Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdAnnemie Vedder Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Presentatie bij “A study of conventional flight controls versus fly-by-wire”
Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn David .
2
De projectopdracht Een bestaande vliegmaatschappij wil een dat AIC voor hen uitzoekt of het voor hen rendabel is om het conventionele flight control systeem van de B737 te modificeren tot een fly-by-wire systeem, zoals deze al in de A320 bestaat. Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn David .
3
Inhoud presentatie Theorie aerodynamica Flight controls Cessna
Flight controls B737 Flight controls A320 Functieonderzoek en eisenpakket Technische en financiële haalbaarheid Conclusie en aanbeveling Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn David .
4
Theorie aerodynamica Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn David .
5
Theorie aerodynamica Continuïteitswet ρ1∙ A1∙ V1 = ρ1∙ A2∙ V2
Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn David .
6
Theorie aerodynamica Wet van Bernoulli
Pstatisch + Pdynamisch = constant Pstatisch = P0 + ρ ∙ g ∙ h Pdynamisch = ½ ∙ ρ∙ V2 Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn David .
7
Theorie aerodynamica Reynolds getal Re =
Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn David .
8
Theorie aerodynamica Lift Drag L = CL . ½ . ρ . V2 . S
D = CD . ½ . ρ . V2 . S Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn David .
9
Theorie aerodynamica Geometrie vleugelprofiel Stroming
Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn David .
10
Theorie aerodynamica Krachten op een vliegtuig
Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn David .
11
Flight controls In een Cessna 172
Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn David .
12
Primary Flight Controls
Aileron Elevator Rudder Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn David .
13
Elevator Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn David .
14
Secondary Flight Controls
Flaps Trim tab Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn David .
15
Conventioneel besturingssysteem
Boeing 737 Conventioneel besturingssysteem Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn David .
16
Boeing 737 Primary flight controls Secondary flight controls
Flight spoilers Ground spoilers LE Flaps Rudder LE Slats TE Flaps Stabilizer Aileron Elevator Primary flight controls Secondary flight controls Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn David .
17
Aansturing flight controls
Mechanische kabels Hydraulische systemen Elektrische motoren Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn David .
18
Mechanische systemen Ailerons, elevator & rudder FCU PCU FC
Aileron transfer mechanism Elevator control column override mechanism Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn David .
19
Hydraulische systemen
Systeem A Systeem B Standby systeem PTU Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn David .
20
Elevator Dwars-as, stampen Twee elevators Horizontal stabilizer
Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn David .
21
Elevator schematisch Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn David .
22
Werking elevator Beweging Overbrenging EFCU PCU
Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn David .
23
Fly-by-wire uitvoering
Airbus A320 Fly-by-wire uitvoering Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn David .
24
Computersystemen ELAC SEC FAC SFCC FMGC FCDC
Welke computers van toepassing op de elevator? Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn David .
25
A320 Elevator oppervlak Lay-out Elevator (THS) Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn David .
26
Computersignalen Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn David .
Afbeelding van computer -> oppervlak plus feedback Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn David .
27
Mechanische back-up Alleen trim via trim wheel Kettingen en kabels
Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn David .
28
Flight envelopes Normal law Alternate law Direct law
Vaste grenzen Computer in controle Alternate law Override mogelijk Direct law Alleen waarschuwingen geen correcties of beschermingen Abnormal alternate law Abnormale positie Combinatie van laws Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn David .
29
Functieonderzoek Eisenpakket
Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn David .
30
B737 & A320 Besturing pedalen Signalen Verwerking
Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn David .
31
Besturing pedalen Side stick Besturing paneel
Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn David .
32
Signalen Analoog signaal Digitaal signaal
Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn David .
33
Verwerkingen PCU Hydraulische verwerkers ELAC SEC FAC
Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn David .
34
Eisen wetgeving Inwendige flight controls Uitwendig flight controls
Besturingsorganen Uitwendig flight controls Maximale kracht besturing pedalen Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn David .
35
Eisen opdrachtgever 1 Rendabel modificatie 2 Overzicht kosten
3 Variabele eisen: Kosten/winst Onderhoud en duurzaamheid Gebruiksgemak veiligheid Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn David .
36
Technische en financiële haalbaarheid
Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn David .
37
Haalbaarheid modificatie
Technische haalbaarheid Financiële haalbaarheid Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn David .
38
Technische haalbaarheid
Beweging Omzetting Transportatie Correctie Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn David .
39
Financiële haalbaarheid
Vaste kosten Modificatie Opleidingskosten personeel Certificatie Veiligheid Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn David .
40
Financiële haalbaarheid
Variabele kosten Onderhoudskosten Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn David .
41
Kosten Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn David .
42
Break even point Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn David .
43
Conclusie Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn David .
44
Conclusie Fly by wire systeem is beter dan Conventionele systeem.
Aspects Weight factor System Ideal Conventional System Fly By Wire system Weight 3 4 (4*3=12) 7 (7*3=21) (10*3=) 30 Sustainability/ maintenance 5 (5*3=15) User friendliness 2 6 (6*5=12) 8 (8*2=16) (10*2=) 20 Safety 1 (8*1=8) 9 (9*1=9) (10*1=) 10 Total 47 67 90 Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn David .
45
Conclusie Technisch haalbaar. Beweging Omzetting Transportatie
Correctie Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn David .
46
Conclusie Financieel niet haalbaar voor ALA.
Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn David .
47
Aanbeveling Voor een grote vliegmaatschappij is het wel rendabel. Voor ALA niet. Ferhat Wouter Benjamin Robbert Sorosh Martijn David .
48
Bedankt voor de aandacht Zijn er nog vragen?
EINDE Bedankt voor de aandacht Zijn er nog vragen?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.