Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdMagdalena Dijkstra Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Het Europees Referentiekader zin of onzin?
2
25 stellingen
4
ERK ›Europese richtlijnen voor taalvaardigheidsonderwijs Voortvloeiend uit onderzoek en onderwijspraktijk Onderwijsfilosofie Niveauaanduidingen (A1-C2)
5
ERK - doelstellingen ›Stimuleren plurilinguïsme in Europa ›Hulpmiddel curriculumontwikkeling ›Hulpmiddel vaststellen taalvaardigheidsniveau
6
ERK - uitgangspunten ›Leerder centraal, niet docent Zelfreflectie, diagnotische toetsen (Dialang)Dialang ›Can do <> Cannot do
7
Can do
8
ERK - uitgangspunten ›Leerder centraal, niet docent Zelfreflectie, diagnotische toetsen (Dialang)Dialang Competentiegericht ›Can do <> Cannot do ›Afzonderlijke componenten ›Onafhankelijk van leerstof ›Leren van taal = individueel proces ›Cursusoverstijgend (Europees taalportfolio / NL)Europees taalportfolioNL
9
ERK - descriptoren ›Wat de leerder KAN ›Maar ook HOE GOED hij/zij dat kan
11
Formal discussions CEFR grid + grammatical control + vocabulary range + vocabulary control
12
ERK en onderzoek ›ERK is gebaseerd op onderzoek! Neuro- en psycholinguistiek: Expliciete kennis – impliciete kennis, voordelen van meertaligheid. Sociolinguistiek: taalpolitiek, wenselijkheid van doelen.
13
Problemen ›Wat te doen met leerders die een grote diversiteit aan niveaus hebben voor de verschillende componenten? Een leerder kan op A2 communiceren, maar kan dat met C1 fonologische beheersing Kwaliteit / kwantiteit ›De schaalpunten hebben niet dezelfde betekenis voor alle componenten. ›Volgorde van leren is niet noodzakelijkerwijs A1-C2.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.