Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdSiebe Baert Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
1 GfK PS Retail NLTitle of presentation Name of presenter12 juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: www.gfk.nl bij “GfK Publicaties” onder “Supermarktkengetallen” of gfk4me (Library/ GfK Publications) ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt zich de omzet per kassabon?’
2
2 GfK PS Retail NLTitle of presentation Name of presenter12 juli 2014 Supermarkten zien omzet in oktober met 2.5% stijgen. Voor december feestdagen wordt nieuwe omzetpiek verwacht. De consument kiest dan relatief minder op prijs en meer op aanbiedingen. Folder/internet en boodschappenlijstje vaak gebruikt tijdens feestdagen. Consumentenvertrouwen in november blijft laag (-11). Dit is iets verbeterd ten opzichte van oktober(-13). In oktober 2010 (week 40-43) is de supermarktomzet met 2.5% gestegen van € 2,35 miljard (2009) naar € 2,41 miljard. Enerzijds werden er 1.0% meer kassabonnen uitgegeven, anderzijds steeg de omzet per kassabon met 1.5% van € 21,27 (2009) naar € 21,60 (2010). De verwachting is dat de feestdagen omzet (week 51-52, Kerst/ Oud & Nieuw) met 2.8% stijgt van € 1,30 miljard (2009) naar € 1,34 miljard (2010). Mede door de recessie zullen er minder huishoudens tijdens Kerst in een restaurant uit eten gaan. Dit was ook in 2003, 2004 en in 2009 het geval. In de laatste 2 weken van december zullen de traditionele december assortimentsgroepen zoals wild, banket, toastjes, schaal-en schelpdieren en kerstbrood goed verkopen. Het aankoopgedrag van de consument wijkt tijdens de feestdagen niet alleen qua assortiment af. 53% van de consumenten oriënteert zich vóór het supermarktbezoek tijdens de december feestdagen middels de folder (normaal 50%). Ook internet (index 115), het eigen winkelblad (index 127) en reclame in dagblad (index 136) worden tijdens de feestdagen vaker gebruikt om bezoek voor te bereiden. In vergelijking met een normale week speelt prijs een minder belangrijke rol en aanbiedingen een meer belangrijke rol bij de keuze van een supermarkt in de laatste 2 weken van december. ‘Gewoonte’ en ‘winkel in de buurt’ blijven de belangrijkste redenen voor de supermarktkeuze, ook tijdens de feestdagen.
3
3 GfK PS Retail NLTitle of presentation Name of presenter12 juli 2014 Supermarkten zien omzet in oktober met 2.5% stijgen. Voor december feestdagen wordt nieuwe omzetpiek verwacht. De consument kiest dan relatief minder op prijs en meer op aanbiedingen. Folder/internet en boodschappenlijstje vaak gebruikt tijdens feestdagen. Consumentenvertrouwen in november blijft laag (-11). Dit is iets verbeterd ten opzichte van oktober(-13). De voorbereiding voor de feestdagen van de consument is vaak hectisch, mede doordat er meer en anders wordt ingekocht, en betekent een grondige planning. 47% van de bezoeken aan de supermarkt wordt dan uitgevoerd met een boodschappenlijstje (normaal 39%). De fiets wordt dan minder vaak gebruikt om naar de supermarkt te gaan en men gebruikt vaker de auto of gaat te voet. Ook doet men vaker gezamenlijk de boodschappen en is men bereid wat verder te reizen naar de supermarkt dan normaal. 37% van de supermarktbezoeken duurt tijdens de feestdagen langer dan 15 minuten (normaal 30%) en de consument speelt mede daardoor meer activiteiten op de winkelvloer terug. 57 % geeft aan producten buiten het schap te zien (normaal 43%) en 51% (normaal 41 %) werd geconfronteerd met posters/ borden in de winkel. Het consumentenvertrouwen in november is met een score van -11 iets verbeterd ten opzichte van oktober(-13). Maar is nog steeds negatief. Vooral over de financiële situatie (nu en de komende 12 maanden) is men verontrust. Ouderen en vaste discountklanten hebben minder vertrouwen in de economie.
4
4 GfK PS Retail NLTitle of presentation Name of presenter12 juli 2014 Kerstomzet verwacht van € 701 miljoen; sterk beïnvloedt door verschuiving koopdagen. Indien we Oud & Nieuw er bij betrekken groeit de omzet tijdens de feestdagen met 2.8% naar nieuwe omzetpiek. De kerstaankopen laten sinds 2005 een forse groei zien. Kerstomzet van 2000-2005 was vrij stabiel met omzet van ca. € 580 miljoen. Kerstomzetten (x mln)1 e /2 e kerstdagGemiddelde weekomzet Kerst/ Oud & Nieuw (x mln) wk 51 2000€598.3zondag/maandag - wk 51 2001€587.3dinsdag/woensdag - wk 51 2002€575.5woensdag/donderdag€532 wk 51 2003€556.7donderdag/vrijdag€539 wk 52 2004€576.5zaterdag/zondag€550 wk 51 2005€656.5zondag/maandag€557 wk 51 2006€737.6maandag/dinsdag€610 wk 51 2007 €744.3dinsdag/woensdag€634 wk 52 2008€651.8donderdag/ vrijdag€650 wk 52 2009€686.8vrijdag/ zaterdag€652 PROGNOSE week 51-2010 € 701 miljoen zaterdag/ zondag€670 In de laatste 2 weken van december zullen de traditionele december assortimentsgroepen weer goed verkopen, zoals wild, banket, kerstbrood, onderleggers, buitenlandse kaas en schaal- en schelpdieren (zie volgende sheet). Kerst: €701 (week 51) Oud & Nieuw: €639 (week 52)
5
5 GfK PS Retail NLTitle of presentation Name of presenter12 juli 2014 7.27 1.45 1.51 827 245 251 KERSTPROGNOSE 2010 1.43243 Wild* Onderleggers (o.a. snackbodems) Banket (o.a. oliebollen, appelbollen, appelflappen) Aantal x dat meer wordt uitgegeven Aantal x dat meer wordt uitgegeven Index Schaal-en schelpdieren 1 1 2 2 3 3 4 4 Categorieën 1.26226 Gevuld brood (o.a. krenten, vruchten, gember, suiker) 5 5 1.11 1.03 211 203 1.01201 Voorgebakken brood Salades maaltijd (o.a. huzarensalade, slaatjes) IJsdesserts Witte wijn 6 6 7 7 8 8 9 9 0.89189 Geel- en witvetten anders (o.a. frituurvet, kruidenboter) 10 0.83 0.88 183 188 0.80180 Buitenlandse kaas Oliën (o.a. zonnebloem, olijfolie, visolie) Kaarsen/ gloeilampen 11 12 13 0.77177 Broodsnacks (o.a. worstenbrood, hartig (stok)brood) 14 0.76176 Snacksalades (o.a. waldorf, kip-kerrie, komkommer) 15 Top 15 categorieën tijdens Kerstweken 2010 (gebaseerd op weken 52+53 2009 t.o.v. gemiddelde week in 2009) * Lees: De verwachting is dat binnen totaal Nederland in de Kerstweken van 2010 aan wild circa 7.27x méér wordt uitgegeven dan in een gemiddelde week in 2010 (gemiddelde week = 100%, Kerstweken = 827%).
6
6 GfK PS Retail NLTitle of presentation Name of presenter12 juli 2014 Afgelopen jaar hebben huishoudens minder geld uitgegeven aan Sinterklaas, Kerstmis (cadeaus en uit eten) en vuurwerk. Gevolg van economische recessie?
7
7 GfK PS Retail NLTitle of presentation Name of presenter12 juli 2014 Huishoudkarakteristieken Mediaconsumptie Winkel/Merkprofielen Afstand tot de winkel (Mentale) boodschappenlijstje Shopping mission Consumer Shopping Habits Artikelniveau: Gedrag in de winkel Winkelniveau: Winkelbeleving Winkelniveau: Voorbereiding van het winkelbezoek Instore communication Product availability Product selection criteria Instore decision making Media effects Reason why Actual buying behaviour Winkelkeuze Winkelbeleving Evaluatie van de winkelervaring Categorie-evaluatie Werkelijk lange termijn gedrag Bezoekevaluatie N=6000 hh (NL) / N=3000 hh (B) Single Source Continu
8
8 GfK PS Retail NLTitle of presentation Name of presenter12 juli 2014 Vooral de folder en internet zijn van belang voor de oriëntatie van het winkelbezoek tijdens de december feestdagen. Ook eigen tijdschrift en reclame in dagbladen worden vaker genoemd. Heeft u vóór dit winkelbezoek de reclame of aanbiedingen van deze week gezien of gehoord? (meerdere antwoorden mogelijk) GfK Consumer Shopping Habits, totaal supermarkten NL, basis = shopping occassions (%) 106 127 136 77 109 115 90 100 = index t.o.v. 2009 (excl. weken 51-52)
9
9 GfK PS Retail NLTitle of presentation Name of presenter12 juli 2014 De consument kiest tijdens de feestdagen relatief minder op prijs en meer op aanbiedingen. ‘Gewoonte’ en ‘winkel in de buurt’ blijven wel de belangrijkste redenen voor het supermarktbezoek. GfK Consumer Shopping Habits, totaal supermarkten NL, basis = shopping occassions (%) 104 100 86 137 76 94 102 100 Wat waren de belangrijkste redenen om deze winkel te kiezen voor dit winkelbezoek? (meerdere antwoorden mogelijk) 59 44 28 = index t.o.v. 2009 (excl. weken 51-52)
10
10 GfK PS Retail NLTitle of presentation Name of presenter12 juli 2014 47% van de supermarktbezoeken tijdens de feestdagen vindt plaats met behulp van een papieren boodschappenlijstje. Oftewel de trip wordt beter voorbereid dan normaal (39%). GfK Consumer Shopping Habits, totaal supermarkten NL, basis = shopping occassions (%) 120 103 92 100 71 Heeft u voorafgaand aan dit winkelbezoek een boodschappenlijstje gemaakt? = index t.o.v. 2009 (excl. weken 51-52)
11
11 GfK PS Retail NLTitle of presentation Name of presenter12 juli 2014 De fiets wordt in de laatste weken van december minder vaak gebruikt. Men gaat vaker met de auto of te voet dan in een normale week. GfK Consumer Shopping Habits, totaal supermarkten NL, basis = shopping occassions (%) 112 71 136 100 93 Hoe bent u naar deze winkel gegaan? = index t.o.v. 2009 (excl. weken 51-52)
12
12 GfK PS Retail NLTitle of presentation Name of presenter12 juli 2014 Tijdens de feestdagen wordt er naar verhouding vaker gezamenlijk boodschappen gedaan. 65% van de bezoeken is echter alleen gedaan (normaal 73%). GfK Consumer Shopping Habits, totaal supermarkten NL, basis = shopping occassions (%) 150 155 133 100 78 Met wie bent u naar deze winkel gegaan? 90 = index t.o.v. 2009 (excl. weken 51-52)
13
13 GfK PS Retail NLTitle of presentation Name of presenter12 juli 2014 Hoewel 46% van de bezoeken dichtbij was (reistijd minder dan 5 minuten), kiest men tijdens de feestdagen naar verhouding vaker een supermarkt die wat verder van huis ligt. GfK Consumer Shopping Habits, totaal supermarkten NL, basis = shopping occassions (%) 92 102 100 117 Hoe lang heeft u er ongeveer over gedaan om bij deze winkel te komen? = index t.o.v. 2009 (excl. weken 51-52)
14
14 GfK PS Retail NLTitle of presentation Name of presenter12 juli 2014 Tijdens de feestdagen is men langer in de winkel. Er worden dan meer en andere producten gekocht. Hoe lang bent u ongeveer in de winkel geweest? GfK Consumer Shopping Habits, totaal supermarkten NL, basis = shopping occassions (%) 100 69 93 97 123 = index t.o.v. 2009 (excl. weken 51-52)
15
15 GfK PS Retail NLTitle of presentation Name of presenter12 juli 2014 Omdat men langer in de winkel is worden meer uitingen op de winkelvloer gezien. Vooral de producten buiten het normale schap (57% versus 43%) en de posters/ borden in de winkel (51% versus 41%) vallen de consument in de supermarkt op. GfK Consumer Shopping Habits, totaal supermarkten NL, basis = shopping occassions (%) 110 123 148 107 103 133 127 100 106 56 Kunt u aangeven welke van de volgende zaken u in deze winkel gezien heeft? (meerdere antwoorden mogelijk) = index t.o.v. 2009 (excl. weken 51-52)
16
16 GfK PS Retail NLTitle of presentation Name of presenter12 juli 2014 Het consumentenvertrouwen in november is met een score van -11 iets verbeterd ten opzichte van oktober(-13). Maar is nog steeds negatief. Vooral over de financiële situatie (nu en de komende 12 maanden) is men verontrust.
17
17 GfK PS Retail NLTitle of presentation Name of presenter12 juli 2014 Het consumentenvertrouwen in november is met een score van -11 iets verbeterd ten opzichte van oktober(-13). Maar is nog steeds negatief. Vooral over de financiële situatie (nu en de komende 12 maanden) is men verontrust. Ouderen en vaste discountklanten hebben minder vertrouwen in de economie. Omdat het economisch consumentenvertrouwen een grote rol speelt bij het aankoopgedrag van de consument, meet GfK dit maandelijks bij een steekproef van ca. 1600 respondenten en elk kwartaal (februari, mei, augustus en november) bij een steekproef van ca. 16.000 consumenten. Dit maakt het mogelijk om het consumentenvertrouwen bij een grote vaste steekproef in de tijd te volgen en te analyseren naar bv.: - leeftijd, geslacht, regio - beroep, politieke voorkeur, supermarkt voorkeur - gebeurtenissen in de samenleving (bv. WK 2010)
18
18 GfK PS Retail NLTitle of presentation Name of presenter12 juli 2014 GfK Kengetallen Supermarktomzet weekbasis 2009 - 2010 Opmerking: de schuingedrukte (blauwe) getallen betreffen voorlopige cijfers. In de supermarktomzet is naast de huishoudelijke GfK omzet uit Consumerscan het belang van de niet huishoudelijke omzet ingeschat (zoals aankopen door bedrijven in supermarkten, persoonlijke aankopen).
19
19 GfK PS Retail NLTitle of presentation Name of presenter12 juli 2014 Historie Supermarktomzetten (€) Historie bedrag per kassabon (€) +0.1%+0.2%+3.9%+4.0%+6.2% -2.4%+0.2%+4.3%+2.7%+4.4% Ontwikkeling in de tijd Jaarbasis +3.4% +0.2% * 2009 o.b.v. 53 weken * 31.7 * +5.4% * € 21.91 * +0.3%
20
20 GfK PS Retail NLTitle of presentation Name of presenter12 juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Maandbasis
21
21 GfK PS Retail NLTitle of presentation Name of presenter12 juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Omzet per week (totaal assortiment) Groei ten opzichte van dezelfde week in 2009
22
22 GfK PS Retail NLTitle of presentation Name of presenter12 juli 2014 GfK Supermarkt kengetallen Aantal kassabonnen per week Groei ten opzichte van dezelfde week in 2009
23
23 GfK PS Retail NLTitle of presentation Name of presenter12 juli 2014 GfK Supermarkt kengetallen: Omzet per kassabon per week Groei ten opzichte van dezelfde week in 2009
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.