Download de presentatie
0
Autisme Spectrum stoornissen in Voortgezet Onderwijs
Rutger Jan van der Gaag
1
Fonds Psychische Gezondheid
Giro 4003 of de Sponsor Loterij © 2006 Karakter | pagina 1 1
2
Startkwalificaties bij Autisme Spectrum Stoornissen
Dank en Inleiding Autisme Spectrum stoornissen Onderwijs als opmaat voor maatschappelijke inclusie Aanpassen en/of Veranderen Autisme Spectrum Stoornissen: een andere intelligentie Waar gaan wij voor? Zo is er maar één Onzichtbare protheses voor een onzichtbare handicap Voorzichtige conclusies: 2
3
Wat verstaan wij onder Autisme Spectrum Stoornissen
Syndroom: dat wil zeggen Kenmerken van: Stoornissen in de Ontwikkeling van Wederkerige Sociale relaties Stoornissen in de Verbale en Non-Verbale Communicatie en het Verbeeldend vermogen Beperkte en Starre patronen van Interesse en Gedrag 3
4
Geen biologische markers etiologie grotendeels onbekend
Autisme: puzzel Geen biologische markers etiologie grotendeels onbekend 4
5
Startkwalificaties bij Autisme Spectrum Stoornissen
Een explosieve groei: (h)erkenning of epidemie verandering in de maatschappij Een gelaagde stoornis Een Ontwikkelingsstoornis: transactionele processen risico’s en herkansingen 5
6
genetische (pre)dispositie
baarmoederomgeving epigenetische veranderingen functionele paden - neurotransmitters omgeving neuro-cognitive profielen informationverwerkingsstijl/mogelijkheden gedragsmatig fenotype sociale context - omgeving 6 6 6
7
Autisme: boeiende stoornis
7
8
Japan: BMR vaccinatie gestopt begin jaren 90 (aseptic meningitis)
Geen verschil in het voorkomen van regressie in kinderen met en kinderen zonder BMR vaccinatie MMR-Vaccine and Regression in Autism Spectrum Disorders: Negative Results Presented from Japan T. Uchiyama, M. Kurosawa, Y. Inaba. J Autism Dev Disord (2007) 37:210–217 8
9
9
10
Autisme: ontwikkelingsstoornis
Anders dan een laesie in een uitontwikkeld brein! Uitwaaiereffect van neurale dysfunctie naar gedragsstoornissen 10
11
Zichtbare gedrag compenserende processen maskeren
secondaire defecten vertroebelen Activiteit afhankelijke ontwikkeling Brein Genen Omgeving 11
12
Autisme: ontwikkelingsstoornis
Psychosociale aspecten Omgevings-invloeden Biologische aspecten 12
13
Genetisch component autisme
prevalentie in broertjes/zusjes is toegenomen tweelingonderzoek: 13
14
Genetisch component autisme: kandidaatgenen
MeCP2: speelt een rol in het systeem dat regelt of genen wel of niet actief gemaakt worden. 14
15
Neurochemische afwijkingen Afwijkingen in hersenstructuren
Etiologie van autisme Genetische basis Neurochemische afwijkingen Afwijkingen in hersenstructuren 15
16
Genetisch component autisme Aanwijzingen genetisch defect in:
Celmigratie Balans tussen stimulatie en remming hersencellen Synaptogenese 16
17
Neurochemische afwijking: serotonine
Neurotransmitter Functies: controle over eetlust, slaap, geheugen, leren, temperatuur regulatie, stemming, gedrag, hart en bloedvaten, spierspanning, en klierregulatie. Betrokken bij depressie, angststoornissen, obsessief-compulsieve stoornis 17
18
Autisme en serotonine Dwangmatig gedrag
Verhoogd serotonine gehalte in bloed Associatie tussen variaties in serotonine transportergen en autistisch gedrag Abnormaal patroon van serotonine synthese in cortex Diermodellen Whitaker-Azmitia e.a. Boylan e.a. 18
19
Neurochemische afwijkingen: glutamaat en GABA
De belangrijkste stimulerende neurotransmitter is glutamaat, de belangrijkste remmende neurotransmitter is GABA (gamma-aminoboterzuur). 19
20
Ashoomoff et al 2002 The neurobiological basis
Vrij consistente bevindingen: Verminderde dichtheid Purkinje neuronen in cerebellum Structurele afwijkingen limbisch systeem Kleiner Corpus callosum 20
21
Gespecialiseerde sociale waarneming Connectiviteit
Nieuwe Inzichten Spiegel Neuronen Gespecialiseerde sociale waarneming Connectiviteit 21
22
De ontdekking: Spiegelneuronen → motorische activatie Rizzolatti, Fogassi, Gallese, 2006, Scientific American 22
23
Daalen et al. (submitted).
Grotere hoofden Hoofd omtrek Hoofd omtrek Lengte maanden Daalen et al. (submitted). Courchesne et al. (2003). 23
24
Fusiform face area Gebied in de temporaalkwab van de rechterhersenhelft specifiek betrokken is bij het waarnemen en herkennen van gezichten. 24
25
Fusiform face area 25
26
Verminderde connectiviteit
Cortical underconnectivity theory of autism (M.A. Just and others) 26
27
Neural Communication through Connectivity
Anatomical Physical connections between neuronal groups Connectivity Functional Effective interaction between neuronal groups 27
28
Neuronal Communication mediated by Synchronization
Oscillatory phase synchronization between neuronal groups leads to more efficient signal transmission. [Review: Varela et al. 2001] 28
29
Misbalance connectiviteit
29
30
30
31
Autisme Spectrum Stoornissen in het Voortgezet Onderwijs
Onderwijs als opmaat voor maatschappelijke inclusie 31
32
Autisme Spectrum Stoornissen
Een Andere Intelligentie IQ geen maat maar een PROFIEL WAARNEMING CENTRALE COHERENTIE THEORY OF MIND EXECUTIEVE FUNCTIES 32
33
Autisme Spectrum Stoornissen in het Voortgezet Onderwijs
Aanpassen en/of Veranderen VERANDERINGEN IN HET ONDERWIJS V(S)O versus basisonderwijs De Tweede fase Het IDEAAL VAN SAMENWERKENDE ZELFSTANDIGHEID 33
34
Autisme Spectrum Stoornissen in het Voortgezet Onderwijs
Zo is er maar één: DAADWERKELIJKE INCLUSIE VAN LASTPAK TOT VERRIJKING Onzichtbare protheses BIJ een onzichtbare handicap Aanpassingen in Tijd, Plaats, Persoon Het dilemma van uitval, pauze en vrije tijd De opdrachten Toetsen 34
35
Autisme Spectrum Stoornissen in het Voortgezet Onderwijs
Voorzichtige conclusies: Als wij gaan voor het paradigma dat leerlingen met Autisme Spectrum stoornissen op school zitten op weg naar een optimale maatschappelijke integratie dan heeft dat consequenties voor scholen maar ook voor de maatschappij Waken voor defaitisme… Gaan voor erkenning van de Individuele verschillen, onze programma’s meten RICHTLIJNEN zijn met aanpassingen en geen PROTCOLLEN 35
36
Dank voor Uw aandacht Sterkte & Succes… 36
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.