De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Aan gras moet je niet trekken ! Stichting Managers Ouderenzorg vrijdag 30 september.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Aan gras moet je niet trekken ! Stichting Managers Ouderenzorg vrijdag 30 september."— Transcript van de presentatie:

1 Aan gras moet je niet trekken ! Stichting Managers Ouderenzorg vrijdag 30 september

2 Waarom niet? Want dan gaat het stuk En het groeit al vanzelf Sterk gras kan tegen een stootje. Gras ruik je niet in de skybox.

3 Aanleiding Symposium Managers ervaren drempels van het oude naar het nieuwe: Onder andere het afleren blijkt moeilijk. Managers hebben zo nu en dan behoefte aan inspiratie.

4 Programma 1.Waarom vinden managers leren lastig? 2.Waarom vinden managers afleren lastig? 3.Waarom vinden we weerstand vreselijk? 4.De psychopathie van de manager geeft een verkeerde indruk, dat helpt niet! 5.Afleren? Wat helpt wel?

5 1. Wanneer is leren moeilijk? Management is een hele klus: met vallen en opstaan, bloed, zweet en tranen bereiken we moeizaam resultaten. Stress, zo nu en dan een blauwe plek maar gelukkig (?) ook controle (zekerheid) en succes.

6 Rapportage Productie Kwaliteit Controle Zekerheid!? Vertrouwen? 6 jaar management

7 Minder zin in leren Geen horizon. De lat is te hoog / De lat is te laag. Randvoorwaarden schragen niet. Slechte feedback: twijfel. Geen inspiratie: verveling. Zitvlees: houterigheid.

8 Leg ! Vandaag ! Een Ei !

9 2. Geen zin in afleren? Eindelijk is er wat bereikt! Vertrouwd is veilig. Met gewoonten sparen we energie. Van stress krijg je o.a. hoofdpijn. Afleren is loslaten (onzekerheid). Afleren confronteert ons met lastige vragen: Wat nu? Hoe verder?

10 Leg Vandaag Geen Ei ?

11 Hardleers....

12 3. Weerstand ! Vreselijk!

13 Happen naar de Baas? Aanmerking Afgrijzen Afgunst Afkeuring Afschuw Afweer Antipathie Aversie Bedenking Belemmering Beoordeling Bezwaar Commentaar Gebrek Grief Haat Hekel Hindernis Kanttekening Kritiek Moeilijkheid Muiterij Nadeel Nijd Obstakel Onbehagen Opmerking Oppositie Oproer Opstand Opstandigheid Probleem Probleemgeval Protest Rancune Rebellie Rel Revolte Struikelblok Tegenstand Tegenwerping Tegenzin Verdediging Verlies Veroordeling Verzet Vete Vraagstuk Walging Weerzin Wrok

14 Weerstand Tegen Tegen groei, want onzekerheid Tegen verandering, want onzekerheid Tegen fusie, want onzekerheid Tegen onduidelijk of zelfs onrechtvaardig beleid, want onzekerheid en oneerlijkheid.

15 Weerstand Tegen Bestuur en management ! Want zij willen die verandering, groei, fusie, beleid, iets, altijd.

16 Het ligt aan je houding, zo uit de hoogte: “Doe eens normaal man!” Het ligt ook aan je cascadecommunicatie met zoveel top-down containerzinnen. Kom eens langs! Maak een praatje. Vroeger stond je deur nog wel eens open!

17 Interactie, wisselwerking Volgens Blaauw & Sheridan (2001) en Hare (2007) herkennen we bij veel directeuren, leidinggevenden, managers en politici kenmerken van psychopathie! Niet criminele psychopaten?

18 4. Psychopathie 1.Arrogante, bedrieglijke stijl 2.Defect gevoelsleven 3.Impulsieve onverantwoordelijke stijl 4.Antisociaal, sociaal deviant gedrag -Psychopathy Checklist Revised (PCL-R) -Volgens o.a. Hare (2003) (2007)

19 Kenmerken zijn Gladde prater, oppervlakkige charme List, bedrog en manipulatie Gebrek aan schuld, berouw, empathie Behoefte aan spanning, prikkels en opwinding Primair uit op eigen voordeel

20 Management kwaliteiten? Gladde prater – leiderschap List en manipulatie – strategisch slim Gebrek aan schuldgevoel, empathie – doortastend, besluitvaardig, zakelijk Behoefte aan spanning, prikkels en opwinding – multitasken, ondernemer Primair uit op eigen voordeel - zakkenvullers !?

21 Heb ik dat?

22 Behandelthema’s 1.Onderken uw trucs en blokkades. 2.Wees eerlijk en kritisch over eigen gedrag en accepteer feedback 3.Vraag om ideeën en alternatieven 4.Oordeel niet, oefen geduld 5.Geen machtsdenken: verdien respect Volgens Ramsey, Parsons en McDonald (VS 2003)

23 En Samenwerking 6. Wederzijds belang -Stel vragen, toon belangstelling -Bepaal samen de waarden en normen - Oefen (wederzijds) respect: - schuld en berouw indien nodig - empathie, begrip, vertrouwen

24 Stijlen? Weerstand Breken: waar gehakt wordt, vallen spaanders Weerstand Koesteren: zo komen we de winter door.

25 terugtrekken volgen ontvangen helpen leiden concurreren aanvallen verzetten Roos van Leary

26 Leary: Actie = Interactie Leiden Helpen Ontvangen Volgen Concurreren Aanvallen Verzetten Terugtrekken

27 Weerstand als kracht Geschiedenis, wortels, continuïteit. Zekerheid, veiligheid, stabiliteit. Kritische toets: deugen de plannen? Evenwicht: stel je voor dat iedereen de weg van de minste weerstand kiest?

28 Afleren? Wat helpt? Onderken uw eigen rol bij weerstand Gebruik weerstand als een bron van inspiratie, wil het begrijpen. Luister, huiver, accepteer en leer Wees direct over uw plannen, vraag om repliek

29 Intussen moet er gewerkt worden Toon zelfvertrouwen Spreek eerlijke en duidelijke taal Wees open, buig als het moet Deel de spanning, ook het werkplezier Cultuurdrager = voorbeeldgedrag, ook als er bezuinigd moet worden

30 Aan gras moet je niet trekken Want dan gaat het stuk En het groeit al vanzelf Sterk gras kan tegen een stootje. Gras ruik je niet in de skybox.

31 iederedagopnieuw.nl een ei is gelegd


Download ppt "Aan gras moet je niet trekken ! Stichting Managers Ouderenzorg vrijdag 30 september."

Verwante presentaties


Ads door Google