Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Bedrijfsanalyse-opzet
Profiel 2(b1) Interne analyse 1(b1) Brancheanalyse 3(b2) SWOT-analyse 6(b3) Groeimanagement 4(b2) Risicomanagement 5(b2) Forecast 7(b3) Conclusies 9(b4) Beleggersadvies 8(b4)
2
Profiel van de onderneming
Geef inzicht in het profiel van de onderneming. Wie, Wat, Waar, Waarom, Wanneer en Hoe Het gaat het om de beschrijving van de wijze waarop de onderneming functioneert in de concurrentiecyclus en dus vorm geeft aan de organisatie, het innovatief vermogen en de onzekerheid in het marktproces beheerst. Voor een beschrijving van het gedrag van de organisatie kan eventueel het ESH-raamwerk worden gebruikt.
3
Organisatie-audit Evenwicht, Samenhang en Heterogeniteit
strategie systemen structuur management personeel wat cultuur Het ESH-raamwerk
4
De concurrentiecyclus
concentratie Imitatie/ emulatie organisatie onzekerheid innovatie Meerwaarde of economische winst Herstructurering (intern & extern) Imitatie/ emulatie waar samenwerking
5
waarde aandeelhouders
Een model Onderneming financiële middelen Investeringen processen en systemen unieke kundes en vaardigheden bedrijfscultuur Superieure waardecreatie voor afnemers waarde aandeelhouders hoe Klant
6
Fundamentele analyse Solvabiliteit Liquiditeit Rentabiliteit
Activiteit Werknemerscijfers Omgevingsanalyse Dupont-analyse Beleggingskengetallen
7
Branche-analyse Tbv een externe analyse is het noodzakelijk een uitgebreide analyse te maken volgens de methodiek van Porter (vijf krachtenmodel) of die van Bain (het SGR-schema).
8
Transactionele omgeving
Porter Economie TOETREDERS Demografie Politiek INTERNE CONCURRENTIE Sociaal- cultureel Concurrentie TOELEVERANCIERS AFNEMERS ONDERNEMING Milieu Financiële markten SUBSTITUTEN Transactionele omgeving Technologie Overheids- invloed Arbeids- markten Contextuele omgeving
9
Dreiging nieuwe toetreders
Dreiging nieuwe toetreders bepaald door: Vereiste schaalgrootte Sterkte gevestigde namen/merken Kapitaalbehoefte Toegang tot distributiekanalen Kostenvoordelen bestaande rivalen Verwachte reactie bestaande rivalen Hoogte entreebarrières
10
Afnemersmacht Afnemersmacht bepaald door:
Aantal en omvang van afnemers Afgenomen volume Resultaten afnemers Mate van productdifferentiatie Switching costs Mogelijkheid tot achterwaartse integratie Prijs- c.q. kwaliteitsgevoeligheid Beschikking over marketinginformatie
11
substitutiedreiging Substitutiedreiging bepaald door:
1. Relatieve prijs/kwaliteitsverhouding vervangend product 2. Houding afnemers tegenover het
12
Leveranciersmacht Leveranciersmacht bepaald door:
Aantal en omvang van toeleveranciers Vervangende producten Geleverd volume Productdifferentiatie Invloed op prijs c.q. kwaliteit Mogelijkheid tot voorwaartse integratie Switching costs
13
Interne concurrentie Interne concurrentie bepaald door:
Aantal, omvang en sterkte van de rivalen Groeipotentie van de markt Hoogte vaste kostenniveau Mogelijke productdifferentiatie Diversiteit van de rivalen Hoogte van exit-barrières
14
waarde aandeelhouders
Een model Onderneming financiële middelen Investeringen processen en systemen unieke kundes en vaardigheden bedrijfscultuur Superieure waardecreatie voor afnemers waarde aandeelhouders Klant Bron: Matthijssens, e.a, Concurrentiestrategie en marktdynamiek. Deventer, Kluwer: 1998, Eerste druk.
15
Aspecten uit contextuele omgeving
Voorbeelden: BNP per capita, economische groei, koopkracht, arbeidsproductiviteit, rente en wisselkoersen Nieuwe materialen, verkorting levenscycli Leeftijdsopbouw, vergrijzing, immigratie Arbeidsmoraal, lifestyle, politiek stelsel Arbeidsschaarste, lonen en inkomens Belastingstelsel, wetgeving, handelsgebruiken Import- exportverhoudingen, Kritische consumenten, milieu/ecologie Mededingingswetgeving, liberalisering, Infrastructuur
16
Bedrijfstakanalyse volgens Bain
Basiscondities Structuur Gedrag Resultaat
17
Groeimanagement Groeimanagement-schema Groeirichtingen Groeivormen
Groeiroutes
18
Groeimanagement-schema
snel groeien saneren achteruit vooruit stilstand verbeteren langzaam
19
Bron: NRC Handelsblad, februari 2001
Saneren Bron: NRC Handelsblad, februari 2001
20
Bron: NRC Handelsblad, februari 2001
Groeien Bron: NRC Handelsblad, februari 2001
21
Groeirichtinen Groeirichtingen Penetratie Marktontwikkeling
Productontwikkeling Diversificatie Verticale integratie
22
Groeivormen Groeivormen Op eigen kracht Groei door samenwerking
Samenwerking via co-makership Groei door overname
23
Groeimanagement-opdracht
Op welke wijze geeft de onderneming vorm aan groeimanagement. Probeer belangrijke hindernissen op de groeiroute te vinden in de vorm van bedreigingen en geef antwoord op de vraag in welke mate de onderneming in staat is deze hindernissen te overwinnen.
24
Groeiroutes
25
Risicomanagement Risico Commercieel risico Bedrijfsrisico
Financieel risico Totaal risico
26
Commercieel risico Op welke wijze managet de onderneming het commercieel risico? Bereken daartoe van de afgelopen jaren het gemiddelde, de standaarddeviatie en de variatiecoëfficiënt van de omzet. Illustreer aan de hand van de mutaties in % op jaarbasis in welke mate de groei in omzet fluctueert. welke instrumenten zet de onderneming in om het commercieel risico te reduceren?
27
Bedrijfsrisico Op welke wijze managet de onderneming het bedrijfsrisico. Bereken daartoe van de afgelopen jaren de spreiding in bedrijfsresultaat, het gemiddelde en de variatiecoëfficiënt (het quotiënt van spreiding en gemiddelde). Werkt de onderneming aan flexibilisering van de kostenstructuur? Onderzoek op welke wijze de onderneming aan balansverkorting doet. (voorraden->0/leasing) Probeer aan te geven hoe hoog de operationele hefboomfactor is, en of deze inderdaad een dalende tendens vertoont. (1+CK/bedrijfsresultaat)
28
Financieel risico Op welke wijze managet de onderneming het financieel risico Bereken daartoe van de afgelopen jaren de spreiding in financiële lasten, het gemiddelde en de variatiecoëfficiënt. Illustreer door middel van het verloop van het intrestdekkingsgetal in welke mate de rentelasten de onderneming in problemen kan brengen. Welke instrumenten zet de onderneming in om het financieel risico te reduceren.
29
Risicoprofiel Op basis van het kengetal REV en winst/koers-verhouding, het gemiddelde, de standaarddeviatie en de variatiecoëfficiënt. Grafisch: horizontale as de variatiecoëfficiënt van REV verticale as de gemiddelde winst/koersverhouding. plaats de onderneming in de grafiek.
30
Interest coverage ratio
31
Totaal risico
32
SWOT-analyse Strategische vraagstukken Stappenplan SWOT-analyse
33
SWOT-analyse-opdracht
Stappen Huidige strategie Externe analyse (brancheanalyse) : lijst van issues Interne analyses: sterktes en zwaktes Stel de confrontatiemix op Analyseer uit 5 de kansen en bedreigingen Bepaal de nieuwe strategie Check de nieuwe met de oude strategie
34
SWOT-analyse-vb-confrontatiemix
35
Forecasting Forecasting Top down forecasting Fine tuning
36
Forecast Stappen Omzetprognose Externe kosten Personeelskosten
Balanstotaal Vaste en vlottende activa Afschrijvingen Solvabiliteit Overige posten V&W-rekening Debetzijde balans Creditzijde balans Resterende voorspellingen Fine tuning van de forecast Checken mbv kengetallen (rev, rtv, ….)
37
beleggersadvies Ga dieper in op het aandeel en gebruik daarvoor de vele beleggingskengetallen. Ga ook in op de afweging risico/rendement. Betrek een beursgenoteerde concurrent in de vergelijking. Maak bij het advies onderscheid tussen de korte termijn (ultimo lopend boekjaar) en de wat langere termijn (ultimo komend boekjaar). Gebruik vooral de fundamentele analyse. Beargumenteer een eventuele BUY/HOLD/SELL advies.
38
Beleggersadvies-Risico en rendement
?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.