De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

KeBB InTech, te ontwikkelen leermiddelen

Verwante presentaties


Presentatie over: "KeBB InTech, te ontwikkelen leermiddelen"— Transcript van de presentatie:

1 KeBB InTech, te ontwikkelen leermiddelen
De leermiddelen die ontwikkeld en geïmplementeerd worden zijn ICT toepassingen van industriële automatisering en bustechnologie gekoppeld met procesmodellen en beschikbare casus bedoeld voor de niveaus 3 en 4 van het MBO elektrotechnisch onderwijs

2 KeBB InTech, producten en systemen
Sensoren en actuatoren Human Machine Interfaces Productherkenningsapparatuur Nieuwe generatie veldbussen Netwerktechnologie / Ethernet Visualisering Frequentieregelaars EMC Aandrijftechniek Nieuwe generatie PLC’s

3 Educatieve doelstelling: daadkracht….
Technologische competentie Vaardigheden als: logisch en technisch denken en handelen Persoonlijke competentie Vaardigheden als: motivatie , creativiteit, flexibiliteit en werkwijze Sociale competentie Vaardigheden als: samenwerken, teamwork en communicatie Om onze economie draaiende te houden hebben we daadkrachtige werknemers nodig die voldoen aan de eisen van de industie. Daadkracht bestaat niet alleen uit technische kennis, ook persoonlijke en sociale competentie moet ontwikkeld worden. ... om aan de eisen van de industrie te voldoen.

4 Leersystemen moeten aansluiten op kennis en ervaring van de student
Leersystemen moeten aansluiten op kennis en ervaring van de student. (VMBO) Met alleen hardware kan een docent niets. Hij heeft boeiende lesstof nodig.

5 Festo Didactic – uw partner in technisch onderwijs
Praktische leersystemen voor de automatiseringstechniek. Een leersysteem bestaat uit: Een praktische opstelling Lesmateriaal Theoretische ondersteuning Software Multimedia Voor de mensen onder ons die Festo nog niet zo goed kennen. Festo Didactic levert Praktische leersystemen voor de automatiseringstechniek. Ons motto is: Learning by doing.

6 VMBO Een typisch mechatronisch leerproject
Het project hardingsoven De hardingsoven is ontworpen voor het continu harden van metalen onderdelen. De onderdelen worden door verwarmen gehard en aansluitend in een oliebad snel afgekoeld. Laten we eens kijken naar een typisch mechatronica project. De hardingsoven is ontworpen voor het continu harden van metalen onderdelen. De onderdelen worden door verwarmen gehard en aansluitend in een oliebad snel afgekoeld. Onderdelen van deze machine zijn: een transportband een verwarmingsoven een automatische deur en een oliebad om de kleppen af te koelen

7 Verloop van een succesvol leerproject
Planning Keuze van de componenten Installatie en montage Programma-ontwerp Programmering Inbedrijfstelling Voor een professioneel verloop van het project moet het opgedeelt worden in fasen. De zogenaamde projectfasen: Planning / werkvoorbereiding Keuze van de componenten / systeemontwikkeling Installatie en montage / systeemproductie Programma-ontwerp / softwareontwikkeling Programmering / softwareproductie Inbedrijfstelling / eindcontrole Het valt niet mee deze structuur bij de leerlingen aan te leren. Dit vraagt veel begeleiding. En vooral bij project gestuurd onderwijs, waarbij verschillende groepen leerlingen werken aan verschillende opstellingen, is het vaak moeilijk de leerling deze aandacht te geven.

8 Futurion MecLab 200 – de nieuwe Futurion® cursus voor de basis in mechatronica
Multimediaal – praktisch – interactief Futurion® het moderne leren: Interactief leerprogramma Koppeling van software en experimenteerbord Gebaseerd op de eindtermen voor mechatronica Instap naar sensoren, actuatoren en processoren Met LOGO! besturing op het experimenteerbord Presentatie MecLab 200 starten MecLab 200, de nieuwe Futurion cursus kan u hierbij helpen. De begeleiding wordt deels overgenomen door de PC. Een Futurion cursus bestaat uit een hardware paneel met daarop echte componenten en een CD met software. De student krijgt een taakstelling in de software en moet deze uitvoeren op het hardware paneel. De computer controlleert een stuurt de student waar nodig.

9 PGO vs klassikaal onderwijs
Met de juiste lesstof kan de student zelfstandig leren. Met simulatiesoftware kan de student zelfstandig praktijkervaring opdoen. Klassikaal onderwijs, waarbij alle leerlingen tegelijkertijd werken aan gelijke opstellingen is niet mogelijk. Bij PGO werken studenten aan verschillende opstellingen. Dit betekent dat de docent zijn aandacht moet verdelen.

10 Easyport I/O interface
Deze I/O interface vormt een koppeling tussen de ‘echte’ 24 volt omgeving naar de gesimuleerde omgeving in de PC Hierdoor is het mogelijk een gesimuleerde toepassing aan te sluiten op een ‘echte’ PLC Maar ook het omgekeerde is mogelijk; een gesimuleerde PLC aansluiten op een ‘echte’ toepassing Presentatie Easyport starten De methode om te leren is Learning by doing. Werken met ‘echte’ industriële componenten verdient de voorkeur. Soms is echter te simuleren. Bijvoorbeeld bij grote groepen, klassikale behandeling van een onderwerp of voor extra verdiepingsstof. Met de Easyport I/O interface is het mogelijk om DELEN van het proces te simuleren. De I/O interface vormt een koppeling tussen de 24 en de gesimuleerde omgeving in de PC.

11 Bouwsysteem transportband
Laten we eens wat beter kijken naar de transportband die we vandaag gaan gebruiken. Presentatie bouwsysteem transportband

12 Blended Learning E-Learning Modulair Transportbandsysteem
WBT Project planning Modulair Transportbandsysteem WBT Information acquisition Simulation FluidSIM Mech. Assistant WBT Actuators WBT Digital mini controllers WBT Sensors WBT Basic control functions

13 Deelproject Nr. 1: Aandrijving met een DC motor
Om de producten naar de hardingsoven te transporteren, hebben we een transportband met elektrische aandrijving beschikbaar. Montagehandleiding Project starten Begin: uur Duur: ca. 30 minuten Om de producten naar de hardingsoven te transporteren, hebben we een transportband met elektrische aandrijving beschikbaar.

14 Deelproject Nr. 2: Werkstukken herkennen
Producten moeten door geschikte sensoren aan het begin van de band en aan het eind van de band herkend worden. De sensorsignalen moeten de band in- en uitschakelen. Montagehandleiding Project starten Begin: uur Duur: ca. 45 minuten Producten moeten door geschikte sensoren aan het begin van de band en aan het eind van de band herkend worden. De sensorsignalen moeten de band in- en uitschakelen.

15 Deelproject Nr. 3: Producten herkennen en separeren
Om de bewerking van enkele producten in de hardingsoven mogelijk te maken, moeten deze op de transportband gesepareerd worden. Montagehandleiding Project starten Begin: uur Duur: ca. 45 minuten Omdat producten die tegen elkaar liggen vaak niet of nauwelijks te bewerken zijn moeten de producten gesepareerd worden.

16 Verdiepingsproject Nr. 4: Transportband aanpassen
De oorspronkelijk gekozen DC-motor is bij continu gebruik storingsgevoelig gebleken. Een sterkere AC-motor aangestuurd door een frequentie-regelaar moet als aandrijving ingezet worden. Montagehandleiding Project starten Begin: uur Duur: ca. 30 Minuten De oorspronkelijk gekozen DC-motor is bij continu gebruik storingsgevoelig gebleken. Een sterkere AC-motor aangestuurd door een frequentie-regelaar moet als aandrijving ingezet worden.

17 Verdiepingsproject Nr. 5: Materiaalstroom optimaliseren
De snelheid van de band moet aan de capaciteit van de hardingsoven aangepast worden. Project starten Begin: uur Duur: ca. 15 minuten De snelheid van de band moet aan de capaciteit van de hardingsoven aangepast worden.

18 Verdiepingsproject Nr. 5a: Productherkenning
De producten op de band moeten gecontrolleerd worden op vorm. Met de checkbox kunnen we producten herkennen

19 Verdiepingsproject Nr. 5b: Man Machine interface
Met behulp van de HMI kunnen we gegevens invoeren of uitlezen

20 UItbreidingsproject Nr
UItbreidingsproject Nr. 6: Koppeling van transportsystemen met een veldbus (ASi) Door een verlenging van de transportband en strengere eisen aan de beschikbaarheid van de transportband is de gekozen multipoolkabel te onderhouds-intensief gebleken. Als alternatief worden nu ASi componenten ingezet. Montage handleiding Project starten Begin: uur Duur: ca. 30 minuten

21 Project 6: Koppeling en netwerken van transportsystemen (ASi)
LOGO! vervangen door ASi deelnemers, ASi kabel aansluiten op voeding, deelnemers en PLC, testen van de werking.

22 Uitbreidingsproject Nr
Uitbreidingsproject Nr. 7: Synchronisatie van transportsystemen (PROFIBUS-DP) De karakteristieke parameters van het transportsysteem en de gemeten waarden van het product moeten in een SCADA systeem opgenomen worden. (Supervisory Control and Data Acquisition) De mogelijkheden van netwerken met Profibus moeten onderzocht worden. Montage handleiding Project starten Begin: uur Duur: ca. 15 minuten

23 Project 7: Synchronisatie van transportsystemen (PROFIBUS-DP)
Koppel de 2 productielijnen aan elkaar d.m.v. een Profibus

24 Demonstratie: Visualisering van transportsystemen
De productiegegevens moeten op een gebruikersvriendelijke manier zichtbaar gemaakt worden op een beeldscherm. Begin: uur Duur: ca. 15 minuten

25 Presentatie: de transportband in MPS®
Transportsystemen koppelen de sensoren aan elkaar en zorgen voor de buffering van producten Bij kortdurende storingen kan door de buffercapaciteit een directe stilstand van de complete machine vermeden worden Presentatie starten De transportband kan gebruikt worden al sop zichzelfstaand product. Maar kan ook gebruikt worden als onderdeel in een grotere MPS installatie.

26 KeBB InTech, producten en systemen
Sensoren en actuatoren Human Man Interfaces Productherkenningsapparatuur Nieuwe generatie veldbussen Netwerktechnologie / Ethernet Visualisering Frequentieregelaars EMC Aandrijftechniek Nieuwe generatie PLC’s

27 KeBB InTech, producten en systemen
Sensoren en actuatoren Human Man Interfaces Productherkenningsapparatuur Nieuwe generatie veldbussen Netwerktechnologie / Ethernet Visualisering Frequentieregelaars EMC Aandrijftechniek Nieuwe generatie PLC’s

28 KeBB InTech, producten en systemen
Sensoren en actuatoren Human Man Interfaces Productherkenningsapparatuur Nieuwe generatie veldbussen Netwerktechnologie / Ethernet Visualisering Frequentieregelaars EMC Aandrijftechniek Nieuwe generatie PLC’s

29 KeBB InTech, producten en systemen
Sensoren en actuatoren Human Man Interfaces Productherkenningsapparatuur Nieuwe generatie veldbussen Netwerktechnologie / Ethernet Visualisering Frequentieregelaars EMC Aandrijftechniek Nieuwe generatie PLC’s

30 KeBB InTech, producten en systemen
Sensoren en actuatoren Human Man Interfaces Productherkenningsapparatuur Nieuwe generatie veldbussen Netwerktechnologie / Ethernet Visualisering Frequentieregelaars EMC Aandrijftechniek Nieuwe generatie PLC’s

31 KeBB InTech, producten en systemen
Sensoren en actuatoren Human Man Interfaces Productherkenningsapparatuur Nieuwe generatie veldbussen Netwerktechnologie / Ethernet Visualisering Frequentieregelaars EMC Aandrijftechniek Nieuwe generatie PLC’s

32 KeBB InTech, producten en systemen
Sensoren en actuatoren Human Man Interfaces Productherkenningsapparatuur Nieuwe generatie veldbussen Netwerktechnologie / Ethernet Visualisering Frequentieregelaars EMC Aandrijftechniek Nieuwe generatie PLC’s

33 KeBB InTech, producten en systemen
Sensoren en actuatoren Human Man Interfaces Productherkenningsapparatuur Nieuwe generatie veldbussen Netwerktechnologie / Ethernet Visualisering Frequentieregelaars EMC Aandrijftechniek Nieuwe generatie PLC’s

34 KeBB InTech, producten en systemen
Sensoren en actuatoren Human Man Interfaces Productherkenningsapparatuur Nieuwe generatie veldbussen Netwerktechnologie / Ethernet Visualisering Frequentieregelaars EMC Aandrijftechniek Nieuwe generatie PLC’s

35 KeBB InTech, producten en systemen
Sensoren en actuatoren Human Man Interfaces Productherkenningsapparatuur Nieuwe generatie veldbussen Netwerktechnologie / Ethernet Visualisering Frequentieregelaars EMC Aandrijftechniek Nieuwe generatie PLC’s

36 KeBB InTech, producten en systemen
Sensoren en actuatoren Human Man Interfaces Productherkenningsapparatuur Nieuwe generatie veldbussen Netwerktechnologie / Ethernet Visualisering Frequentieregelaars EMC Aandrijftechniek Nieuwe generatie PLC’s

37 Nieuw te ontwikkelen projecten
Transportband aandrijven met AC motor enfrequentieregelaar Producten herkennen Informatie uitlezen en ingeven (HMI) Koppelen d.m.v. Een bussyteem (ASI) Een project wordt uitgewerkt in de 6 projectfasen: De projecten binnen deze cursus zijn: Automatische deur van een hardingsinstallatie Aanpassing van de hardingsinstallatie Sorteren van werkstukken Besturing van een rolluik

38 Koppelen d.m.v. Een bussyteem (ASI) Informatie uitlezen en ingeven (HMI) Producten herkennen Transportband aandrijven met AC motor enfrequentieregelaar


Download ppt "KeBB InTech, te ontwikkelen leermiddelen"

Verwante presentaties


Ads door Google