Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdJoachim Bauwens Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Hans E. Roosendaal1 Wetenschappelijke Communicatie? auteurs auteurs º meer publiceren lezers lezers º minder lezen
2
Veranderingen in de Waardeketen van Wetenschappelijke Informatie? Hans E. Roosendaal
3
3 Nieuwe waardeketen? ICT in wetenschappelijke communicatie ICT in wetenschappelijke communicatie ºdrijvende kracht voor verandering ºonderzoek en onderwijs posities partners in waardeketen posities partners in waardeketen ºstrategische thema’s, niet financiële voorwaarden ºonderhandelingen discussies over waardeketen functies in wetenschappelijke communicatie? functies in wetenschappelijke communicatie?
4
Hans E. Roosendaal4 Ontwikkelingen in Onderzoek? markt markt ºintellectueel eigendom a priori plannen van onderzoeksprogramma a priori plannen van onderzoeksprogramma ºmaatschappelijke implementatie van onderzoeksresultaten strategisch onderzoek
5
Hans E. Roosendaal5 Ontwikkelingen in Onderwijs? ICT: waar, wanneer, hoe dan ook ICT: waar, wanneer, hoe dan ook ºafstandsonderwijs ºcontinuing professional development: “CPD” onderwijs onderwijs º connectiviteit, content, cultuur integratie van onderzoek en onderwijs
6
Hans E. Roosendaal6 Eerste Tijdschriften 5 Januari 1665 5 Januari 1665 Le Journal des Sçavans Le Journal des Sçavans ºAcadémie Française 6 Maart 1665 6 Maart 1665 Philosophical Transactions Philosophical Transactions ºRoyal Society ºredacteur: Henry Oldenburg ºverschijning: iedere eerste maandag van de maand ºonder de statuten van de Royal Society
7
Hans E. Roosendaal7 Functies registratie archivering certificatie “awareness” extern intern auteur, direct lezer, indirect
8
Hans E. Roosendaal8 Registratie have declared it again, yt it should be punctually observed: in regard of wch Monsr. De Zulichem (Huygens) hath been written to, to communicate freely to ye Society, what new discoveries he maketh, or wt new Expts he tryeth, the Society being very carefull of registring as well the person and time of any new matter, imparted to ym, as the matter itselfe; whereby the honor of ye invention will be inviolably preserved to all posterity…... have declared it again, yt it should be punctually observed: in regard of wch Monsr. De Zulichem (Huygens) hath been written to, to communicate freely to ye Society, what new discoveries he maketh, or wt new Expts he tryeth, the Society being very carefull of registring as well the person and time of any new matter, imparted to ym, as the matter itselfe; whereby the honor of ye invention will be inviolably preserved to all posterity…...
9
Hans E. Roosendaal9 Archief I mightly justly be thought too little sensible of my own Interest, if I should altogether decline so civil an Invitation, and neglect the opportunity of having some of my Memoirs preserv’d, by being incorporated into a Collection, that is like to be as lasting as usefull.I mightly justly be thought too little sensible of my own Interest, if I should altogether decline so civil an Invitation, and neglect the opportunity of having some of my Memoirs preserv’d, by being incorporated into a Collection, that is like to be as lasting as usefull.
10
Hans E. Roosendaal10 Certificatie Gross: Gross: º “Peer review negotiates the level of claims permissible in a scientific paper. The higher the level, the higher the paper’s status; the higher the status, the more difficult the negotiation” Popper: Popper: º to tentatively accept a statement means that it is regarded to be worthy of being subjected to further criticism, to severe empirical testing
11
Hans E. Roosendaal11 Stijlen type tijdschrift type tijdschrift ºregulier, letter, review rol tijdschrift rol tijdschrift ºdiscipline ºredactionele opvattingen functie tijdschrift functie tijdschrift ºrestrictief, permissief, exploratief, speculatief
12
Hans E. Roosendaal12 Systemen auteur auteur opbodveiling opbodveiling ºacceptatie vooraf º“eindige” opslag ºcarrière lezer lezer afslagveiling afslagveiling ºacceptatie achteraf º“oneindige” opslag ºoplossing certificatieprobleem? ºfinanciering
13
Hans E. Roosendaal13 Wetenschapssysteem auteur systeem auteur systeem º responsetijd lang º concurrentievoordeel auteurauteur refereereferee patenten etc.patenten etc. º auteursrisico gering º registratie + certificatie claim lezer systeem lezer systeem º responsetijd kort º concurrentievoordeel geen geprivilegieerde groepgeen geprivilegieerde groep º auteursrisico groot º certificatie achteraf claim invitatiesysteeminvitatiesysteem
14
Hans E. Roosendaal14 Waardeketen lezeruniv >agent >uitgever >reviewer >auteur >uitgever >
15
Hans E. Roosendaal15 Waardeketen? lezerreviewer >auteur >
16
Hans E. Roosendaal16 Idealiter? lezerauteur >
17
Hans E. Roosendaal17 Waardeketen lezeruniv >agent >uitgever >reviewer >auteur >uitgever >
18
Hans E. Roosendaal18 Waardeketen lezeruniv >uitgever >reviewer >auteur >uitgever >
19
Hans E. Roosendaal19 Waardeketen lezeruitgever >reviewer >auteur >uitgever >
20
Hans E. Roosendaal20 Waardeketen lezeruniv >reviewer >auteur >univ >
21
Hans E. Roosendaal21 Waardeketen lezeruniv >uitgever >reviewer >auteur >uitgever >univ >
22
Hans E. Roosendaal22 Universiteit auteurs en lezers auteurs en lezers ºonderzoekers, maar ook studenten en docenten geïntegreerde studie en informatie omgeving geïntegreerde studie en informatie omgeving ºdigitale leer- en werkomgeving ºdigitaal publiceren & archiveren waardeketen!
23
Hans E. Roosendaal23 Leren via het Web connectiviteit connectiviteit ºinteractie: student, docent, groep content content ºdigitaal materiaal cultuur cultuur ºdocenten en studenten “on line”
24
Hans E. Roosendaal24 DINKEL Instituut Development INstitute for Knowledge, Education and Learning DINKEL Instituut Development INstitute for Knowledge, Education and Learning integratie integratie ºuniversiteitsbibliotheek ºonderwijskundig ontwikkelcentrum ºuniversiteitsuitgeverij ºICT afdelingen ICT ICT ºonderwijsinnovatie ºdigitale collectie
25
Hans E. Roosendaal25 “Markt” voor een virtueel aanbod expansie doelgroep (vraag): expansie doelgroep (vraag): º“gewone” studenten: bachelor º“Wanderstudenten”: masters ºafstand-studenten: selectief º“CPD”: netwerk van professionals grotere verscheidenheid aan aanbod grotere verscheidenheid aan aanbod nieuwe strategische balans
26
Hans E. Roosendaal26 Marktontwikkeling preHOpost prepost continuing professional development 4-5 jaar jaar 30-40 jaar economie is drijvende kracht
27
Hans E. Roosendaal27 Consequentie verandering economie in onderwijs verandering economie in onderwijs verandering economie voor de universiteit verandering economie voor de universiteit ºproductiviteit
28
Hans E. Roosendaal28 Universiteit nu nu toekomst toekomst ºautarkisch ºimport & export ºspecialisatie ºopenbare middelen ºonafhankelijk ºpariteit ºstratificatie ºbreed leeraanbod
29
Hans E. Roosendaal29 Thema’s Wetenschappelijke Informatie publiceren en archiveren publiceren en archiveren ºtijdsvenster 5-10 jaar ºonderwijs en onderzoek netwerk van instellingen netwerk van instellingen ºinstellingsonafhankelijk ºinternationaal
30
Hans E. Roosendaal30 Strategie ontwikkel virtuele informatie collectie ontwikkel virtuele informatie collectie toegevoegde waarde toegevoegde waarde ºzichtbaarheid van auteur ºterugvindbaarheid voor lezer
31
Hans E. Roosendaal31 Toegevoegde waarde auteurs auteurs º meer publiceren lezers lezers º minder lezen
32
Hans E. Roosendaal32 Uitgever facilitator/aggregator netwerk facilitator/aggregator netwerk ºtoegankelijkheid en linking °certificatie materiaal °verschillende bronnen internationaal internationaal ºonafhankelijk van instituten
33
Hans E. Roosendaal33 Thema’s universiteit en uitgever universiteit en uitgever ºaanbieder en afnemer ºsymmetrie auteursrecht auteursrecht garantie garantie ºintegriteit ºauthenticiteit
34
Hans E. Roosendaal34 Structuur verdeeld archief verdeeld archief ºverdeeld eigendom
35
Hans E. Roosendaal35 Industrie Relaties ontwikkel business modellen ontwikkel business modellen ºsymmetrie ontwikkel distributie modellen ontwikkel distributie modellen ºcopyright lange termijn lange termijn º5 jaar
36
Hans E. Roosendaal36 Consequenties Universiteiten ontwikkel ontwikkel ºuitgeven ºarchiveren niveau financiering niveau financiering ºkostenallocatie modellen
37
Hans E. Roosendaal37 Conclusie nieuwe waardeketen is mogelijk? nieuwe waardeketen is mogelijk?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.