Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdKatrien Eilander Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 201014 juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: www.gfk.nl bij “GfK Publicaties” onder “Supermarktkengetallen” of gfk4me (Library/ GfK Publications) ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt zich de omzet per kassabon?’
2
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 201014 juli 2014
3
3 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 201014 juli 2014 44 miljoen extra Oranje omzet voor supermarkten afgelopen 3 weken. Oranjekoorts stijgt, maar piek moet komende week komen. Tompouce consumptie naar hoogtepunt. Bijna 1 op de 8 huishoudens kochten Oranjeproducten. Oranje vla, tompoucen en toiletpapier scoren afgelopen week. De afgelopen week behaalde de supermarkten met een omzet van 617 miljoen euro, 20 miljoen euro meer omzet binnen dan in een gemiddelde week in 2010. Over de afgelopen 3 weken is er 44 miljoen extra omzet gerealiseerd. Oranjekoorts stijgt gestaag, is nu op niveau van WK 2006. Volgende week met ⅛ en hopelijk ¼ finale wordt Oranjepiek verwacht. De tompouce consumptie heeft afgelopen week met een index van 383 het EK/WK record gebroken, echter het niveau van Koninginnedag 2010 is nog ver weg. Bijna 1 op de 8 huishoudens kocht afgelopen week Oranjeproducten uit het Oranjemandje. Vooral de Randstad en de huishoudens met kinderen kopen veel Oranjeproducten. De top 5 Oranjeproducten van deze week zijn: 1.Campina Oranjevla 2.Page Toiletpapier WK editie 3.Maitre Paul Oranje Tompoucen 4.Stegeman salami/cervelaat 5.Smith’s Go-ranjes
4
4 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 201014 juli 2014 Door middel van een vast pakket van Oranje gerelateerde foodproducten die in de supermarkten te koop zijn brengt GfK Panel Services Benelux wekelijks, zo lang Oranje in de race is, de Oranjekoorts in beeld. Het Oranjemandje bestaat uit 75 producten (zie GfK EK selectie op sheet 5). In de GfK Oranje Food Monitor wordt met behulp van de 6.000 huishoudens van het GfK Consumerpanel, die representatief verspreid zijn over Nederland, gemeten hoeveel % van de huishoudens in de meetweek minimaal 1 Oranjeproduct uit het geselecteerde Oranjemandje heeft gekocht. Naast het totaaloverzicht voor Nederland wordt er gesegmenteerd naar: - Type huishoudens: bijv. jong/oud met of zonder kinderen - Regio: bijv.3 grote steden of Groningen versus Limburg In week 17 2010 is gestart met het volgen van het Oranjemandje.
5
5 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 201014 juli 2014 % kopende huishoudens (Penetratie): Het percentage van alle Nederlandse huishoudens dat tenminste 1 product heeft gekocht van het geselecteerde Oranje mandje in de betreffende week. Dit wordt vergeleken met het percentage kopende huishoudens tijdens Koninginnedag
6
6 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 201014 juli 2014 Maoam Oranje Box Haribo Hollandse Harten Haribo Hollandse Drop Haribo Oranje Bollen Haribo Oranje-witte Bollen Lipton Lipton 1,5 liter actieproducten Frisia Oranje spekken Faam Inkoppertjes Mini Babybel Kaasjes Mini Babybel Light Kaasjes Klene Hup Holland Mix Stegeman LEVERWORST Stegeman CERVELAAT Stegeman SALAMI Stegeman MOSTERDCERVELAAT Stegeman CHORIZO Stegeman SALAMI TOSCAANS Stegeman RUNDERCERVELAAT Stegeman CERVELAAT Stegeman SAUCISSON D ARDENNES Bolletje Voetbalkoekjes De GfK Oranje selectie! Buys WK Zoenen Banketgroep Oranje Carrees Banketgroep Oranje Sterren Haust WK Voetbaltas met doel Bifi Oranje Supporter Smiths Go-ranjes Holland schuimpjes Holland jelly foam Holland dropstaafjes Holland toverballen Holland mix Leeuwenkoppen fruitgum Holland schuimpjes (oranje wit) Holland dropstaafjes (rood wit blauw en oranje) Kleenex Wilhelmus tissue Page WK-verpakking (8 rol/32 rol) Bavaria DutchDress Celavita Oranje Hempies M&Ms Holland Kleuren editie Pinda M&Ms Holland Kleuren editie Choco M&Ms AH Funpack Campina Oranjevla Heineken 8-pack met Pletterpet Maitre Paul Oranje tompoucen Lidl oranje mini tompoucen Pringels Hot Holland Hot Lidl WK Berries Lidl Fruitgum Selectie Leeuwenkopjes Lidl WK Schuim Lidl WK Dropstaafjes uitdeelzak Lidl WK Box Lidl Chocolade flikken Lidl Oranje cakejes McCainGolden Goal Mona WK Oranjepudding
7
7 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 201014 juli 2014 Basis: totaal Nederland Periode: week 17 2010 – week 27 2010 % KOPENDE HUISHOUDENS NL - JAP NL - DEN NL - KAM Koninginnedag Oranjekoorts stijgt naar niveau WK 2006 maar blijft iets achter bij EK 2008. In week 26 wordt Oranjepiek verwacht (⅛ + ¼ finale?)! WK '10:1002964506472114137 EK '08:10044716383136154135 WK '06:10047749299118141153126 NL - SER NL - IVO NL - ARG NL - POR 1/8 NL - ITA NL - FRA NL - ROE NL - RUS 1/4 Start EK/WK NL - ? 1/8 NL - ? 1/4
8
8 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 201014 juli 2014 Basis: n = 6.000 ConsumerScanpanel Additionele Supermarktomzet in weken 22 t/m 25 EK 2008 WK 2006 € 40 miljoen Oranjekoortsindex (Koninginnedag = 100) WK 2010 Prognose € 50 miljoen bij halen finale Oranje koorts begint op te lopen; op niveau index van WK 2006 in Duitsland. 44 miljoen extra omzet gerealiseerd! € 31 miljoen Start EK/WK = uitschakeling Oranje € 7 milj€ 17 milj€ 20 milj
9
9 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 201014 juli 2014 % KOPENDE HUISHOUDENS WEEK 24 2010 11.8% 15.6 6.9 12.9 6.8 7.7 13.4 7.5 Basis: totaal Nederland Periode: week 17 2010 – week 27 2010 Vooral gezinnen zijn Oranje gevoelig (1 op de 5). 20.5
10
10 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 201014 juli 2014 District III Noord District IV Oost District V Zuid District II West District I 3 Grote steden (Den-Haag, Amsterdam, Rotterdam) 9.0% 9.6% 11.0% 10.7% 14.7% % Kopende huishoudens WEEK 24 2010: 11.8% Friesland:10.2% Groningen:7.3% Drenthe:12.1% Overijssel:15.0% Flevoland:12.3% Gelderland:8.4% Zeeland:9.2% N-Brabant:12.6% Limburg:7.0% Utrecht:12.4% N-Holland:12.6% Z-Holland:17.6% Vooral in de Randstad is er sprake van Oranjekoorts! Groningen, Gelderland, Zeeland en Limburg blijven nog achter!
11
11 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 201014 juli 2014 Top 5 Oranjeproducten; week 24 2010
12
12 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 201014 juli 2014 Door de weekendwedstrijd tegen Japan een all-time WK/EK piek in de Tompouce-index in week 24, maar niveau Koninginnedag 2010 nog ver weg! Koninginnedag EK/ WK voetbal
13
13 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 201014 juli 2014 GfK Kengetallen Supermarktomzet weekbasis 2009 - 2010 Opmerking: de schuingedrukte (blauwe) getallen betreffen voorlopige cijfers. In de supermarktomzet is naast de huishoudelijke GfK omzet uit Consumerscan het belang van de niet huishoudelijke omzet ingeschat (zoals aankopen door bedrijven in supermarkten, persoonlijke aankopen).
14
14 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 201014 juli 2014 Historie Supermarktomzetten (€) Historie bedrag per kassabon (€) +0.1%+0.2%+3.9%+4.0%+6.2% -2.4%+0.2%+4.3%+2.7%+4.4% Ontwikkeling in de tijd Jaarbasis +3.4% +0.2% * 2009 o.b.v. 53 weken * 31.7 * +5.4% * € 21.91 * +0.3%
15
15 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 201014 juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Maandbasis
16
16 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 201014 juli 2014 GfK Supermarkt kengetallen Omzet per week (totaal assortiment) Groei ten opzichte van dezelfde week in 2009
17
17 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 201014 juli 2014 GfK Supermarkt kengetallen Aantal kassabonnen per week Groei ten opzichte van dezelfde week in 2009
18
18 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 201014 juli 2014 GfK Supermarkt kengetallen: Omzet per kassabon per week Groei ten opzichte van dezelfde week in 2009
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.