulsrespons reson: input = impulssignaal
output = gedempte enkelvoudige trilling eigenfrequentie
64
Impulsrespons Voorbeeld
3 resonatoren en hun impulsrespons
65
Frequentierespons Input = sinussignaal
Output = sinussignaal met gelijke frequentie maar verschillende amplitude
66
Frequentierespons Voorbeeld
Respons van een reson op een sinusoïdale input
67
Voorbeeld: de Helmholzresonator
animatie
68
Xylofoon didibadimba
69
Tshokwe Xylofoonspeler
70
Tacoma Narrows Bridge
71
Modulatie Amplitudemodulatie (AM) Frequentiemodulatie (FM)
Vibrato en Tremolo
72
Amplitudemodulatie Modulator Drager Gemoduleerd signaal
Gemoduleerd signaal in zoom
73
Frequentiemodulatie Drager
Verandering van modulatieindex en modulatiefrequentie
74
Vibrato en Tremolo Vibrato = frequentiemodulatie
Tremolo = amplitudemodulatie Combinatie
75
Voorbeelden van frequentie- en amplitudemodulatie
76
Les 4
77
Golftypes: verplaatsing van partikels
energieoverdracht
78
Golflengte en Golfsnelheid
afstand in één periode Golfsnelheid/Geluidsnelheid de afstand per seconde v = f
79
Medium en geluidsnelheid
gassen water vaste stoffen vacuüm
81
Golftypes Longitudinale Trillingen Transversale Trillingen
82
Transversale golven loodrechte verplaatsing Wavemotion
Lopende transversale golf (LTG) Staande transversale golven (STG)
83
Lopende en staande transversale golven
84
Lopende transversale golven
Komen tot stand door een enkelvoudige trilling De beweging wordt doorgegeven
85
Lopende transversale golf in het basilair membraan
Georg von Békésy ( )
86
Staande transversale golven
Bij terugkaatsing (tegengestelde richting) Knopen: punten die steeds in rusttoestand verkeren op /2 van elkaar verwijderd Buiken: punten die een maximale uitwijking hebben
87
Longitudinale trillingen
Trillingsrichting = Voortplantingsrichting Wavemotion
88
Links http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/sound/soucon.html
Algemeen: Golven: Interferentie: Weerkaatsing:
89
Lopende Longitudinale Golven
Op en neergaande bewegingen komen overeen met plaatsen van hoge en lage druk
90
Staande Longitudinale Golven
In een open buis In een gesloten buis
91
Zaalakoestiek Berlijnse Filharmonie, 1963, H. Sharoun
92
Systemen met meerdere trillingsmodes
Vier vrijheidsgraden Meerdere Trillingsmodes
93
Trillingen in luchtpijpen
Staande longitudinale golven in een open buis Staande longitudinale golven in een halfopen buis
94
Trillingen in staven (inharmonische modi)
InharmonischeTrillingsmodi
95
Trillingen membranen (inharmonische modi)
Rectangular Membrane Circular membrane
96
Trillingen in Staven en Platen
Staven : Gender
97
Chladni - patronen Trillende platen: Chladni platen Viool Vergelijking
98
Chladni – patronen via hologram interferometrie
Klokken :Chladni patroon van een handbel
99
Trillingen in gitaren Gitaren
100
Geluidsvoortplantingsfenomenen
Golffront Dopplereffect Diffractie Reflectie Impedantie
101
Links:
102
Golffront Meetkundige plaats van alle punten van een trillingsbron die voor het eerst in beweging komen. sound radiation
103
Dopplereffect Christian Doppler 1842 Toonhoogteverandering
Afhankelijk van de beweging van de bron Doppler
104
Diffractie Buiging om een hindernis
105
Reflectie Echo Reverberatie reflectie van golven
106
Echo Herhaling Langer dan 0,1 sec later (17 m.)
107
Reverberatie Veel echo’s Korter dan 0,1 sec Reverberatietijd 0,8 1,5
0,8 1,5 2,5 5
108
Impedantie transmitted pulse
Actie-reactie verhouding in verschillende systemen
109
Impedantieovereenkomst
Impedantieovereenkomsttransformator
110
Les 5
111
Sonologische Analyse Frequentie Fase Intensiteit
Duur en Transiënte Eigenschappen Spectrale Samenstelling
112
Frequentie Sinustonen: aantal pieken per seconde Tooncomplexen:
meerdere enkelvoudige trillingen tonen = deeltonen of partialen Frequentie --- Toonhoogte
113
Tooncomplexen Harmonisch tooncomplex:
deeltonen van het tooncomplex zijn veelvouden van de grondtoon Inharmonisch tooncomplex: niet alle deeltonen van het tooncomplex zijn veelvouden van de grondtoon
114
Harmonisch tooncomplex
Grondtoon = fundamentele Deeltonen = veelvouden van de grondtoon Fundamentele = eerste harmonische Deeltonen = harmonischen
115
Veelvouden van de grondtoon
Harmonischen Frequenties = f, 2f, 3f, 4f, … 1ste harmonische: E4 = 330 Hz 2 de harmonische: E5 = 660 Hz (octaaf) 3 de harmonische: B5 = 990 Hz (octaaf + kwint) 4 de harmonische: E6 =1320Hz (2 octaven) 5 de harmonische: Gis6=1650 Hz (2 oct.+grote terts) Tooncomplex van 1 tot 5 Toevoeging van harmonischen
116
Intervallen Frequentie van tweede noot gedeeld door die van de vorige
Interval tussen eerste en tweede harmonische 2f / 1f = 2:1 bvb. 660 Hz / 330 Hz = 2*330/1*300
117
Intervallen Interval tussen tweede en derde harmonische 3f / 2f = 3:2
Bvb. 990 Hz / 660 Hz = 3*330/2*330
118
Toonschaal
119
Diatonisch (witte toetsen)
Chromatisch (wite en zwarte toetsen)
120
Intervallen interval stappen halve stappen ratio Prieme Kleine Secunde
1 1:1 (Grote)Secunde Kleine terts 2 21 3 9:8 Grote terts 22 4 5:4 Kwart Tritonus 221 222 5 6 4:3 Kwint Kleine Sext 2212 22121 7 8 3:2 Grote Sext Kleine Septiem 22122 221221 9 10 5:3 Grote Septiem 221222 11 15:8 Octaaf 12 2:1
121
Toonschaal: afstanden tussen tonen
Onderverdeel het octaaf in 12 gelijke stappen, zodat f * (a*a*…) = 2f 12 a12 = 2 a = 21/12
122
Gelijk-getemperde schaal
fk = fr * 2k/12
123
Harmonischen
124
Subharmonischen
125
Frequentie van een Harmonisch Tooncomplex
Grootste gemene deler van de deeltonen Virtuele toon virtual pitch
126
Periodiciteit van een harmonisch tooncomplex
Voorbeeld van een tooncomplex met 20 harmonischen. De afstand tussen de grootste pieken komt overeen met één periode van de fundamentele.
127
Relatie frequentie - toonhoogte
Frequentie = technische term Toonhoogte = muzikale term Relatie = niet lineair (MEL schaal)
128
Frequentiebereik Menselijk gehoor Infrasound: onder 20 Hz
Lage frequenties: 20 – 200 Hz Midden frequenties: 200 – 5000 Hz Hoge frequenties: 5000 – Hz Infrasound: onder 20 Hz Ultrasound: boven 20000Hz
130
Toonschalen Gelijk-getemperd:
131
Fase Willekeurige fase Gelijkgestelde fase
132
Fasegevoeligheid directiviteit
133
Intensiteit Intensiteit is de hoeveelheid energie die per tijdseenheid voorbij een gegeven punt van een medium getransporteerd wordt. Concepten van intensiteit: Akoestische Intensiteit (I) Geluidsdruk Intensiteit (p) Evenredigheid: Ip²
134
Decibelschaal Van Pascal naar Bell Een vergelijking tussen:
Gemeten kwantiteit I Referentiekwantiteit Io Gehoorsdrempel
135
Referentiewaarde referentiewaarde voor het
akoestische intensiteitenniveau Ir 10-12 Watt/m² geluidsdruk niveau Pr 2 x 10-5 Newton/m² = 20 µPa
136
Akoestisch Intensiteitenniveau IL
verhouding tussen gemeten intensiteit (I) en de referentiewaarde (Ir) IL = 10log10 I/Ir I/Ir = p²/p²r
137
Geluidsdrukniveau SPL
Verhouding tussen: gemeten druk (p) en referentiewaarde (pr) SPL = 10log10 (p²/p²r) SPL = 20log10(p/pr)
138
Effectieve waarde Relatie tussen amplitude en intensiteit
Effectieve waarde (hor. lijn) berekend op basis van één periode.
139
RMS amplitude Tijdsvenster Effectieve waarde of RMS
Traag = van 1000 ms Snel = 125 ms Impuls = 35 ms Effectieve waarde of RMS Kwadraat Gemiddelde over de tijd Vierkantswortel
140
Optelling van twee gelijke geluidsbronnen
Er is geen lineair verband Verdubbeling van het intensiteitenniveau komt overeen met een toename van ca 3 dB
141
Intensiteit afname (1) Afname van intensiteit met afname van afstand
Verdubbeling afstand = afname van 6.02 dB
142
Intensiteit afname (2) Afhankelijk van de afstand tot de bron
143
Duur en Transiënte eigenschappen
Duur = tijd: in seconcen, in samples Bepalen van begin en einde: Zero crossing Transiënte eigenschap
144
Zero Crossing als criterium
Een signaal met ruis Een signaal zonder ruis
145
Transiënte eigenschap
Trillingen ondergaan veranderingen in de tijd Overgangsgebieden van trilling naar rust Aanzet Stabiele toestand Verval Amplitudecurve (omhullende)
146
Tijdskarakteristiek Toon met tijdskarakteristiek
Toon zonder tijdskarakteristiek
147
Gebieden Aanzet (aangroeien, attack)
Stabiele toestand (aanhouden , sustain) Verval (wegsterven, decay)
148
Les 6
149
Spectrale samenstelling
Superpositie van sinusoïdale signalen Tijdsdomein – Frequentiedomein
150
Decompositie als projectie
Decompositie van een vector
151
Decompositie
152
Phasors Phasor als een vector
153
Complex getal
154
Complex getal Complex getal als som van cos en sin
155
Amplitudespectrum en fasespectrum
Geluidsprisma
156
Tijdsdomein - Frequentiedomein
Amplitudespectrum en fasespectrum
157
Voorstelling in TD en FD
1kHz Beats Amplitudemodulatie Frequentiemodulatie Harmonisch tooncomplex
158
Gefilterde ruis Voorstelling in tijdsdomein en frequentiedomein
Witte ruis , gekleurde ruis, banddoorlaatfilter
159
Effect van resonantie op een spectrum
Opeenstapeling van filters Eerste 200 samples Amplitudespectrum Gefilterde spectrum
160
Klankkleur van klinkers (1)
Klinker i
161
Klankkleur van klinkers (2)
Klinker a
162
Formanten van klinkers
Voorstelling in spectrale domein en tijdsdomein
163
Fourier Synthese Demo: Fourier Series
164
Spectrogram Glissando als voorbeeld
165
Glissandospectrogram
STDFT
166
Spectrogram: conceptuele voorstelling
Parameters met effect: Vensterlengte, Venstertype, Hop factor, Zero padding
167
Klokken Synthese van een klokkenklank
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.