De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Studenten als katalysator van elkaars leerproces Pilootstudies met studentgemedieerd leren in de bacheloropleidingen Wetenschappen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Studenten als katalysator van elkaars leerproces Pilootstudies met studentgemedieerd leren in de bacheloropleidingen Wetenschappen."— Transcript van de presentatie:

1 Studenten als katalysator van elkaars leerproces Pilootstudies met studentgemedieerd leren in de bacheloropleidingen Wetenschappen

2 OI-project Aanleiding: dag van de docent 2006 Onderwijsinnovatieproject op basis van gegevens aan buitenlandse universiteiten Contacten University of Bournemouth Oktober 2007 – September 2009 Studenten begeleiden studenten in een informele sfeer; cf. samen studeren op kot

3 BZBZ BZBZ Leerproces geworteld in wetenschappelijk onderzoek Zelfstandige student : student die studiebelasting spreidt student die activiteiten voorbereidt  inzichtelijk en levenslang leren Wat is “goed” onderwijs ?

4 Theorie vs. praktijk  extra feedback nodig   veilige leeromgeving  oppervlakkige kennis (“credit halen”) Bz  bZ activeren inzicht

5 Studentgemedieerd leren (PAL) = voor specifieke vakken extra sessies organiseren waarin studenten (“opleiders”) andere studenten begeleiden in hun leerproces

6 Studentgemedieerd leren (PAL) + prestaties attitude drop-out prestaties attitude cv +

7 Pilootstudies 1° bachelor 2° sem Analyse I (WIF) Bio-organische chemie (CBB) 2°/3° bachelor 1° sem Klassieke mechanica (2° F) Moleculaire biologie (2° B&B, 3° B)

8 Analyse I Aan de slag tijdens het semester… …via studentgemedieerd leren Stimuleren van “zelfwerkzaamheid” => input van jullie => samenwerken met elkaar => nuttige tijdsbesteding; niet wachten op oplossing => goede voorbereiding voor het examen Werken in kleinere deelgroepen => meer ontspannen sfeer => aandacht voor individu

9 Analyse I Inhoud van de sessies: Vragen stellen over leerstof (voorbereiden) Voorbereiden taak oefenzitting (poging/oplossing) Extra oefeningen, discussiepunten (cf. forum), … Hogerejaars (2 e /3 e bachelor wiskunde): Stimuleren de “zelfwerkzaamheid” Zorgen voor structuur in de wijze van aanpakken Geven een duwtje in de goede richting Hebben nuttige praktische tips

10 Aandachtspunten 1. Communicatie naar studenten (o.a. Toledo) 2. Studentopleiders Rekrutering en selectie Opleiding Coaching

11 Aandachtspunten 1. Communicatie naar studenten 2. Studentopleiders 3. Kwaliteitsbewaking – Evaluatie Stuurgroep ‘Betrokken’ docenten Projectmedewerkers DUO

12 Kwaliteitsbewaking - Evaluatie Bevragen van alle betrokkenen (incl. niet-deelnemers) Bepaling van het profiel (vooraf): Motivatie Zelfinschatting slaagkansen Leerstijl (oppervlakking vs. inzichtelijk) Sociale en academische integratie Bepaling van beweegredenen om al dan niet deel te nemen Effectiviteit van de werkvorm: Scores Perceptie: feedback, inhoudelijke verduidelijking, veilige leeromgeving, zelfvertrouwen, motivatie, integratie, ontwikkeling van vaardigheden

13 Aandachtspunten 1. Communicatie naar studenten 2. Studentopleiders 3. Kwaliteitsbewaking – Evaluatie 4. Disseminatie Studiedag Workshops (o.a. voor studentopleiders) April 2009: ontmoetingsdag PAL-leaders UK …


Download ppt "Studenten als katalysator van elkaars leerproces Pilootstudies met studentgemedieerd leren in de bacheloropleidingen Wetenschappen."

Verwante presentaties


Ads door Google