De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Lijn in mijn werk en inspiratie

Verwante presentaties


Presentatie over: "Lijn in mijn werk en inspiratie"— Transcript van de presentatie:

1 Lijn in mijn werk en inspiratie
Praktijk Theorie Mieke van Os Mvomieke.wordpress.com

2 Praktijk

3 • Kleurdimensies: contrast, lichtheid, verzadiging
• Kleurdimensies: contrast, lichtheid, verzadiging. Vanuit blanco, zwarten-grijzen en karakteristieken. • Massa, transparantie en doorlatendheid. Rubber, karton, ijzerdraad, dik garen, kant, thule, schuursponsjes, … • Spiegeling, reflectie en absorptie. Transmissie en projectie. Glas, folie, aluminium, staal en water.

4 …. verander één of enkele elementen en het geheel verandert.
Geslotenheid, openheid en omkering. Dragers, stellage, openingen en coulissen. Lichtinval, kijkrichting en beweging. Opstelling: ritme, cadans, ruimte en context. …. verander één of enkele elementen en het geheel verandert.

5 Vrij zijn in materialen,
met de flow van het werk, genieten van wat uit je handen komt. Ook al weet je wat je wilt, het wordt altijd anders. Verrassend! Van 2D naar 3D

6

7 De mogelijkheden verkennen:
gebruik van potlood, houtskool, mixen met materialen zoals gips, aluminiumcement, plamuur, was… het kan allemaal en geeft allemaal weer een ander effect!

8 KLEUR:  Hoe te kiezen uit alle kleuren?  Hoe een kleur zo goed mogelijk te benaderen? Waarom kies ik eigenlijk voor deze kleur?  Wat doen kleuren?  Wat is de uitwerking van de drager of ondergrond? Waarmee maak je zelf kleuren?

9

10

11 Een rivier vanuit de lucht gezien,
de indrukwekkende watervallen onlangs in de USA, inspireren me tot dit beeld. Maar ook luchtfotografie en werken van Anderen……. Werk en ruimte vloeien samen. Zoals water eindeloos stroomt, zo ook het hout hier.

12 Wat spreekt me aan: Ik houd van werken op schaal, van ritme en basale lijnen. Het repeterende element brengt eenheid in het werk en aan de andere kant zorgt een verschil tussen de elementen voor een effect van een enigszins georganiseerde beweging.

13 Al naargelang je de panelen anders hangt, ontstaat er een nieuwe persoonlijke ruimte.

14 Wat spreekt me aan:  Eenheid en veelheid.  Begrensd en grenzeloos.  Driehoekig, vierkantig en rechthoekig.  Beweging van ruimte.  Een herkenbare basisvorm, helder, duidelijk.

15 vorm, structuur, materiaal
licht, transparantie geometrische vormen kleur en diepte kleuren elkaar versterken of op elkaar botsen vorm en kleur mengen zich materiaal en kleur zich mengen systeem aanbrengen verhoudingen ruimtelijke constructie

16

17 Boeiend:  Nanomicroscoopopnamen (splinter verf onder de loep …)  Anatomie  Natuur: branding van de zee, waterval, vlucht vogels in de lucht [aliens of the deep]

18 kunstenaars met wie ik me verbonden voel:
saraceno, tara donovan, tony cragg, linda benglis: constructie –materiaal marela zaraceno: 3D schilderijen werkwijze, gebruik historisch materiaal op nieuwe manier zoro feigl: beweging, eenvoud sculptuur numen for use: spannend, eenvoud van materialen op innovatieve wijze max kisman: eenvoud beeldtaal typografisch jesus rafael soto: beweging in lijnen debuffet, gianfranco asveri, georg baselitz, alex katz, andreas tizrath: eenvoud van de (kinder)tekening

19

20 Gewoon bezig zijn met kleien en materialen!
voet-arm-torso-object… Vermenging van traditie en het hedendaagse Processen: wanneer stoffen een verbinding aangaan met elkaar bijvoorbeeld olie, water , zeep en verf

21 Wel met bevraging van: • Wat wil ik met deze ‘verzamelingen’? • Wat is er bijvoorbeeld in eerdere tijden gedaan met (consumptie)middelen? • Hoe verloopt mijn proces en hoe verwoord ik dat? • Heb ik een boodschap of is het meer een drang van binnen? Waar komt die vandaan?

22 • wanneer stoffen een verbinding aangaan met elkaar
• Welk effect wil ik bereiken en via welke manier van werken en met welke middelen kan ik dat bereiken? • wanneer stoffen een verbinding aangaan met elkaar

23 Wel vanuit een plan: • Heb ik meerdere technieken nodig en welke en waarom? Waarom kies ik voor bepaalde media? Hoe maak ik me die eigen? • Hoe kan ik theorie en praktijk met elkaar verbinden? • Hoe communiceert mijn kunst? Hoe ga ik met kunst om? • De verschijningsvorm: wat wil ik ermee? • In welke context deze te zien? Welke rol speelt het welke rol gaat ervan uit? Waar bevinden de objecten zich?

24 iris van herpen: ambachtelijk vakmanschap en innovatieve technieken gecombineerd
gronlund en nusonen, zimoun, aaron sherwood: beweging, magnetisch veld, motortjes, veerspiralen…. harry gordon david meanix, bert simons, : fotogebruik in sculpturen glas in lood: kleur en transparantie francois morrelet: constructie en transparantie gerhard richter: compositie en kleurgebruik flad wolfgang, charles seliger: biomorfe constructies / tekeningen diet wiegman: schaduw aron demetz: ruw gebruik van hout/houtbewerking: textuur

25 • Hoe past mijn werk in de huidige maatschappij?
• Wie hebben dat nog meer gedaan en hoe? • Hoe past mijn werk in de huidige maatschappij?

26 pielage, pinone: natuur als mal
john chamberlain, subodh gupta: gebruikte materialen (autoschroot), anti vorm mireille rigotti: fragiliteit papier lorenzo matotti, joshua petker: contouren en kleuren tekeningen caspar david friedrich, jules victor genisson, cranach: sfeer natuur en religie bram en geer van de velde, picabia: lijnen, kleuren, compositie: leent zich voor 3D annemieke alberts, anneke wilbrink, daniel botner: architectuur, urban beeld inges idee: kunst die opgaat in openbare ruimte, site specifiek

27 Theorie Referaat: Kunst en wetenschap > accent op kunst en brein De rol van het onderbewustzijn in de kunst: Expressionisten > drang van binnenuit > LSD in de jaren 60, cocaine in de jaren 70, xtc in de jaren 80; nu? Neurofysica: Zien met het oog of met het brein? Zien hersenen van kunstenaars er anders uit? Reageren ze anders op kunst?

28 Onderzoek: Openbare Kunst Veldhoven ontsluiten (morfologisch in brede zin beschrijven) kunstbeschouwende tekstbeschrijving per object educatieve tools ontwikkelen waardoor objecten meer betekenis krijgen voor inwoners.

29 A: Beeldonderzoek naar de werken morfologie
Van representatie tot identificatie? Mijn aanvullende vragen: B: Human interest toevoegen! Wekken van een hogere nieuwsgierigheid! C: Onderzoek naar meest geëigende didactische, psychologische onderbouwing van tool en werkvormen D: kunstwerk en kunstenaar specifieke opdrachten (Denk aan TV-serie Blikopeners!, Joost Zwagerman in DWDD) E: mogelijkheden lokale implementatie-inbedding

30 • Lezingencyclus Volksuniversiteit > in kunst geïnteresseerden
• Website die in brede zin informatief is > HAVO/VWO • Multitouch tafel bibliotheek Veldhoven > i.s.m. bibliotheek en Cubiss > lagere school kinderen en ouderen • QR code / augmented reality app > aanvullen Geheimen van Veldhoven; + informatie ter plekke voor diegenen die niet over die behendigheid beschikken! > inwoners > Voorbeeld Eindhovens Stadswandelpark > Contact met Sander Veenhof (kunstenaar) • Opnemen in wandelroutes en beeldenroute > opname bestand BKCC > inwoners > 40 jaar • Lezingencyclus Volksuniversiteit > in kunst geïnteresseerden • Redactionele stukjes over de werken in Veldhovens Weekblad > algehele bewustwording / agendasetting

31

32 KEUZE in samenwerking met partijen
Korte pretest


Download ppt "Lijn in mijn werk en inspiratie"

Verwante presentaties


Ads door Google