Download de presentatie
1
Gevoelens reflecteren
Verbale reflecties van de beluisterde gevoelens van jouw gesprekspartner copyright ZiBri b.v.
2
Gevoelens reflecteren
Toepassingen: Slecht nieuws gesprek Klachtafhandeling Het hulpgevende gesprek Vrije attitude interview copyright ZiBri b.v.
3
Gevoelens reflecteren
De ogenschijnlijk zelfde interventievorm heeft in elke gespreksvorm een andere functie en werking copyright ZiBri b.v.
4
De functie van de gevoelsreflectie:
Gevoelens reflecteren, Een verbale kwitantie afgeven, Erkenning bieden, Herkenning bieden, “Gas geven”, Emoties reduceren, Steun bieden bij het verder onderzoeken van zijn gevoelens door die ander. Zie A.Vrolik “Gespreksmodellen”: een geprogrammeerde instructie. copyright ZiBri b.v.
5
Gevoelens reflecteren
Vormen: Letterlijk aanhalen wat de ander zegt, Woorden van de ander “lenen”, Met verse woorden: Parafraseren. copyright ZiBri b.v.
6
Gevoelens reflecteren
Functie bij slecht nieuws: Stimuleert de boosheid te uiten en af te laten vloeien. copyright ZiBri b.v.
7
Gevoelens reflecteren
Functie bij klachtbehandeling: Stimuleert om lucht te geven aan de gevoelens van teleurstelling van de klachtbrenger. copyright ZiBri b.v.
8
Gevoelens reflecteren
Functie bij “hulpgevend gesprek”: Stimuleert om de eigen gevoelens rond het vraagstuk verder te exploreren. copyright ZiBri b.v.
9
Gevoelens reflecteren
Functie bij het “vrije attitude interview”: Stimuleert itee om meer te vertellen. Vrije attitude interview is oordeelloos interviewen en echt onderzoeken wat de ander beweegt en raakt. Itee = geinterviewde Iter = geinterviewde copyright ZiBri b.v.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.