De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

‘Samen’ (Z)weten LP14OWL02 Avans Fysiotherapie

Verwante presentaties


Presentatie over: "‘Samen’ (Z)weten LP14OWL02 Avans Fysiotherapie"— Transcript van de presentatie:

1 ‘Samen’ (Z)weten LP14OWL02 Avans Fysiotherapie
FITT ‘Samen’ (Z)weten LP14OWL02 Avans Fysiotherapie

2 Herhaling OWL01 Trainingsvariabelen
Directe meting: naald  V02max Indirecte meting: HRR  HRmax Wattage  MET Subjectieve meting: Borgschaal  Talktest

3 MET (metabole equivalent)
Relatieve inspanning activiteit tov rust “meeteenheid voor de hoeveelheid energie die een bepaalde fysieke inspanning kost, ten opzichte van de hoeveelheid benodigde energie in rust” MET in rust = 1 𝑉02 =𝑀𝐸𝑇 ×3.5

4 Lesdoelen OWL02 De student kan na deze les:
De FITT (Frequentie Intensiteit Tijd Type) variabelen omschrijven. (B) De FITT variabele toepassen voor het opstellen van een trainingsschema bij verschillende personen. (Rc) Voorbereiding: Morree, J.J. de, Jongert , M.W.A. & Poel, G. van de. (2006). Inspanningsfysiologie, oefentherapie en training. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.  hoofdstukken 5, 9-12

5 Lesprogramma Definitie FITT ‘spelen’ met FITT Casus opdracht Evaluatie

6 Definitie FITT FITT staat voor: Frequentie Intensiteit Tijd
Type Aantal x per week zwaarte training Duur training Interval/duur/ect.

7 FITT variabelen aeroob trainingsschema
Frequentie 3 x per week Intensiteit 50-85% V02max of HRR (Hrmax) Tijd > 20 min. (interval) Type Interval/duur/of ??? Zwemmen/fietsen/rennen

8 Casus Semafoor (61 jaar) is naar jou doorverwezen door de huisarts om zijn (aerobe) conditie te verbeteren, bij de nul-meting meet je de volgende waardes: lengte = 1.92 m gewicht = 92 kg V02max = 15 ml/min/kg Bedenk in groepen van 3 de FITT factoren t.o.v. norm en gebruik het MET schema (activiteit)

9 Bespreken casus Liever vaker dan minder vaak 50% VO2max/METmax (2.14)
Frequentie Intensiteit Tijd Type Er is geen ‘perfect’ trainingsschema Aanpassingen vaak nodig Persoonlijk maken Liever vaker dan minder vaak 50% VO2max/METmax (2.14) Liever kort dan lang Tabel!

10 Evaluatie lesdoelen De student kan nu:
De FITT (Frequentie Intensiteit Tijd Type) variabelen omschrijven. (B) De FITT variabele toepassen voor het opstellen van een trainingsschema bij verschillende personen. (Rc)

11 Evaluatie lesdoelen (2)
Toets Eigen trainingsprogramma kunnen verantwoorden (adhv FITT) Hoe pas je de FITT variabelen bij verschillende mensen toe

12 Volgende les Effecten van aerobe training op het cardiovasculair systeem Voorbereiding: Morree, J.J. de, Jongert , M.W.A. & Poel, G. van de. (2006). Inspanningsfysiologie, oefentherapie en training. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.  hoofdstukken 4 & 6

13 Vragen

14 MET

15 Krachttraining Naast FITT Omvang (herhalingen x series)
Dichtheid (rust-arbeid verhouding)

16 ‘spelen’ met FITT Hoe zou jij een trainingsschema opstellen voor 4000 m renner die sneller wil gaan rennen. Verander je de T (tijd/afstand) of I (intensiteit) Hoe verschilt dit met als hij langere afstanden wil gaan rennen (4000 m  6000 m) Verander je de T of I


Download ppt "‘Samen’ (Z)weten LP14OWL02 Avans Fysiotherapie"

Verwante presentaties


Ads door Google