De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

GfK Supermarktkengetallen

Verwante presentaties


Presentatie over: "GfK Supermarktkengetallen"— Transcript van de presentatie:

1 GfK Supermarktkengetallen
‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Hoe ontwikkelt zich de omzet per kassabon?’ Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties” onder “Supermarktkengetallen” of gfk4me (Library/ GfK Publications)

2 Supermarktomzet blijft fors groeien in juli
Supermarktomzet blijft fors groeien in juli. Consument bezoekt vaker de supermarkt en meer verschillende winkels mede door het aanbiedingen shoppen (= cherry-picking), m.u.v. de laatste (warme) juli week. Slager, bakker, bloemen- en groentewinkels verliezen klanten. In de maand juli (weken 27-30) is de totale supermarktomzet met 6.8% gestegen van € 2,12 miljard (juli 2007) naar € 2,27 miljard (juli 2008). In de eerste 3 weken van juli 2008 was de in juni gesignaleerde trendbreuk (nl. dat de consument steeds meer kassabonnen afrekent) ook zichtbaar. Alleen in de laatste juli week koos de consument, mede door het warme weer, voor one-stop shopping met als gevolg minder kassabonnen maar een forse stijging van de kassabonwaarde. *7.3 *0.9 *6.3 * Verschoven Pasen

3 Supermarktomzet blijft fors groeien in juli
Supermarktomzet blijft fors groeien in juli. Consument bezoekt vaker de supermarkt en meer verschillende winkels mede door het aanbiedingen shoppen (= cherry-picking), m.u.v. de laatste (warme) juli week. Slager, bakker, bloemen- en groentewinkels verliezen klanten. De groei van het aantal kassabonnen wordt verklaard uit het feit dat de consument steeds meer verschillende supermarktformules bezoekt ( aandacht voor prijs/ aanbiedingen) In juli 2007 (weken 25-28) bezocht men 2,66 verschillende supermarktformules en in juli 2008 is dit met 3.5% gestegen naar 2.76 verschillende formules. Naast de groei van de klantenkring bij de supermarkten die het afgelopen jaar het winkelbestand hebben uitgebreid (Albert Heijn, Jumbo, Emté), valt vooral de groei van de klantenkring in juli 2008 bij een aantal winkelformules uit het prijssegment op (Aldi, Lidl, Dirk/Bas/Digros, Hoogvliet en SuperCoop). *

4 Ontwikkeling klantenkringen buiten supermarkten (2004, 2005, 2006, 2007, MAT Q2 2008)
De slager, bakker, bloemen- en groentewinkels hebben ook het afgelopen jaar klandizie verloren. De neergaande tendens van steeds minder huishoudens die voeding (supermarktassortiment) op de markt kopen lijkt in 2008 te zijn gestuit. De drogisten en warenhuizen weten de in 2007 ingezette groei van de klantenkring in het eerste half jaar in 2008 te continueren. Steeds minder huishoudens doen hun aankopen rechtstreeks bij boer/ kweker/ teler.

5 GfK Kengetallen Supermarktomzet weekbasis 2007 - 2008
In de supermarktomzet is naast de huishoudelijke GfK omzet uit Consumerscan het belang van de niet huishoudelijke omzet ingeschat (zoals aankopen door bedrijven in supermarkten, persoonlijke aankopen. Opmerking: de schuingedrukte (blauwe) getallen betreffen voorlopige cijfers.

6 Ontwikkeling in de tijd Jaarbasis
Historie supermarktomzetten (€) + 4.0% 2007 2006 + 3.9% 2005 + 0.2% 2004 + 0.1% 2003 Historie bedrag per kassabon (€) 2007 + 2.7% 2006 + 4.3% 2005 + 0.2% 2004 - 2.4% 2003

7 GfK Supermarktkengetallen Maandbasis

8 GfK Supermarktkengetallen Omzet per week (totaal assortiment)
Groei ten opzichte van dezelfde week in 2007

9 GfK Supermarkt kengetallen Aantal kassabonnen per week
Groei ten opzichte van dezelfde week in 2007

10 GfK Supermarkt kengetallen: Omzet per kassabon per week
Groei ten opzichte van dezelfde week in 2007


Download ppt "GfK Supermarktkengetallen"

Verwante presentaties


Ads door Google