Download de presentatie
1
Waarneming
2
Relaties tussen waarneming en akoestiek
Grondfrequentie Geluidsdruk Spectrum Verbanden sterk maar niet precies, bv toonhoogtegewaarwording kan ook van geluidsdruk en spectrum afhangen Bij klankkleur is relatie complex Toonhoogte Luidheid Timbre / klankkleur
3
Nagalmtijd Invloed van ruimte
Effect van reflecties van het geluid tegen wanden Nagalmtijd langer bij grotere ruimtes Geen effect in directe geluidsveld (binnen ca 60 cm)
4
Nagalm is frequentie afhankelijk
Nagalmtijd effecten Nagalm is frequentie afhankelijk Uiteindelijk kunnen individuele harmonischen tot 15 dB variëren effect op spectrum effect op klankkleur en klinkeridentiteit klank is plaatsafhankelijk in zaal!
5
Het timbre van gezongen klinkers
Timbre attributen Tonaal vs ruisachtig karakter Spectrale omhullende Spectrale omhullende in de tijd aanzet, duur, einde Toonhoogte Aanzetkenmerken
6
Hoe onderzoek je timbrewaarneming
Verbale experimenten Benoemen van timbre Semantische schaal (7 punts) Licht – Donker Scherp – Dof Non-verbale experimenten Vergelijken van twee of meer klanken AB – AC Lijkt B of C meer op A?
7
Bepaling van alle verschillen tussen stimuli
Resultaat Bepaling van alle verschillen tussen stimuli Vgl afstandentabel van steden in Nederland Op basis van deze tabel is landkaart te maken Beschouw verschillen tussen stimuli als afstanden Maar perceptieve kaart van stimuli
8
/u/ 220 Hz mannen Gesloten cirkels: perceptief
Open cirkels: akoestisch 1/3-oct filters
9
En fysisch te voorspellen
Conclusie Subtiele timbre verschillen (binnen een klinker) zijn perceptief goed in kaart te brengen En fysisch te voorspellen Psycho-akoestisch waarnemings niveau, (zonder expliciete identificaties)
10
Timbrebenoeming laat zich met de oordelen over wijn vergelijken
Licht-zwaar Licht-donker Scherp-dof Helder-dof Vol – ijl Schel – diep Hoog – laag Ruig – glad Hoekig - glad Sterk – zwak Koud – warm Kleurrijk – kleurloos Metalig – fluwelig Welluidend – onwelluidend … Vrij – geknepen Open – kelig Open – gedekt Dramatisch – lyrisch Sorpaan – alt Tenor – alt Vibrato – strak Deze termen zijn breder dan timbre alleen
11
Hoe benoemen we deze timbreverschillen
Hoe benoemen we deze timbreverschillen? Bv Scherp-Dof = richting in timbreruimte Oordeel luisteraar 1 Oordeel luisteraar 2
12
/i/ 220 Hz mannen, alle onderzochte semantische schalen
Oordeel musicus 2 Oordeel musicus 1 Oordeel luisteraar 3 Oordeel luisteraar 4
13
conclusies Verschillen tussen luisteraars groter dan tussen alle gebruikte semantische schalen Luisteraars nemen dezelfde timbre ruimte waar, maar benoemen die verschillend Basis voor meningsverschillen in woorden, alhoewel men klankmatig (psycho-akoestisch) niet van mening verschilt
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.