De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 200918 juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: www.gfk.nl bij “GfK Publicaties”

Verwante presentaties


Presentatie over: "GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 200918 juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: www.gfk.nl bij “GfK Publicaties”"— Transcript van de presentatie:

1 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 200918 juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: www.gfk.nl bij “GfK Publicaties” onder “Supermarktkengetallen” of gfk4me (Library/ GfK Publications) ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt zich de omzet per kassabon?’

2 2 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 200918 juli 2014 Matige omzetgroei in februari (+1.1%). Nieuwe Paaspiek verwacht. Voetbalplaatjesactie AH overtreft succes vorig jaar. Speciaalzaken verliezen klandizie en klantenprofiel vergrijsd.  De supermarktomzet is in februari 2010 met 1.1% gestegen van € 2,27 miljard (2009) naar € 2,29 miljard (2010).  In tegenstelling tot de voorgaande maanden is er geen sprake van een stijging van het aantal supermarktbezoeken/ kassabonnen, maar komt de omzetgroei geheel op conto van de gestegen omzet per kassabon ( van € 21.76 naar € 22.06).  De Paasomzet 2010 zal naar verwachting voor een nieuwe piek zorgen. Vooral de ontbijt/ lunch producten zorgen voor extra omzet (brood, salades, eieren).  De klandizie van de speciaalzaken (slager, groentewinkel, kaasspeciaalzaak en bloemenwinkel) staat in 2009 onder druk. Een groot gedeelte van de omzet van de speciaalzaak komt op rekening van de ouderen.  De voetbalplaatjesactie 2010 van Albert Heijn overtreft het succes van de voetbalplaatjesactie van 2009.

3 3 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 200918 juli 2014 Paasomzet supermarkten (€): week 13 2002:569 miljoen week 16 2003:574 miljoen week 15 2004:599 miljoen week 12 2005:587 miljoen week 15 2006:621 miljoen week 14 2007:634 miljoen week 12 2008:710 miljoen week 15 2009: 708 miljoen week 13 2010:720 miljoen (prognose) De Paasomzet zal dit jaar naar verwachting € 720 miljoen bedragen (+ 2%) en zorgt voor nieuwe Paaspiek.

4 4 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 200918 juli 2014 2.82 1.43 1.83 382 243 283 PAASPROGNOSE 2010 1.41241 Gevuld brood (o.a. krenten, vruchten, gember, suiker)* Voorgebakken brood Onderleggers (o.a. snackbodems, toastjes) Aantal x dat meer wordt uitgegeven Aantal x dat meer wordt uitgegeven Index IJsdesserts (ijstaarten en schepijs) 1 1 2 2 3 3 4 4 Categorieën 1.07207 Salades maaltijd (o.a. huzarensalade, slaatjes) 5 5 0.99 0.75 0.76 199 175 176 0.74174 Chocolade excl. candybars Eieren Diepvries bakkerijprod. (gebak, bladerdeeg, hartig brood) Bloemen en planten 6 6 7 7 8 8 9 9 0.73173 Gebak en cake 10 0.66 0.70 166 170 0.63163 Salades snacks (o.a. kip-kerrie, komkommer, waldorf) Schaal- en schelpdieren Buitenlandse kaas 11 12 13 0.63163 Geel-en witvetten anders (o.a. frituurvet, kruidenboter) 14 0.63163 Groentesalades 15 Top 15 categorieën tijdens de Paasweek (gebaseerd op week 15 2009 t.o.v. gemiddelde week in 2009) Vooral ontbijt/ lunch (brood, salades, eieren) worden naar verhouding veel gekocht met Pasen. * Lees: De verwachting is dat binnen totaal Nederland in de Paasweek van 2010 aan gevuld brood circa 2.82x méér wordt uitgegeven dan in een gemiddelde week in 2010 (gemiddelde week = 100%, Paasweek = 382%).

5 5 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 200918 juli 2014 Tuincentra hebben het afgelopen jaar meer klanten getrokken. De slager, groentewinkel, kaasspeciaalzaak en bloemenwinkel verliezen echter klandizie.

6 6 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 200918 juli 2014 Tweeverdieners - 2 persoons huishouden - geen kinderen - Beiden werken fulltime (  25 uur per week) Jonge Alleenstaande - 1 persoons huishouden - geen kinderen - Jonger dan 40 jaar HH met kinderen, beperkt inkomen -  2 personen in huishouden - Huishouden met kinderen (incl. 18+) - Netto inkomen < € 2300,- Welgestelde HH met kinderen -  2 personen in huishouden - Huishouden met kinderen (incl. 18+) - Netto inkomen > € 2300,- Alleenstaande (40-65 jaar) - 1 persoonshuishouden - Geen kinderen - 40 – 65 jaar Kostwinner (2p) - 2 persoons huishouden - Geen kinderen - Max. 1 persoon werkt fulltime Gepensioneerden, beperkt inkomen - 1 of 2 personen in huishouden - Hoofdkostwinner gepensioneerd /VUT - Netto inkomen < € 1700,- Welgestelde gepensioneerden - 1 of 2 personen in huishouden - Hoofdkostwinner gepensioneerd /VUT - Netto inkomen > € 1700,- >> GfK-Life-Cycle <<

7 7 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 200918 juli 2014 In vergelijking met de supermarkten behalen de speciaalzaken weinig omzet bij de jongeren en de huishoudens met kinderen. Jonge alleenstaande 7.0 Bakker Op de markt 6.822.521.8 10.97.5 11.312.3 100 NL Supermarkten Warenhuizen Groentewinkel Bloemenwinkel Viswinkel Groothandel Slager Slijterijen Tuincentra Boer/ kweker/ teler Kaasspeciaalzaak 100 Reformzaken Tweeverdieners HHMK, beperkt HHMK, welgesteld Kostwinner (2p) Oudere alleenstaande Gepensioneerd, beperkt Gepensioneerd, welgesteld 2.5 5.3 1.3 3.4 6.8 2.4 4.0 1.6 0.8 0.9 4.1 19.9 5.0 2.0 4.8 5.4 4.5 6.4 5.2 5.8 5.3 3.8 11.4 6.2 2.9 o.b.v. bestedingen (%), jaar 2009 19.3 15.6 15.3 17.2 12.3 9.8 8.3 12.7 8.9 13.6 13.3 13.2 15.0 19.9 15.8 14.0 19.2 16.4 13.6 10.5 12.9 14.8 20.0 24.6 20.9 15.0 12.4 13.8 12.9 13.7 10.9 14.8 14.2 17.6 12.7 16.8 16.3 12.5 9.2 6.1 6.3 11.9 4.6 6.1 8.3 12.4 10.5 10.2 4.6 6.8 6.4 15.8 15.0 19.0 19.3 17.0 19.2 14.4 18.8 16.6 16.2 16.9 9.4 11.0 9.5 19.8 25.1 16.4 21.6 27.2 25.9 28.3 19.9 30.3 23.6 17.3 25.7 12.6

8 8 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 200918 juli 2014 Voetbalplaatjesactie 2010 overtreft succes van 2009. Doelgroep huishoudens met kinderen: De huishoudens met kinderen vormen een belangrijke doelgroep in Nederland. Deze 2,43 miljoen huishoudens zijn goed voor 44.3% van de totale supermarktomzet in 2009, oftewel € 14,03 miljard. De positie van Albert Heijn is sinds de herpositionering (eind 2003) fors verbeterd in deze doelgroep, alhoewel de positie van Albert Heijn in de huishoudens zonder kinderen sterker is. De klantenkring van Albert Heijn heeft, zowel bij huishoudens met als zonder kinderen, in de 2 e helft van 2008 een extra impuls gehad door de overname van 58 C1000 winkels. 1 e voetbalplaatjesactie week 4-9 2009: Tijdens de 1 e voetbalplaatjesactie kwamen er wekelijks ruim 1 miljoen verschillende huishoudens met kinderen bij AH in de winkel (week 4-7). In vergelijking met de vergelijkbare weken in 2008 was dit een stijging van 100.000 huishoudens met kinderen. Dit is inclusief het effect van de overname van de C1000 winkels (ca. 50.000 huishoudens met kinderen). De 2 e, 3 e en 4 e week van de 1 e voetbalplaatjesactie trok de meeste extra klanten. Wellicht mede omdat de aandacht dan verschuift van sparen naar ruilen bij de deelnemers van de actie. 2e voetbalplaatjesactie week 4-9 2010: In de eerste 2 weken van de voetbalplaatjesactie 2010 (week 4 en 5) trok Albert Heijn 72.000 extra huishoudens met kinderen naar de winkel dan tijdens de eerste 2 weken van de voetbalplaatjesactie vorig jaar. In de 3 e en 4 e week van de spaaractie valt het aantal klanten lager uit, maar dit trekt in de 5 e actieweek weer aan (week 8). In vergelijking met de voorgaande voetbalplaatjesactie heeft AH 47.000 extra huishoudens met kinderen naar zijn winkels getrokken (week 4-7).

9 9 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 200918 juli 2014 = 1.020.000 hh Voetbalplaatjesmonitor Albert Heijn Doelgroep: huishoudens met kinderen +59.000 huishoudens Belang huishoudens met kinderen binnen totaal supermarkten jaar 2009: Klanten/ huishoudens33.3%=2.43 miljoen huishoudens Bestedingen/ omzet44.3%=€ 14.03 miljard per jaar (o.b.v. 53 weken) Bezoekt Albert Heijn wekelijks binnen de doelgroep huishoudens met kinderen (gemiddelde weken 4 t/m 7): 200232.8%=792.000 huishoudens 200430.2%=724.000 huishoudens 200633.1%=798.000 huishoudens 200837.3%=903.000 huishoudens 200941.5%=1.003.000 huishoudens (1 e voetbalplaatjesactie!) 201043.1%=1.050.000 huishoudens (2 e voetbalplaatjesactie!) Bezoekt Albert Heijn wekelijks (binnen doelgroep huishoudens met kinderen): = 961.000 hh = 1.002.000 hh = 1.031.000 hh = 1.019.000 hh = 971.000 hh= 951.000 hh = 1.086.000 hh +84.000 huishoudens 2010 2009 * * = voorlopige cijfers = 1.059.000 hh +28.000 huishoudens Verschil in huishoudens met kinderen met dezelfde week in 2009 (1 e voetbalplaatjesactie): = 1.035.000 hh +16.000 huishoudens = 1.054.000 hh +83.000 huishoudens (782 AH winkels) (778 AH winkels)

10 10 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 200918 juli 2014 GfK Kengetallen Supermarktomzet weekbasis 2009 - 2010 Opmerking: de schuingedrukte (blauwe) getallen betreffen voorlopige cijfers. In de supermarktomzet is naast de huishoudelijke GfK omzet uit Consumerscan het belang van de niet huishoudelijke omzet ingeschat (zoals aankopen door bedrijven in supermarkten, persoonlijke aankopen).

11 11 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 200918 juli 2014 Historie Supermarktomzetten (€) Historie bedrag per kassabon (€) +0.1%+0.2%+3.9%+4.0%+6.2% -2.4%+0.2%+4.3%+2.7%+4.4% Ontwikkeling in de tijd Jaarbasis +3.4% +0.2% * 2009 o.b.v. 53 weken * 31.7 * +5.4% * € 21.91 * +0.3%

12 12 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 200918 juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Maandbasis

13 13 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 200918 juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Omzet per week (totaal assortiment) Groei ten opzichte van dezelfde week in 2009

14 14 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 200918 juli 2014 GfK Supermarkt kengetallen Aantal kassabonnen per week Groei ten opzichte van dezelfde week in 2009

15 15 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 200918 juli 2014 GfK Supermarkt kengetallen: Omzet per kassabon per week Groei ten opzichte van dezelfde week in 2009


Download ppt "GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 200918 juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: www.gfk.nl bij “GfK Publicaties”"

Verwante presentaties


Ads door Google