De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Het Europees Referentiekader zin of onzin?. 25 stellingen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Het Europees Referentiekader zin of onzin?. 25 stellingen."— Transcript van de presentatie:

1 Het Europees Referentiekader zin of onzin?

2 25 stellingen

3

4 ERK ›Europese richtlijnen voor taalvaardigheidsonderwijs Voortvloeiend uit onderzoek en onderwijspraktijk Onderwijsfilosofie Niveauaanduidingen (A1-C2)

5 ERK - doelstellingen ›Stimuleren plurilinguïsme in Europa ›Hulpmiddel curriculumontwikkeling ›Hulpmiddel vaststellen taalvaardigheidsniveau

6 ERK - uitgangspunten ›Leerder centraal, niet docent Zelfreflectie, diagnotische toetsen (Dialang)Dialang ›Can do <> Cannot do

7 Can do

8 ERK - uitgangspunten ›Leerder centraal, niet docent Zelfreflectie, diagnotische toetsen (Dialang)Dialang Competentiegericht ›Can do <> Cannot do ›Afzonderlijke componenten ›Onafhankelijk van leerstof ›Leren van taal = individueel proces ›Cursusoverstijgend (Europees taalportfolio / NL)Europees taalportfolioNL

9 ERK - descriptoren ›Wat de leerder KAN ›Maar ook HOE GOED hij/zij dat kan

10

11 Formal discussions CEFR grid + grammatical control + vocabulary range + vocabulary control

12 ERK en onderzoek ›ERK is gebaseerd op onderzoek! Neuro- en psycholinguistiek: Expliciete kennis – impliciete kennis, voordelen van meertaligheid. Sociolinguistiek: taalpolitiek, wenselijkheid van doelen.

13 Problemen ›Wat te doen met leerders die een grote diversiteit aan niveaus hebben voor de verschillende componenten? Een leerder kan op A2 communiceren, maar kan dat met C1 fonologische beheersing Kwaliteit / kwantiteit ›De schaalpunten hebben niet dezelfde betekenis voor alle componenten. ›Volgorde van leren is niet noodzakelijkerwijs A1-C2.


Download ppt "Het Europees Referentiekader zin of onzin?. 25 stellingen."

Verwante presentaties


Ads door Google