De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

VORM- en BETEKENISGEVING

Verwante presentaties


Presentatie over: "VORM- en BETEKENISGEVING"— Transcript van de presentatie:

1 VORM- en BETEKENISGEVING
Opdracht

2 VORM- en Betekenisgeving
Individuele opdracht Onderwerp Opdracht Visueel Essay Beoordeling Vorm- en Betekenisgeving – individuele opdracht

3 onderwerp Plezier Patrick Jordan: FOUR PLEASURE MODEL
Vier niveau’s/categorieën: Fysiek Sociaal Mentaal Ideologisch Vorm- en Betekenisgeving - individuele opdracht

4 onderwerp categoriën Onderwerpen voor (re-)design:
Grasmaaier / grasveld onderhouden Magnetron / eten opwarmen Fiets / ongemotoriseerd vervoer over kleine afstanden Wekker / op tijd wakker laten worden Vorm- en Betekenisgeving - individuele opdracht

5 Vorm- en betekenisgeving
opdracht Kies één onderwerp/product en analyseer dat. Maak voor iedere categorie uit het model van Jordan een concept-ontwerp. Het belangrijkste is de ideevorming en conceptrichtingen, maar presenteer je ideeën goed in het visueel essay. [tijdsbesteding ongeveer 4 x uur] Probeer het onderwerp zo breed mogelijk te interpreteren en ga uit van het gebruik, de mens-product relatie en het resultaat, in plaats van het product. Inleveren in Blackboard vóór vrijdag 30 maart, 15uur. Vorm- en Betekenisgeving - individuele opdracht

6 Visueel essay opdracht
De resultaten van de ontwerp opdracht moeten ingeleverd worden in de vorm van een visueel essay. Dit is een soort presentatie met plaatjes en weinig tekst. [Let op: je bent er zelf niet bij om de plaatjes toe te lichten, het geheel moet voor zichzelf spreken!] Visueel Essay: Veel plaatjes, weinig tekst Plaatjes en tekst versterken elkaar Referenties naar bronnen worden aangegeven Vertelt een “verhaal” Maximaal 50 slides [PPT of PDF], maximaal 6 woorden per slide (ex. referenties) Vorm- en Betekenisgeving - individuele opdracht

7 Vorm- en betekenisgeving
beoordeling Op basis van Visueel essay. Punten voor opdrachten die behandeld worden én voor de manier waarop ze in beeld gebracht worden. - In hoeverre komen 4 pleasure niveaus terug in verhaal - In hoeverre is het onderscheid tussen utility en significance meegenomen? Kwaliteit van oplossingen: aansluiten bij uitgangspunt, diepgang, afwerking en complexiteit - Congruentie tussen beeld en tekst - kwaliteit van beelden, opmaak en referenties Vorm- en Betekenisgeving - individuele opdracht

8 referenties literatuur
Crilly, N., J. Moultrie, et al. (2004). "Seeing things: consumer response to the visual domain in product design." Design Studies 25(6): 547–577. Heskett, J. (2002). Toothpicks & Logos. Oxford, Oxford University Press. Jordan, P. W. (2000). Designing Pleasurable Products. London, Routledge. Six word stories: Arthur, L. & P. Martin. (2008) Visualising Academia: How to Make Academia Attractive (A Teaching Case Study highlighting the visual essay as a creative means of teaching academic practice). in: 10th Engineering and Product Design Education International Conference, Barcelona; Institution of Engineering Designers, Wiltshire UK. Vorm- en Betekenisgeving - individuele opdracht


Download ppt "VORM- en BETEKENISGEVING"

Verwante presentaties


Ads door Google