Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdSimon Claessens Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
The future of IR Pettinger (2000) Hoofdstuk 2 Oud en nieuw
2
Hoofdstuk 2 Oud en nieuw Inleiding Het tripartite systeem Sociale en industriële partners IR en stakeholders (betrokkenen) Conclusies
3
Inleiding Factoren die IR hinderden in het verleden en die IR faciliteren in de toekomst. Belang: –hinderpalen identificeren –relatie kennen tussen hinderpalen en achteruitgaan (ter ziele gaan) van organisatie –managementvoordeel verwijdering hinderpalen –management verantwoordelijkheden en expertise kennen nodig voor toekomst
4
Het tripartite systeem (1) Wettelijke context; zal zo nog blijven Vakbonden & werkgevers niet gelukkig met wetten en met politieke belangen overheid die restricties oplegt aan organisaties, voelt als wg zelf gevolgen Zie box 2.1. p. 21voor diversiteit werking tripartite systeem
5
Het tripartite systeem (2) Elke speler in IR systeem kan andere(n) dwingen tot aanvaarding eisen; dominantie; isolatie; samenspannen; voordeel voor één partij vanuit econ. of politieke situatie Zie box 2.3. p. 25 voor IR functie/afdeling Zonder org.effectiviteit is organisatie als slagveld voor diverse partijen en is tripartite niet goed (zie box 2.4. p. 26)
6
Sociale en industriële partners Tripartite en EU attitude en perspectief (tegenstrijdig/samenlopend; kort/lang) Werkzekerheid en vooruitgang voor wns en leefbaarheid voor organisatie Behandeling wns volgens EU wetgeving Sociaal Charter: rechten wns op training, veiligheid, gelijke behandeling etc Wgs verplichtingen: retraining, pensioen etc
7
IR en stakeholders (1) Stakeholders = allen betrokken bij org.: personeel etc p. 28-29 en Figure 2.3. p. 30 Elke stakeholder brengt kennis en invloed mee: kennis = echt, rationeel, ondersteund, uitgetest, beoordeeld; invloed = resultaat van positie, status, privilege, toegang tot media en publieke perceptie; zie Figure 2.2. p. 29 en 2.4. p. 31 en box 2.5. p. 31
8
IR en stakeholders (2) Kern stakeholders = directie, managers, personeel, aandeelhouders en financiers (zie ook Figure 2.5. p. 32) Wat is overlap tussen kern stakeholders? Meestal tegenstanders, soms coöperatie (zie Figure 2.6. p. 33) Vbn: Marks & Spencer, Publieke diensten, Body Shop, Mirror Group (box 2.6. p. 34)
9
Conclusies Belang IR zien; betrokkenen laten participeren, leren uit verleden, tradities respecteren: –box 2.7. p. 36 Financial Times Sun & Times –box 2.8. p. 37 werkrooster gevangenissen en werken in verpleging in The Body Shop –box 2.9. p. 38 McKinsey Management Consultancy
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.