Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
HOOFDSTUK 12 Media
2
MEDIALANDSCHAP We onderscheiden: Visuele media Auditieve media
Audiovisuele media © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 2
3
PERSBUREAUS Verkopen nieuws aan hun klanten
© 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 3
4
DAGBLADEN © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 4
5
TIJDSCHRIFTEN © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 5
6
oplagecijfers © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 6
7
VAKBLADEN richten zich op een speciaal onderwerp of vakgebied
© 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 7
8
RECLAME BUITEN DE RECLAMEBLOKKEN OM
Billboarding Product placement Inscript sponsoring Price sponsoring Programmaparticipatie © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 8
9
BIOSCOOPRECLAME
11
BUITENMEDIA Vaste buitenmedia Bewegende buitenmedia
Evenement- gebonden media © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 11
12
VIRAL Voorbeeld van HEINEKEN
© 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 12
13
MEDIASELECTIE © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 13
14
CRITERIA VOOR MEDIASELECTIE
Oplage Bereik Dekking Kosten per duizend Communicatievermogen Contractfrequentie Budget © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 14
15
OPLAGE Het aantal exemplaren dat van een krant, boek of tijdschrift wordt gedrukt
Drie toppers © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 15
16
BEREIK Alle personen die een medium hebben gelezen of gezien
Gemiddeld bereik Cumulatief bereik Actueel bereik Brutobereik Nettobereik © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 16
17
DEKKING Bereken je door het aantal bereikte personen van de doelgroep te delen door het totaal aantal personen van de doelgroep © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 17
18
KOSTEN PER DUIZEND De totale kosten per 1000 bereikte personen
© 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 18
19
COMMUNICATIEVERMOGEN De mate waarin een medium in staat is een specifieke boodschap over te brengen
Hangt af van aantal factoren: Technische eigenschappen Context van het medium Confrontatiesituatie Internal pacing External pacing © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 19
20
CONTRACTFREQUENTIE Het aantal malen dat de doelgroep in een bepaalde periode met het medium in aanraking wordt gebracht De frequentie kan als volgt worden ingedeeld: Constant aanwezig Pieken Concentraties © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 20
21
TESTEN EN EVALUEREN Pretest Posttest Nulmeting
© 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 21
22
MEDIATARIEVEN Kosten hangen onder andere af van:
Advertentietarief van het blad Plaats in het blad Formaat Kleurgebruik Contract © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 22
23
HOOFDSTUK 11 Het adviestraject
24
STAPPENPLAN ADVIESTRAJECT
© 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 24
25
Start vóór het eerste gesprek.
ORIENTATIE Start vóór het eerste gesprek. Voor het gesprek met de opdrachtgever oriënteer je je op twee zaken: Organisatie en/of merk Trends en ontwikkelingen in de sector © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 25
26
Weet wat de opdrachtgever wil.
INTAKEGESPREK Weet wat de opdrachtgever wil. Twee doelen: Kennismaken Informatie verzamelen © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 26
27
Is het probleem wel met communicatie op te lossen?
PROBLEEMANALYSE Is het probleem wel met communicatie op te lossen? Besteed veel aandacht aan de probleemanalyse Wat is het probleem? Wie zijn direct betrokken bij het project? Wat is intern al aan het probleem gedaan? Waarom is het probleem nog niet opgelost? © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 27
28
PLAN VAN AANPAK Hierdoor krijgt de opdrachtgever inzicht in het project, de fasering, outputmomenten en het eindresultaat © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 28
29
Verras met creatieve oplossingen.
OPLOSSINGEN VINDEN Verras met creatieve oplossingen. © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 29
30
Verleid je klant en verkoop je advies.
Ken je kwaliteiten Wees assertief en proactief Verras de opdrachtgever © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 30
31
Geef duidelijk de vervolgstappen aan.
AFRONDING Geef duidelijk de vervolgstappen aan. Draag al het relevante materiaal over. Voer je afrondende gesprekken met betrokkenen en met de opdrachtgever. Zorg voor een goed overdrachtsdocument. © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 31
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.