Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdCarla Smet Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
De millenniumstudent Een uitdaging voor de Campusbibliotheek Arenberg Dr. Veerle Vanhoof
2
Overzicht Doel en ontstaan van de tutorial Voorstelling van de tutorial Toekomstperspectieven
3
Information literacy is … “… common to all disciplines, to all learning environments, and to all levels of education. ” “… a set of abilities requiring individuals to recognize when information is needed and have the ability to locate, evaluate, and use effectively the needed information.” Doel en ontstaan van de tutorial Uit: "Information Literacy Standards for Science and Technology," American Library Association, July 24, 2006. http://www.ala.org/ala/acrl/acrlstandards/infolitscitech.cfm (Accessed April 01, 2008)
4
Doel en ontstaan van de tutorial Information literacy is … “… highly important for students in science and engineering/technology disciplines who must access a wide variety of information sources and formats that carry the body of knowledge in their fields. These disciplines are rapidly changing and it is vital to the practicing scientist and engineer that they know how to keep up with new developments and new sources of experimental/research data.” Uit: "Information Literacy Standards for Science and Technology," American Library Association, July 24, 2006. http://www.ala.org/ala/acrl/acrlstandards/infolitscitech.cfm (Accessed April 01, 2008)
5
Doel en ontstaan van de tutorial Een voorbeeld… “Hoeveel planeten telt ons zonnestelsel?” Da’s gemakkelijk! Even “googelen” …
6
Doel en ontstaan van de tutorial Een voorbeeld… “Hoeveel planeten telt ons zonnestelsel?” Aha, gevonden!
7
Doel en ontstaan van de tutorial Een voorbeeld… “Hoeveel planeten telt ons zonnestelsel?” Zowel op http://www.aeronomie.be/nl/thema/atmosferen/planeten/planeten.htm als op http://www.zonnestelsel.org staat het!
8
Doel en ontstaan van de tutorial Een voorbeeld… “Hoeveel planeten telt ons zonnestelsel?” 9 planeten natuurlijk!
9
Doel en ontstaan van de tutorial Een voorbeeld… “Hoeveel planeten telt ons zonnestelsel?” FOUT! 8 planeten (sinds de internationale astronomische unie op 24 augustus 2006 beslistte om Pluto niet langer als planeet te klasseren )
10
Doel en ontstaan van de tutorial Een voorbeeld… “Hoeveel planeten telt ons zonnestelsel?” Maar het staat toch op internet?
11
Doel en ontstaan van de tutorial opkomst van de nieuwe informatie- en communicatietechnologieën (ICT) nieuwe generatie studenten = millenniumstudenten nodige computer- en internetvaardigheden MAAR: ICT-vaardig informatievaardig goede samenwerking tussen onderwijs en bibliotheek noodzakelijk CBA wil aan zijn gebruikers van de groep Wetenschap en Technologie en FABER een aantal "tools" aanbieden op het vlak van informatievaardigheden Maar hoe informatievaardig is de millenniumstudent?
12
Doel en ontstaan van de tutorial Studie noodzakelijk om … … reeds bestaande informatievaardigheden van de studenten in kaart brengen Praktisch 1.De 1 ste bachelorstudenten van de vier verschillende faculteiten (bio- ingenieurs, ingenieurs, wetenschappen, FABER) werden onderworpen aan een vragenlijst. 2.Docenten van de verschillende faculteiten werden bevraagd i.v.m. hun ervaringen en verwachtingen.
13
Doel en ontstaan van de tutorial Resultaat van deze studie: Studenten vinden hun weg niet meer naar bibliotheek Opdrachten rond informatievaardigheden aanwezig in curriculum Elektronische databank?! Problemen met opzoeken in databanken en catalogi Plagiaat?! Refereren?! Informatie selecteren en evalueren: betrouwbaarheid, hoeveelheid, kritisch zijn studenten zijn onvoldoende informatievaardig
14
Doel en ontstaan van de tutorial Oplossingen: Aanbieden van bibliotheekintroducties Aanbieden van online tutorial informatievaardigheden
15
Doel en ontstaan van de tutorial Doel: Via gezamenlijke inspanningen van CBA en docenten komen tot informatievaardige studenten die: 1.aard en omvang van gewenste informatie bepalen 2.de gewenste informatie op efficiënte manier opzoeken 3.de informatie (en bijhorende bron) kritisch evalueren en verwerken 4.de informatie effectief gebruiken voor specifieke doeleinden (bv. thesis) 5.de economische, legale en sociale aspecten omtrent het gebruik van informatie begrijpen en de informatie op een legale en ethische manier verwerven en gebruiken Uit: Information literacy competency standards for higher education. (2000). Chicago: Association of College & Research Libraries.
16
De millenniumstudent Voorstelling van de Tutorial
17
Welkom op onze tutorial! http://wbib.kuleuven.be/tutorial
18
Welkom op onze tutorial!
19
Identificatie
20
Inleiding
21
Kies module
23
Inhoudsopgave module 1
24
Kies module
25
Inhoudsopgave module 2
26
Kies module
27
Inhoudsopgave module 3
28
Kies module
29
Inhoudsopgave module 4
30
Kies module
31
Inhoudsopgave module 5
32
Kies module
33
Inhoudsopgave module 6
34
Kies module
35
Inhoudsopgave module 7
36
Opbouw van een module
37
Inhoudsopgave
38
Samenvatting
40
Enkele fragmenten… … uit de tutorial.
41
Besluit Interactieve tutorial om studenten, via begeleide zelfstudie, de standaard informatievaardigheden bij te brengen: 1.aard en omvang van gewenste informatie bepalen 2.de gewenste informatie op efficiënte manier opzoeken 3.de informatie (en bijhorende bron) kritisch evalueren en verwerken 4.de informatie effectief gebruiken voor specifieke doeleinden (bv. thesis) 5.de economische, legale en sociale aspecten omtrent het gebruik van informatie begrijpen en de informatie op een legale en ethische manier verwerven en gebruiken Uit: Information literacy competency standards for higher education. (2000). Chicago: Association of College & Research Libraries.
42
Toekomstperspectieven Tutorial bij begin academiejaar uitvoerig testen op instroomstudenten en aanpassen indien nodig Cursus voor gevorderden: Veel gebruikte programma’s, webpagina’s, … per faculteit Regels voor de masterproef per faculteit Beheren van bibliografie Engelse vertaling van tutorial Tutorial aanpassen voor internationale studenten
43
Nog eens bekijken… http://wbib.kuleuven.be/tutorial Opmerkingen: reactieformulier
44
Is de tutorial beschikbaar? De tutorial is en blijft eigendom van de CBA tutorial blijft op de CBA-server staan, geen kopies Iedere bibliotheek kan naar de tutorial linken Enkel voor module 3 kan een aanpassing voor de eigen bibliotheek ingediend worden bij de CBA (mits vergoeding voor het geleverde werk) De CBA heeft het recht om aanpassingen door te voeren
45
Interesse? Contacteer: Linda Stoop, clusterbibliothecaris didactiek CBA Linda.Stoop@bib.kuleuven.be Katrien De Smedt, webmaster CBA Katrien.DeSmedt@bib.kuleuven.be Veerle Vanhoof, projectmedewerker Veerle.Vanhoof@bib.kuleuven.be Ludo Holans, hoofdbibliothecaris Ludo.Holans@bib.kuleuven.be
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.