De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

E-business Organisatorische verwonderpunten

Verwante presentaties


Presentatie over: "E-business Organisatorische verwonderpunten"— Transcript van de presentatie:

1 E-business Organisatorische verwonderpunten
© Prof. drs. J. Arno Oosterhaven Rijnconsult /Vrije Universiteit E-business Organisatorische verwonderpunten Prof. drs. J. Arno Oosterhaven Rijnconsult / Vrije Universiteit, Amsterdam

2 De klant aan de knoppen Het tijdperk van het ‘keuzebord’
© Prof. drs. J. Arno Oosterhaven Rijnconsult /Vrije Universiteit Het tijdperk van het ‘keuzebord’ de klant produceert mee: ‘product taker’ => ‘product maker’ klantgedrag als basis voor marketing wie het keuzebord bezit, bestuurt de klantrelatie werkt als magneet voor (andere) leveranciers wie bezit het keuzebord? individuele producent consortium van bestaande producenten nieuwe intermediair Bron: Slywotzky, HBR, Jan. 2000

3 Zweeds/Engels initiatief:
* noem het product dat u graag wilt kopen; * zij zoeken goedkoopste aanbieding; * u kunt binnen bepaalde periode intekenen

4 Zoekt het beste bod Ondoorzichtigheid airline prijzen: 4% van de US-markt Ook succesvol met andere producten? (brandstof, kruidenierswaren)

5

6 Wehkamp: de beste website van Nederland (BiZZ, 1999)

7 aanbieders bieden op gevraagd artikel
Reverse auction: aanbieders bieden op gevraagd artikel

8 Online trading (VS): 1999: 37% 2000: 50%
Forrester: in 2003 * 20 mln. Internet accounts (VS) * 75% v/d Internet brokers failliet of overgenomen Online trading (VS): 1999: 37% 2000: 50% (US Bancorp.)

9 Smart pricing individueel prijsaanbod
© Prof. drs. J. Arno Oosterhaven Rijnconsult /Vrije Universiteit individueel prijsaanbod levert beter inzicht in dynamiek van de vraag voorkomt merk-erosie door openbare prijsverlaging ontkoppeling van (fysiek) product en prijs vereist goed inzicht in opbouw prijsstructuur houdt rekening met toekomstige klantwaarde maakt kosten/prijsstructuren doorzichtig voor klant? Antwoord: verschillende productversies (versioning) additionele diensten Bron: interview met Jay Walker, Priceline.com HBR, Jan. 2000

10

11 * Security-utility (75% marktaandeel)
* levert TTP-services * > website certificaten * sublicenties o.a. KPN, Roccade * omzet $154 mln (III/2000), nettowinst 12 mln.

12 Trusted Third Parties © Prof. drs. J. Arno Oosterhaven Rijnconsult /Vrije Universiteit Initiatiefnemers: 8 grote banken, w.o. Citygroup, Deutsche bank, ABN AMRO Inmiddels > 25 banken aangesloten

13 Nieuwe distributiekanalen
* 7.4 mln. Internet accounts * marktaandeel 21% * omzet 2000: $ 5.8 mrd. (+ 47%) * 81% omzet online * online kosten = 20% * offline * opende 23 nieuwe kantoren (2000)

14 groeiende retailsites zijn
MediaMetrix, wk.49, 2000: 8 van de top 10 snelst groeiende retailsites zijn traditionele merken Heeft ‘clicks and mortar’ de toekomst?

15 Alex portefeuilleoverzicht

16

17 Eisen aan e-logistiek Sturing door klant Bestellingsopties:
© Prof. drs. J. Arno Oosterhaven Rijnconsult /Vrije Universiteit Sturing door klant Bestellingsopties: product beschikbaarheid periode van levering kosten incl. transport Order status: tracing & tracking alertering Productteruggave

18 Optimalisering distributie
Eisen aan e-logistiek © Prof. drs. J. Arno Oosterhaven Rijnconsult /Vrije Universiteit Optimalisering distributie Vraagvoorspelling: geen backorders Orders bundelen: (re)packaging Personaliseren: bv. cadeaus Maatwerk-aflevering wereldwijd opties voor klant: plaats: thuis, werk, winkel op de hoek tijdstip Dé succesfactor: fulfillment (f-commerce)

19 23 financiële instellingen
Algemeen Dagblad 22/08/00 23 financiële instellingen

20 * tracking: after sales service
* 55% van de e-business shipping

21 * 57 marktplaatsen * omzet 2e kwartaal 2000: $54 mln.

22 GM brengt inkoop naar website
CommerceOne (2e kwartaal 2000): * doel: eind 2001 alle inkoop via website (omvang $ 87 mrd.) * leveranciers

23 Covisint: GM, Ford en DaimlerChrysler
(+ later Renault, Nissan) bundelen hun inkoopmacht: houdbaar???

24 * Portaal Voedingsmiddelenindustrie:
Unilever/Bestfoods, Procter&Gamble, Heineken, CocaCola, SaraLee… * ca. 50 ondernemingen, 40% wereldproductie * investering f. 500 mln. * geen beursbedrijf maar een coöperatie * geen gebundelde inkoop

25 Portaal Financiële diensten:
* rekeningen, effectenhandel, kaarten: ABN AMRO * hypotheken, lenen, sparen, verzekering: ook derden * eerst NL, B, D. later: Europa * 50/50, onafhankelijk management * Euro in 2 jaar

26 Nieuwe samenwerkingspatronen
© Prof. drs. J. Arno Oosterhaven Rijnconsult /Vrije Universiteit Horizontale herkoppeling Van doe-het-zelver naar organisatie- netwerk Verticale loskoppeling onder- neming leverancier e-business partner distributeur intermediair navigator aggregator klant

27 Het nieuwe business model
© Prof. drs. J. Arno Oosterhaven Rijnconsult /Vrije Universiteit klant navigator intermediair aggregator Product- innovator onderneming Klantrelatie- manager e-business partner distributeur Infrastructuur- manager Keten- regisseur navigator leverancier Wat is ‘de onderneming’ ? aggregator

28 Transactiekosten-visie op organiseren
© Prof. drs. J. Arno Oosterhaven Rijnconsult /Vrije Universiteit Doel: productie- en coördinatiekosten minimaal zoeken onderhandeling naleving onderhoud Resources * verwerven * onderhouden * managen markt hiërarchie Afhankelijk van: - specificiteit productiemiddelen - schaal en frequentie - onzekerheid Transactiekosten en informatie(technologie) ? Bron: Williamson

29 Virtuele organisaties en coördinatiekosten
© Prof. drs. J. Arno Oosterhaven Rijnconsult /Vrije Universiteit Optimaliseren van het aantal partners Reductie coördinatie- kosten door internet Kosten voor de onderneming Kosten voor de onderneming Coördinatie- kosten Kosten niet- optimale fit* Optimaal aantal business partners Optimaal aantal business partners * bv. productmix, competenties Bron: Bakos, Brynjolfsson

30 www.oosterhaven.nl arno@oosterhaven.nl Meer informatie?
© Prof. drs. J. Arno Oosterhaven Rijnconsult /Vrije Universiteit E-business voor gevestigde ondernemingen Hoe bedrijven zich opmaken voor de nieuwe economie Uitgever: Van Gorcum / Stichting Management Studies ISBN , december 2000, fl. 55,-


Download ppt "E-business Organisatorische verwonderpunten"

Verwante presentaties


Ads door Google