Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdChristiaan Coppens Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
DIO conferentie Woudschoten 2012 Effectief Practicum
Suzy Maljaars Anne van Emmerik
2
Demoproef
3
Anne van Emmerik practicuminstructeur scheikunde lerarenopleiding scheikunde / natuurkunde TOA scheikunde en biologie Christelijk Gymnasium Utrecht laboratoria WKZ: onderzoek metabole ziekten: GC, GC–MS ATO (WUR): ontwikkeling fungiciden en toepassing hiervan in polymeren HBO – polymeerchemie Utrecht
4
Suzy Maljaars docent scheikunde lerarenopleiding scheikunde en natuurkunde en voltijdcoördinator docent scheikunde – Pantarijn Wageningen laboratoria NFI: gerechtelijk haar– en vezel/textieldeskundige TNO: spoorelementen in voeding Universiteit Utrecht, theoretische chemie HBO – analytische chemie Delft
5
Programma Inleiding Rollen Theorie Zelf doen Afronding
Demoproef Redenen practicum Rollen Theorie Zelf doen Afronding DOEL: handvatten geven bij het realiseren van een effectief practicum
6
Waarom practicum?
7
Waarom practicum? Groepjes van 3 – 4
Bedenk voor jezelf waarom je practicum doet Schrijf in steekwoorden op de placemat Roteer de placemat, bekijk de opmerkingen van groepsgenoten 3 minuten Terugkoppeling
8
Waarom practicum? Groepjes van 3 – 4
Bedenk voor jezelf waarom je practicum doet Schrijf in steekwoorden op de placemat Roteer de placemat, bekijk de opmerkingen van groepsgenoten 3 minuten Terugkoppeling
9
Waarom practicum?
10
Waarom practicum? Ondersteuning van de theorie
Leren onderzoeken door middel van experimenten Leren gebruiken van meetinstrumenten en practicumtechnieken Motiveren van leerlingen Kennismaken met wetenschap
11
Ondersteuning van theorie
Ervaringen uit laboratorium (practicum) Veronderstellingen uit de theorie Ervaringen uit dagelijks leven
12
Effectief practicum Duidelijk omschreven leerdoel
Robin Millar artikel 26 (2009), Practical Activity Analysis Inventory:
13
Rollen practicum
14
docent TOA leerling
15
docent TOA leerling voorbereiding inhalen practica, PWS
introductie practicum, nabespreking leerling practicum
16
practicum Regels rondom practicum doen Duidelijke rollen Tijd
docent TOA practicum leerling Regels rondom practicum doen Duidelijke rollen Tijd Indeling lokaal Veiligheid Voorbereiding Nabespreking
17
Verschillende practica
Docentenpracticum: Demonstratieproef Leerlingenpracticum: Apparatenpracticum / vaardighedenpracticum Begripspracticum Onderzoekspracticum
18
Demonstratieproef Docent en/of TOA: Leerling:
demonstreert handelingen / vaardigheid voert practicum uit (om diverse redenen) Leerling: ziet handelingen neemt waar is geboeid
19
Demonstratieproef 5 V’s: Veilig Vaardig Verrassend Visueel
Verhaal (met koppeling 3 niveaus)
20
Vaardighedenpracticum
Leerling: leert hoe bepaalde handelingen uit te voeren aflezen buret gebruik pH meter gebruik Coach of Vernier gebruik glaswerk …
21
Begripspracticum Leerling: reactiesnelheid branddriehoek ontleding
maakt kennis met een begrip in de scheikunde reactiesnelheid branddriehoek ontleding reactieschema …
22
Onderzoekspracticum Leerling: zout in chips oplossnelheid van suiker
leert zelf een onderzoeksvraag opstellen leert zelf een werkplan maken leert zelf de onderzoeksvraag te beantwoorden maakt kennis met wetenschappelijk onderzoek zout in chips oplossnelheid van suiker scheiden van mengsels identificeren van stoffen
23
Actieve deel Bekijk de filmpjes
Determineer: demonstratiepracticum / vaardighedenpracticum / onderzoekspracticum Welk begrip? Welk leerdoel maak effectief Welke link met dagelijkse praktijk? Overleg in tweetallen Elk voorbeeld: 4 minuten
24
Warm en koud (1/2)
25
Warm en koud (2/2) Na 5 minuten Na 30 minuten
26
Inkt
27
Ammoniumchloride Video 12
28
Staalwol (1/2)
29
IJzeroxalaat (2/2)
30
NaHCO3 en CH3COOH
32
Feedback Doel: handvatten voor het realiseren van een effectief practicum
33
suzy.maljaars@hu.nl anne.vanemmerik@hu.nl
Contact
34
Geraadpleegde bronnen
‘Docentenproeven in het scheikunde-onderwijs’, Ted van Deventer en Hans Haarsma ‘3 niveaus van scheikunde’, Kees de Jong ‘Practicum: wonderolie voor het leren van natuurkunde’ , Ed van den Berg ‘Show de Chemie’, uitgave VNCI
35
Aanvullend materiaal Artikelen en filmpjes: www.ecent.nl
Effectief practicum doen: Robin Millar artikel 25 (2009), Practical Activity Analysis Inventoryhttp://
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.