Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdAgnes Hendriks Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Profielen: belangrijk voor toerisme, media en … cultuur Wim Vanseveren 13 december 2005
2
1. Wie ben ik en waar woon ik? 1 januari 1981 – 1987: cultuur 1988 – 2002: televisie 2003 - : toerisme “Volstrekt overbodige dingen” Profielen: belangrijk voor toerisme, media en … cultuur 1. Wie ben ik en waar woon ik?
3
2. Korte inhoud Blauwe stenen Goede wind Poëzie en vergif Kookpunten De ogen van een ander Dunne gilletjes van verrukking Profielen: belangrijk voor toerisme, media en … cultuur 2. Korte inhoud
4
3. Blauwe stenen “If I call stones blue its is because blue is the precise word, believe me”. (Gustave Flaubert) Profielen: belangrijk voor toerisme, media en … cultuur 3. Blauwe stenen
5
“De gladde stenen die je oppikt en bekijkt in het maanlicht zijn blauw gemaakt door de zee. De volgende morgen, als je ze uit je broekzak haalt, zijn ze nog altijd blauw”. (Raymond Carver) Profielen: belangrijk voor toerisme, media en … cultuur 3. Blauwe stenen
6
Geld komt in creatieve branches altijd op de tweede plaats Het eerste is altijd creativiteit (visie) Weggegooid geld = geld voor een slecht idee “Interessante mislukkingen”. Profielen: belangrijk voor toerisme, media en … cultuur 3. Blauwe stenen
7
4. Goede wind “Wie niet weet waarheen hij zal varen, moet rekenen op een goede wind”. (Willem van Oranje) Profielen: belangrijk voor toerisme, media en … cultuur 4. Goede wind
8
Publieksonderzoek Receptie-esthetica Jeugdclub met gehandicapten: vast tapijt Jeugdtheater met twee parameters: a) Kopjes b) WC Profielen: belangrijk voor toerisme, media en … cultuur 4. Goede wind
9
5. Poëzie en vergif “One man’s poem is another man’s poison”. (Oscar Wilde) Profielen: belangrijk voor toerisme, media en … cultuur 5. Poëzie en vergif
10
Vraag 7: “Voor welk doelpubliek is dit project volgens u bestemd?” “Bioscooppubliek” “Volwassenen” “Geen precies doelpubliek voor ogen” “Binnen- en buitenlandse filmfestivals” (2x: respectievelijk € 86 000 en € 90 000) “Echte popcorncinema” versus “de schizofrenie van X wordt nu duidelijk in de zichtbare ontdubbeling van zijn persoon”. Profielen: belangrijk voor toerisme, media en … cultuur 5. Poëzie en vergif
11
Philips Vroeger: “let’s make things better” Nu: ‘sense & simplicity” 30% Belgische gezinnen hebben Senseo a) Gebruiksgemak (1 knop – USA grotere kopjes) b) Trendy design c) Kwaliteitsvolle koffie “Technologie moet net zo vanzelfsprekend zijn als de doos waar ze in zit”. Bijv.: “the wall”. Profielen: belangrijk voor toerisme, media en … cultuur 5. Poëzie en vergif
12
6. Kookpunten “We boil at different degrees”. (William Shakespeare) Met andere woorden: “Een mens is meer dan één mens”. Profielen: belangrijk voor toerisme, media en … cultuur 6. Kookpunten
13
Toerisme A. Enkele kerncijfers: Profielen: belangrijk voor toerisme, media en … cultuur 6. Kookpunten
14
Laat de toerist je gids zijn Enkele kerncijfers Positie van België in de EU (internationale AK) x1000
15
Laat de toerist je gids zijn Enkele kerncijfers 20%
16
Laat de toerist je gids zijn Enkele kerncijfers Toeristische instroom: binnen- en buitenlandse overnachtingen (36,2 miljoen) 20%
17
Laat de toerist je gids zijn Enkele kerncijfers Bestedingen van de recreatieve verblijfstoerist in Vlaanderen en Brussel EURKustKunststedenVlaamse regio’s Logies18,2941,1319,04 Maaltijden, drank en voeding13,7843,419,54 Attracties en ontspanning1,095,060,92 Shopping4,0422,341,29 Verplaatsingen0,643,721,36 Andere uitgaven0,503,570,35 Totaal38,35119,2132,50
18
B. Waarom Censydiam-onderzoek? TVL: Veel kwantitatief materiaal (= post factum) Weinig kwalitatief materiaal (= kan laten anticiperen) Ontiegelijk laat (voor ex-televisiemaker). Profielen: belangrijk voor toerisme, media en … cultuur 6. Kookpunten
19
C. Wat? Profielen: belangrijk voor toerisme, media en … cultuur 6. Kookpunten
20
Profielen: belangrijk voor toerisme, media en … cultuur Controlerende, beperkende omgang Met de wereld Open Participatieve exploratie Op vakantie gaan = “Break” uit de routine Escape Sociale verbondenheid Met de omgeving Individueel territorium verruimen
21
Segment groottes Profielen: belangrijk voor toerisme, media en … cultuur Culturele verrijkers Veiligereizigers Funreizigers Onafhankelij ke explorateurs Rustigegenieters Zorgeloze genieters Familiereizigers
22
Vlaamse kust binnen motivationeel kader Profielen: belangrijk voor toerisme, media en … cultuur Open, participatieve exploratie Sociale verbondenheid met de omgeving Controlerende, beperkende Omgang met de wereld Individueel territorium verruimen
23
Onderscheidende kenmerken Vlaamse Kust Profielen: belangrijk voor toerisme, media en … cultuur Satisfacties al eens eerder op vakantie; vertrouwde omgeving; op voorhand weet wat me te wachten staat; vooral genieten van het samenzijn familie/vrieden goed georganiseerd; het gevoel dat ik thuis ben Persoon toegankelijk; vertrouwd; veilig. Productkenmerken Scoort goed op: makkelijk bereikbaar; kindvriendelijk; geschikt voor families met kinderen; druk bezocht; geschikt voor jongeren; geschikt voor ouderen; voor een korte vakantie. goede sportmogelijkheden; Segment fit Goede fit met: Rustige genieters; Veilige reizigers. Aspecten in blauw: hoge score maar niet onderscheidend Aspecten in oranje: hoge score + onderscheidend Aspecten in rood: onderscheidend, niet noodzakelijk hoge score
24
Profielen: belangrijk voor toerisme, media en … cultuur Vlaamse kust Nederlandse kust
25
Profielen: belangrijk voor toerisme, media en … cultuur STERKTES Kort: genieten samenzijn vrienden/familie tijd en rust genieten eenvoudige dingen geen zorgen alles op me af laten komen, alles kan niets moet echt verdiend quality time gezin voor iedereen in het gezin wat te bieden dingen doen met gezin anders geen tijd me helemaal laten gaan, geen remmingen zalig nietsdoen en laten verwennen Middenlang : alle bovenstaande aspecten goed georganiseerd, geen onaangename verrassingen me volledig kan uitleven Lang: alle bovenstaande aspecten ZWAKTES Kort: actief nieuwe dingen ontdekken iets bijleren over mijn bestemming/verblijf Middenlang : alle bovenstaande aspecten in contact met locale tradities en gewoonten; Lang: alle bovenstaande aspecten Vlaamse kust: Sterktes en Zwaktes: Satisfactie
26
Profielen: belangrijk voor toerisme, media en … cultuur STERKTES Kort: gezellig vriendelijk veilig toegankelijk spontaan fun zorgzaam Middenlang : bovenstaande aspecten behalve zorgzaam Lang: bovenstaande aspecten behalve zorgzaam ZWAKTES Kort: rustig Middenlang : bovenstaande aspecten verrassend Lang: bovenstaande aspecten verrassend Vlaamse kust: Sterktes en Zwaktes: Persoon
27
Profielen: belangrijk voor toerisme, media en … cultuur STERKTES Kort: vriendelijke mensen gastvrij voor een korte vakantie makkelijk bereikbaar goede wandelmogelijkheden goede reataurants + cafés geschikt voor jongeren Middenlang : bovenstaande aspecten gastronomisch interessant Lang: bovenstaande aspecten mogelijkheid tot winkelen gastronomisch interessant ZWAKTES Kort: mooie natuur; goede prijs-kwaliteit aangenaam weer rustgevend voordelig qua budget interessante bezienswaardigheden Middenlang : bovenstaande aspecten Lang: bovenstaande aspecten Vlaamse kust: Sterktes en Zwaktes: Product
28
Bevindingen van Beaufort 2003 in vergelijking met Censydiam-onderzoek Imago van de Vlaamse kust: Inwoners: aangename vakantiesfeer mooi zon, zee, strand druk, (te) veel toeristen Tweede verblijvers en verblijftoeristen aangename vakantiesfeer mooi ontspannen Dagtoerist aangename vakantiesfeer mooi ideaal met mooi weer druk, (te) veel toeristen Profielen: belangrijk voor toerisme, media en … cultuur
29
Bevindingen van Beaufort 2003 in vergelijking met Censydiam- onderzoek Activiteiten aan de Kust uitrusten zonnen lezen met de kinderen bezig zijn wandelen gastronomie uit eten gaan goede fit met familiereiziger en rustige genieter Minder belangrijk musea tentoonstellingen minder goede fit met culturele verrijkers Profielen: belangrijk voor toerisme, media en … cultuur
30
Bevindingen van Beaufort 2003 in vergelijking met Censydiam-onderzoek Associatie van de Kust met kunst en cultuur lokale bevolking en tweede verblijvers (67%) verblijf- en dagtoeristen (46%) Associatie van de Kust met kunst lokale bevolking en tweede verblijvers (50%) verblijf- en dagtoeristen (30%) Profielen: belangrijk voor toerisme, media en … cultuur
31
Bevindingen van Beaufort 2003 in vergelijking met Censydiamonderzoek Beaufort 2003 bracht hedendaagse kunst op een heel toegankelijke manier naar het kustpubliek aspect cultuur is nauwelijks terug te vinden in het imago van de Kust indien men een imagoverbreding wenst, veel consistente inspanningen nodig gedurende lange periode het evenement Beaufort 2003 behoort niet tot de meest populaire, culturele interessesferen van het aanwezige publiek de toerist die speciaal voor Beaufort 2003 naar de Kust is gekomen, stelt hogere eisen aan de kwaliteit van het logies en de infrastructuur Profielen: belangrijk voor toerisme, media en … cultuur
32
D. Conclusies Zelfde assen Zelfde systeem: mapping Zelfde basisconclusie: “Ontsnappen aan het alledaagse. Een periode inlassen van zorgeloze ontspanning, die een mens toelaat te herbronnen, uit te rusten en nieuwe energie op te doen” “Massage voor je netvlies”: relaxeren – “herstellen” – escape Verschil: vakantie duurt langer dan televisieprogramma en is minder frequent. Profielen: belangrijk voor toerisme, media en … cultuur 6. Kookpunten
33
E. Waarde a) Ruis b) Conservatief - Kunst vaak niét conservatief, maar … - Eugène Ionesco - Vaneigens c) Groot verschil tussen wat mens zegt dat hij doet en wat mens doet Bijv.: Koningin Elisabethwedstrijd versus De Kampioenen Profielen: belangrijk voor toerisme, media en … cultuur 6. Kookpunten
34
7. De ogen van een ander “Een tijdschrift maken, is kijken door de ogen van een ander”. (Christina von Wackerbarth) Profielen: belangrijk voor toerisme, media en … cultuur 7. De ogen van een ander
35
Een actuele case: hoe bouw je je website op? Karine Nyhuis: image branding & online approach: Op welke site ben ik en waar op die site ben ik? Wat kan ik hier doen en welke info kan ik hier vinden? Waarheen kan ik van hier uit naar toe? Profielen: belangrijk voor toerisme, media en … cultuur 7. De ogen van een ander
36
Toerisme Vlaanderen-marketingsite: Profielen: belangrijk voor toerisme, media en … cultuur
37
Fase 1: behoefteanalyse
38
Vergelijking homepagina’s Vergelijking homepages van verschillende toeristische sites: 1. Toerisme Vlaanderen.be 2. Visitdenmark.com 3. Visitsouthwest.co.uk 4. Visitnormway.com Profielen: belangrijk voor toerisme, media en … cultuur
39
+ Overzichtelijk, niet overladen. + Mogelijkheid om te zoeken op regio en thema. - Vreemde indeling regio’s (waarom kust apart?). - Themabalk in het rood valt niet genoeg op. - Groene blokjes bovenaan bevatten onduidelijke termen: wat is het verschil tussen ‘Zeker doen’ en ‘Zeker bezoeken’?
40
+ Overzichtelijke blokjes. + Alle keuzes zijn meteen duidelijk en heel concreet. - Te veel keuzes in de blokjes. - Geen goede foto’s.
41
+ Alle keuzes vallen meteen op. + Heel duidelijke, concrete keuzes. + Visueel heel aantrekkelijk: goede, toepasselijke foto’s. - Leesbaarheid namen van thema’s kan beter. - Op regio kiezen (kaartje) ontbreekt.
42
+ Héél mooie foto’s. + Kaartje om regio te kiezen. - Te lange pagina: geen overzicht. - Te veel reclame (onder de vouwlijn).
43
Homepages: conclusies Don’ts: Lange pagina. Drukke pagina. Vage keuzes. Te veel (sub)navigatie-items. Te veel tekst. Do’s: Duidelijke, overzichtelijke en korte pagina. Concrete keuzes. Kiezen op thema én op regio (kaartje). Mooie, aantrekkelijke foto’s die aan vakantie doen denken. Profielen: belangrijk voor toerisme, media en … cultuur
44
2. Hoe zoeken mensen informatie? Uit de gebruikerstest blijkt duidelijk dat er twee grote ingangswegen zijn voor een ‘toerist’: 1. Thematisch: Meest populaire eerste ingangsweg, ook op sites waar er naast de thematische ook een geografische ingang was. 2. Geografisch: Altijd eerste keuze wanneer men info zoekt over een bepaalde stad/streek. Vooral populair bij mannen, zeker in combinatie met een – aanklikbaar - kaartje. Op tweede niveau ook nodig bij themazoekers. (“Ik wil fietsen. Aan de kust.”) Profielen: belangrijk voor toerisme, media en … cultuur
45
1. Thematische ingang: Huidige site: Thema’s komen niet genoeg uit de verf: rode balk valt onvoldoende op. Themalijst is ontoereikend. Terminologie is soms onduidelijk. Binnen de website wordt de rode balk soms gezien als een vervolgkeuze op eerdere geografische selectie Evenementen is geen thema.Klinkt ‘ernstig’.Te algemeen.Onduidelijke term.Spreekt kinderen meer aan dan ouders.
46
Profielen: belangrijk voor toerisme, media en … cultuur Thematische ingang Voorstel obv. thematische indeling nieuwe Vlaanderen Vakantielandbrochure: Actief Fietsen Wandelen Sportief Culinair Gastronomie Verfijnd Koken met streekproducten Streekgerechten Natuur Tuinen Water Wellness Kuren Ontspannen Schoonheid Cultuur & erfgoed Cultuur Erfgoed Ontdekken Gezinsvriendelijk Shoppen Romantiek Conclusie: themalijst met subthema’s is beter maar nog steeds niet volledig. Ook qua terminologie zijn er nog onduidelijkheden Wat is het verschil is tussen ‘Gastronomisch’ en ‘Verfijnd’? En tussen ‘Koken met streekproducten’ en ‘Streekgerechten’? Waarom staat hier ook niet ‘Bossen’? Wat is het verschil tussen al die dingen? Wat is het verschil tussen ‘Cultuur’ en ‘Erfgoed’? Wat betekent ‘ontdekken’? Gaan alleenstaande ouders zich hierdoor gediscrimineerd of minder aangesproken voelen?
47
Profielen: belangrijk voor toerisme, media en … cultuur Thematische ingang Alternatief voorstel:10 hoofdthema’s, waarvan sommige met subthema’s Actief Fietsen Wandelen Sportief Culinair Verfijnde keuken Typisch Vlaams Cultuur (incl. erfgoed) Kindvriendelijk Luxueus Natuur Watertoerisme Tuinen & parken Bossen Romantisch Shoppen Wellness
48
Heel veel contactinfo terwijl je nog niets weet van het huis. Weinig aantrekkelijke foto. Hoe ziet de badkamer eruit? De slaapkamer? Wat is dit? Meer info is nodig. Huidige site: Te weinig foto’s. Geen ideale paginalay- out. Geen logische volgorde van informatie (vb: reservatiegegevens bovenaan). Gebruik van afkortingen die niet iedereen iets zeggen: HS, LS, KO,...
49
Waarom al die afkortingen? Niet duidelijk voor iedereen. Er is plaats genoeg om zaken voluit te schrijven. Dit moet hier niet staan. Dit moet veel hoger staan op de pagina: is interessant voor mensen. Slordige lay-out. Aanbevelingen: Tijdens de test bleek duidelijk dat mensen de detailpagina’s van EuroRelais het beste vonden. Conclusie: hun voorbeeld volgen en een aantal zaken nog optimaliseren.
50
Huiscode is iets intern: zegt mensen niet veel. Geen goede plaats hier meteen vanboven. Score van vorige bezoekers: goed dat dat er is maar samen zetten met commentaren van bezoekers. Foto’s vonden mensen heel leuk. Eventueel nog de mogelijkheid laten om erop te klikken en ze dan te vergroten. Mouse-over systeem was iedereen meteen duidelijk. Nog meer structureren: in kolommetjes ipv doorlopende zin. Goede beschrijving. Vonden mensen heel interessant. Kaartje is heel belangrijk!
51
Profielen: belangrijk voor toerisme, media en … cultuur Terminologie: navigatie maar één echt probleem: de “accommodatie”. Volgende alternatieven bleken allemaal niet duidelijk: logies, logeren, accommodatie, overnachting zoeken... Voorstel: “Hotels, campings...” Hotels en campings zijn 2 heel concrete en heel uiteenlopende voorbeelden van accommodatietypes en de drie puntjes duiden erop dat het meer is dan alleen hotels en campings.
52
8. Dunne gilletjes van verrukking (Herman De Coninck over realisme:) “Laat het gelijkend zijn, o ja. Maar laat in godsnaam nog af en toe een vrouw dunne gilletjes van verrukking slaken”. Ik heb nooit een televisieprogramma gemaakt. Profielen: belangrijk voor toerisme, media en … cultuur 8. Dunne gilletjes van verrukking
53
“Genius does what it must, and Talent does what it can” (Owen Meredith) “Unless one is a genius, it is best to aim at being intelligible” (Anthony Hope) “A man of genbius makes no mistakes. His errors are volitional and are the portals of discovery” (James Joyce). Profielen: belangrijk voor toerisme, media en … cultuur 8. Dunne gilletjes van verrukking
54
Vertrek niet van de concurrentie, vertrek van: a) De “cultuurconsument” (die je beoogt) b) Je eigen sterkte/waarden. Profielen: belangrijk voor toerisme, media en … cultuur 8. Dunne gilletjes van verrukking
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.