De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

College 4 Easterly part 2 p. 165-268. Rijken hebben markten, de armen bureaucraten Laatste 20 jaar: 2 miljard dollar geinvesteerd in wegen Tanzania Laatste.

Verwante presentaties


Presentatie over: "College 4 Easterly part 2 p. 165-268. Rijken hebben markten, de armen bureaucraten Laatste 20 jaar: 2 miljard dollar geinvesteerd in wegen Tanzania Laatste."— Transcript van de presentatie:

1 College 4 Easterly part 2 p. 165-268

2 Rijken hebben markten, de armen bureaucraten Laatste 20 jaar: 2 miljard dollar geinvesteerd in wegen Tanzania Laatste 20 jaar: 2 miljard dollar geinvesteerd in wegen Tanzania Geen onderhoud, dus geen effect Geen onderhoud, dus geen effect Groei-industrie in Tanzania is bureaucratie Groei-industrie in Tanzania is bureaucratie Tabzania schrijft 2400 rapporten per jaar voor donoren Tabzania schrijft 2400 rapporten per jaar voor donoren Ontvangt 1000 donor missies per jaar Ontvangt 1000 donor missies per jaar Geen feedback, de armen zijn wezen Geen feedback, de armen zijn wezen

3 Me principal you agent Baas is rich country politician Baas is rich country politician En dus niet de` armen in arme landen En dus niet de` armen in arme landen Kiezers in het rijke` westen houden van big plans Kiezers in het rijke` westen houden van big plans Armen zijn onzichtbaar: gevolg macht naar planners in plaats van searchers Armen zijn onzichtbaar: gevolg macht naar planners in plaats van searchers Heel veel donoren. Niemand is verantwoordelijk voor bepaalde uitkomst Heel veel donoren. Niemand is verantwoordelijk voor bepaalde uitkomst Collectieve verantwoodelijkheid voor MDG’s: lukt niet niemand verantwoordelijk Collectieve verantwoodelijkheid voor MDG’s: lukt niet niemand verantwoordelijk

4 Advies Maak donoren verantwoordelijk voor oplossing spercifieke problemen en specifieke landen in plaats iedereen voor alles verantwoordelijk te houden Maak donoren verantwoordelijk voor oplossing spercifieke problemen en specifieke landen in plaats iedereen voor alles verantwoordelijk te houden

5 Succes komt voor in typical poor country Levensverwachting van 48 naar 68 Levensverwachting van 48 naar 68 Kindersterfte neemt af Kindersterfte neemt af Bezoek lagere school neemt toe, bijna 100% Bezoek lagere school neemt toe, bijna 100% Bezoek middelbare school neemt toe, 70% Bezoek middelbare school neemt toe, 70% Waterkwaliteit, riolering, eletriciteit Waterkwaliteit, riolering, eletriciteit

6 Donoren evalueren helaas niet onafhankelijk maar: Gebieden waarin stapje voor stapje, zichtbaar en individuele verantwoordelijkheid sprake is is succesvoller dan algemene doelen, inspanning is onzichtbaar, geen individuele verantwoordelijkheid Gebieden waarin stapje voor stapje, zichtbaar en individuele verantwoordelijkheid sprake is is succesvoller dan algemene doelen, inspanning is onzichtbaar, geen individuele verantwoordelijkheid

7 Gaat om output niet om input Als output onzichtbaar is dan gaan donoren de input verdubbelen Als output onzichtbaar is dan gaan donoren de input verdubbelen McNamara World Bank 1973 McNamara World Bank 1973 1990 World Bank 1990 World Bank Wolfensohn, World Bank, 2001 Wolfensohn, World Bank, 2001 Sachs doubling aid 2006, doubling again 2015 Sachs doubling aid 2006, doubling again 2015 Gaat om resultaten niet om input (geld) Gaat om resultaten niet om input (geld)

8 Input gerichtheid: proliferatie summits and reports MDG doelen MDG doelen Output van de ene organisatie is input van de andere Output van de ene organisatie is input van de andere Collectieve verantwoordelijkheid Collectieve verantwoordelijkheid MDG: 18 indicatieve doelen voor 8 MDG MDG: 18 indicatieve doelen voor 8 MDG Elke donor doet elk doel een beetje: geen specialisatie Elke donor doet elk doel een beetje: geen specialisatie

9 Wereld Bank/IMF gunstige uitzondering Research based efforts Research based efforts Bottom-up staff observing professional norms Bottom-up staff observing professional norms World Economic Outlook (IMF) World Economic Outlook (IMF) World development Report (World Bank) World development Report (World Bank) Both stress the need for feedback from the poor Both stress the need for feedback from the poor

10 Onderhoud is wel belangrijk Donoren: wij bouwen wegen, lokale regeringen onderhouden Donoren: wij bouwen wegen, lokale regeringen onderhouden Werkt niet Werkt niet Donoren moeten wel studieboeken, wegenonderhoud, medicijnen en andere operating costs financieren Donoren moeten wel studieboeken, wegenonderhoud, medicijnen en andere operating costs financieren

11 Onder huidige regime is coordinatie donoren onmogelijk Te veel donoren, te veel agenda’s Te veel donoren, te veel agenda’s Rijke donoren geven gebonden hulp, goederen moeten gekocht worden in het gevende land, effectiviteit < Rijke donoren geven gebonden hulp, goederen moeten gekocht worden in het gevende land, effectiviteit < Technische assistentie nog lastiger door tied aid Technische assistentie nog lastiger door tied aid Geopolitieke steun, steun in VR raad, Pakistan, Centraal Azie en Turkije Geopolitieke steun, steun in VR raad, Pakistan, Centraal Azie en Turkije

12 Onafhankelijkebeleidsevaluatie is cruciaal World Bank, Operations Evaluation Department (OED), reports to the Board en niet naar de president World Bank, Operations Evaluation Department (OED), reports to the Board en niet naar de president Staff moves from OED naar andere afdelingen World Bank Staff moves from OED naar andere afdelingen World Bank Negatieve evaluatie: carriere < Negatieve evaluatie: carriere < Onafhankelijke evaluatie: macht van planners naar searchers Onafhankelijke evaluatie: macht van planners naar searchers

13 Bottom up participation is helaas the PRSP niet PRSP = Poverty reduction strategy Paper PRSP = Poverty reduction strategy Paper Gedetailleerd plan centrale regering Gedetailleerd plan centrale regering Dus meer macht voor planners Dus meer macht voor planners Alternatieven zijn mogelijk Alternatieven zijn mogelijk

14 alternatieven Meer beurzen voor arme studenten Meer beurzen voor arme studenten Meer leningen aan lokale ondernemers die ook met eigen geld werken Meer leningen aan lokale ondernemers die ook met eigen geld werken Dorpen kunnen kiezen uit hulpprojecten Dorpen kunnen kiezen uit hulpprojecten Armen kunnen aid vouchers krijgen, die zij kunnen inzetten waar zij willen Armen kunnen aid vouchers krijgen, die zij kunnen inzetten waar zij willen Donoren hebben minder generalisten en meer specialisten nodig, niet snel weggaan Donoren hebben minder generalisten en meer specialisten nodig, niet snel weggaan

15 Probleem met VN Big world summits, omdat vorige niet werkten Big world summits, omdat vorige niet werkten Dubieuze economische analyse, met name UNCTAD Dubieuze economische analyse, met name UNCTAD One nation, one vote, collectieve verantwoordelijkheid One nation, one vote, collectieve verantwoordelijkheid Verdeling ambtenaren naar land Verdeling ambtenaren naar land

16 It has not worked to tell the poor what to do Search for small improvements Search for small improvements Onafhankelijke evaluatie Onafhankelijke evaluatie Specialisatie Specialisatie Geen collectieve verantwoordelijkheid Geen collectieve verantwoordelijkheid Focus op kleine oplosbare problemen: gezondheid, onderwijs, electriciteit, water, verbetering private sector Focus op kleine oplosbare problemen: gezondheid, onderwijs, electriciteit, water, verbetering private sector

17 Vrijkopen van de armen: Is IMF effectief? IMF heeft minder doelen dan anderen IMF heeft minder doelen dan anderen Is IMF accountable? Is IMF accountable? Hebben top down planners goede bottom- up informatie? Hebben top down planners goede bottom- up informatie? IMF is soms goed in short-term bailouts IMF is soms goed in short-term bailouts Echter slecht in > lange termijn ontwikkeling Echter slecht in > lange termijn ontwikkeling Te veel vertrouwen in lokale shaky statistics Te veel vertrouwen in lokale shaky statistics

18 IMF 157 miljard dollar leningen 157 miljard dollar leningen Krijgt geld van lidstaten Krijgt geld van lidstaten Werkte in Zuid Korea, Thailand in jaren tachtig: daarna groei Werkte in Zuid Korea, Thailand in jaren tachtig: daarna groei Succes in Mexico 1994-1995 Succes in Mexico 1994-1995 Succes in OostAzie, 1994-1995, vooral in Zuid-Korea Succes in OostAzie, 1994-1995, vooral in Zuid-Korea

19 IMF: ook grote problemen In 8 gevallen van totale staat collapse, zeven zaten in IMF programma’s In 8 gevallen van totale staat collapse, zeven zaten in IMF programma’s Gaat om Afghanistan, Burundi, Liberia, Sierra leone, Somalie, Soedan, Zaire (Congo Kinshasa dus DRC) Gaat om Afghanistan, Burundi, Liberia, Sierra leone, Somalie, Soedan, Zaire (Congo Kinshasa dus DRC) Les: comprehensive reforms werken niet in fragiele staten Les: comprehensive reforms werken niet in fragiele staten

20 IMF financiele programma is big push Imf is monetaire equivalent van Big Push model van de aid planners Imf is monetaire equivalent van Big Push model van de aid planners Als krediet hoger is dan de publieke vraag om geld vast te houden plus bank deposito’s minus foreign exchange reserves, dan gaan mensen geld inwisselen bij de centrale bank voor foreign exchange reserves die dus opraken Als krediet hoger is dan de publieke vraag om geld vast te houden plus bank deposito’s minus foreign exchange reserves, dan gaan mensen geld inwisselen bij de centrale bank voor foreign exchange reserves die dus opraken

21 IMF problemen Onvoldoende kennis wat er op de grond gebeurt Onvoldoende kennis wat er op de grond gebeurt Complexiteiten die niet in het financiele model opduiken Complexiteiten die niet in het financiele model opduiken Shaky statistics Shaky statistics Mensen met geld raken in paniek: financiele crisis, internationale reserves<, zelfs zonder budget deficit Mensen met geld raken in paniek: financiele crisis, internationale reserves<, zelfs zonder budget deficit IMF is slecht in bevorderen van macro- economische stabiliteit IMF is slecht in bevorderen van macro- economische stabiliteit

22 IMF/Wereldbank : structural adjustment 1. Financien op orde 1. Financien op orde 2. Bevorderen vrije markt 2. Bevorderen vrije markt In periode 1980-1999 budget deficit verbeterde niet van de ene adjustment loan naar de volgende In periode 1980-1999 budget deficit verbeterde niet van de ene adjustment loan naar de volgende Geldt ook voor inflatie, en wisselkoersstabiliteit Geldt ook voor inflatie, en wisselkoersstabiliteit Leningen worden te gemakkelijk verstrekt Leningen worden te gemakkelijk verstrekt

23 IMF probleem Prolonged user loans Prolonged user loans 1971-2000 44 landen (7 jaar lening per decade) 1971-2000 44 landen (7 jaar lening per decade) Debt relief did not spur growth Debt relief did not spur growth Afrika ontbeerde de groei om schuld terug te betalen Afrika ontbeerde de groei om schuld terug te betalen Waarom bailout als landen chronisch bankroet raken? Waarom bailout als landen chronisch bankroet raken? Argentinie 2001, IMF flop, bankroet slechts paar maanden uitgesteld Argentinie 2001, IMF flop, bankroet slechts paar maanden uitgesteld

24 Lessen voor IMF Sommige arme landen zijn zo institutioneel politiek dysfunctioneel dat IMF er niet mee in zee moet gaan Sommige arme landen zijn zo institutioneel politiek dysfunctioneel dat IMF er niet mee in zee moet gaan Afstand nemen van complexe conditionaliteit Afstand nemen van complexe conditionaliteit Teruggaan naar core business: financiele stabilisatie Teruggaan naar core business: financiele stabilisatie

25 Aids: triomf en tragedie 1/3 bevolking van Botswana, Lesotho, Swaziland en Zimbabwe is HIV positief 1/3 bevolking van Botswana, Lesotho, Swaziland en Zimbabwe is HIV positief In Afruika als geheel 29 miljoen HIV positief In Afruika als geheel 29 miljoen HIV positief 2 decennia van verwaarlozing, incompetentie en passiviteit 2 decennia van verwaarlozing, incompetentie en passiviteit Falen van hulp tegen aids is goede testcase van het kwaad in de hulp Falen van hulp tegen aids is goede testcase van het kwaad in de hulp

26 Aids Falen is vreemd want hulp is goed in gezondheidszorg verbetering Falen is vreemd want hulp is goed in gezondheidszorg verbetering Mazelen, diarree, polio, trachoma, tuberculose, smallpox Mazelen, diarree, polio, trachoma, tuberculose, smallpox 1988-1999 Wereld bank gaf slechts 15 miljoen dollar aan aids 1988-1999 Wereld bank gaf slechts 15 miljoen dollar aan aids 1991 voorspelling: 30 miljoen geinfecteerden 2000, bleek 40 miljoen te zijn later 1991 voorspelling: 30 miljoen geinfecteerden 2000, bleek 40 miljoen te zijn later

27 Waarom falen Wereldbank? Ze doen alles en dus niets Ze doen alles en dus niets Kitty Genovese effect: collectieve verantwoordelijkheid leidt tot bureaucratische inactie Kitty Genovese effect: collectieve verantwoordelijkheid leidt tot bureaucratische inactie Hulpbureaucratie ontkent het bestaan van hekserij Hulpbureaucratie ontkent het bestaan van hekserij Afrikanen gaan naar traditionele healers Afrikanen gaan naar traditionele healers

28 Soms is medelijden geen betrouwbare inspiratie voor actie Medicijnen tegen aids zijn gecompliceerd en duur Medicijnen tegen aids zijn gecompliceerd en duur Preventie is dus slimmer Preventie is dus slimmer Toch hebben we lang ingezet op behandeling Toch hebben we lang ingezet op behandeling Deze week: cure is mislukt, 15 jaar uitstel Deze week: cure is mislukt, 15 jaar uitstel 2,5 keer meer Afrikanen sterven aan andere ziektes dan aids, Bush < non aids health spending 2,5 keer meer Afrikanen sterven aan andere ziektes dan aids, Bush < non aids health spending Andere ziektes < kost 5-40 dollar, aids kost 1500 dollar per patient Andere ziektes < kost 5-40 dollar, aids kost 1500 dollar per patient Extra leven door anti-retrivorale medicijnen is slechts 3-5 jaar Extra leven door anti-retrivorale medicijnen is slechts 3-5 jaar Afrikanen zelf zouden dus niet voor aids zijn gegaan Afrikanen zelf zouden dus niet voor aids zijn gegaan

29 Waarom toch de fascinatie voor anti-aids pillen? Donoren houden van observable actions Donoren houden van observable actions Farmaceutische industrie die pillen te duur verkoopt als mobilisatie factor Farmaceutische industrie die pillen te duur verkoopt als mobilisatie factor Religious right propageert abstinentie Religious right propageert abstinentie Maar abstinentie programma’s veranderen sexueel gedrag niet maar wel condoom gebruik! Maar abstinentie programma’s veranderen sexueel gedrag niet maar wel condoom gebruik! Homo lobby kiest ook voor treatment Homo lobby kiest ook voor treatment Preventie werkt wel: Thailand, Senegal, Oeganda Preventie werkt wel: Thailand, Senegal, Oeganda Geld besteedt aan preventie onder prostituees spaart 1100 keer meer levens dan medicijnen Geld besteedt aan preventie onder prostituees spaart 1100 keer meer levens dan medicijnen

30 Dysfunctionele gezondheidssystemen Feit dat men een ziekte kan genezen voor 1 dollar per patient betkent niet dat 1 dollar aan national health system leidt tot behandeling van die patient Feit dat men een ziekte kan genezen voor 1 dollar per patient betkent niet dat 1 dollar aan national health system leidt tot behandeling van die patient Als men werkt via nationale regeringen bevordert corruptie Als men werkt via nationale regeringen bevordert corruptie In Kameroen, Guinea, Tanzania, Oeganda gaat 30- 70% van medicijnen via gezondheidsambtenaren naar zwarte markt In Kameroen, Guinea, Tanzania, Oeganda gaat 30- 70% van medicijnen via gezondheidsambtenaren naar zwarte markt Dokters en verpleegsters zijn slecht opgeleid en betaald Dokters en verpleegsters zijn slecht opgeleid en betaald Behandeling is gecompliceerd Behandeling is gecompliceerd

31 conclusie Aids crisis was minder vatbaar voor feedback Aids crisis was minder vatbaar voor feedback Belangen van de armen en rijke landen vielen niet samen Belangen van de armen en rijke landen vielen niet samen De cruciale vraag: hoeveel mensen hebben dankzij ons beleid het HIV virus niet gekregen, werd niet gesteld De cruciale vraag: hoeveel mensen hebben dankzij ons beleid het HIV virus niet gekregen, werd niet gesteld

32


Download ppt "College 4 Easterly part 2 p. 165-268. Rijken hebben markten, de armen bureaucraten Laatste 20 jaar: 2 miljard dollar geinvesteerd in wegen Tanzania Laatste."

Verwante presentaties


Ads door Google